حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

موسسه UBS آینده‌ای روشن برای سفرهای فضایی تجاری پیش‌بینی می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در دهه‌ی پیش‌رو، صنعت مسافرت فوق سریع ازطریق فضای بیرونی، در رقابت با خطوط هوایی بازاری دست‌کم به ارزش ۲۰ میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد.

شرکت خدمات مالی و بانکداری UBS بر این باور است که تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه‌ی پروازهای فضایی از سوی شرکت‌های ویرجین گلکتیک، اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین، پیامدهای سودآوری به‌دنبال خواهد داشت. یکشنبه‌ی هفته‌ای که گذشت، یوبی‌اس گزارش بلندبالایی منتشر و در آن اشاره کرد که در ظرف یک دهه، مسافرت فوق سریع ازطریق فضای بیرونی،‌ سالانه بازاری دست‌کم به ارزش ۲۰ میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد و با پروازهای خطوط هوایی دوربرد به رقابت خواهد پرداخت. همچنین براساس برآوردهای یوبی‌اس، گردشگری فضایی تا سال ۲۰۳۰، بازاری سه میلیارد دلاری خواهد بود.

جرود کسل و مایلز والتون، تحلیلگران یوبی‌اس در یادداشت خود نوشتند:

هرچند گردشگری فضایی هنوز در مرحله‌ی نوظهوری قرار دارد؛ اما ما تصور می‌کنیم که با اثبات هرچه بیشتر فناوری، هزینه‌ها به‌لطف فناوری و رقابت کاهش می‌یابند و گردشگری فضایی به رویه‌ای تثبیت‌یافته‌تر تبدیل می‌شود. گردشگری فضایی می‌تواند پله‌ی ترقی برای توسعه‌ی مسافرت دوربرد روی زمین ازطریق فضا باشد.

یوبی‌اس انتظار دارد که صنعت فضایی بیش‌ازپیش گسترده شود. صنعت فضایی هم‌اکنون ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار دارد و با احتساب‌ نوآوری‌های فعلی، ارزش آن تا سال ۲۰۳۰ دو برابر و به ۸۰۵ میلیارد دلار خواهد رسید. هرچند این زیربخش‌ها (گردشگری و مسافرت فضایی) بخش کوچکی از این صنعت عظیم خواهند بود؛ اما به‌گفته‌ی کسل و والتون، چشم‌انداز اقتصاد فضایی، گردشگری فضایی و مسافرت دوربرد ازطریق فضا بسیار خوش‌بینانه‌تر شده است.

به‌گفته‌ی یوبی‌اس، شرکت‌های خصوصی فضایی «به‌نحو فعالانه‌ای در حال سرمایه‌گذاری در تمام فرصت‌های فضایی هستند.» این شرکت خدمات مالی معتقد است که دسترسی به فضا «فراهم‌کننده‌ی فرصت‌های گسترده‌تر برای سرمایه‌گذاری است.»

انقلاب در مسافرت‌های دوربرد

به‌گفته‌ی یوبی‌اس، پروزهای هوایی دوربرد با هواپیما که بیش از ۱۰ ساعت زمان می‌برند، توسط پروازهای نقطه به نقطه روی راکت‌ها از دور خارج خواهند شد. این شرکت در راستای پشتیبانی از پیش‌بینی خود، به برنامه‌های اسپیس‌ایکس برای استفاده از راکت غول‌پیکر استارشیپ اشاره می‌کند. این فضاپیما که هم‌اکنون مراحل ساخت را طی می‌کند، قرار است تا صد نفر را در ظرف مدت تنها چند دقیقه در سرتاسر دنیا جابه‌جا کند. به‌گفته‌ی اسپیس‌ایکس، استارشیپ می‌تواند در مدت ۳۹ دقیقه از نیویورک تا شانگهای پرواز کند؛ درحالی‌که طی این مسافت برای هواپیما به‌طول معمول بیش از ۱۵ ساعت به طول می‌انجامد.

SpaceX

تصویر هنری از استارشیپ اسپیس ایکس با نام پیشین بیگ فالکون راکت (BFR)

یوبی‌اس برآورد می‌کند که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مسافر وجود دارد که در مسیرهای طولانی‌تر از ۱۰ ساعت پرواز می‌کنند. به‌گفته‌ی یوبی‌اس، سال گذشته، این مسیرها شاهد ۵۲۷ هزار پرواز از سوی هواپیماهایی بودند که به‌طور متوسط ۳۰۹ صندلی داشتند.

یوبی‌اس می‌گوید:

اگر فرض بگیریم که ۵ درصد از این پروازها در آینده ازطریق فضا و با هزینه‌ی ۲۵۰۰ دلار به ازای هر سفر انجام می‌شود، فرصت درآمدزایی از امروز سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. هرچند برخی احتمالا ظرفیت استفاده از فضا برای خدمات‌دهی به مسافرت‌های دوربرد را چشم‌اندازی علمی تخیلی می‌دانند؛ اما ما فکر می‌کنیم بازار بزرگی وجود دارد.

یواس‌بی اشاره می‌کند که «بعید است در آینده‌ی نزدیک یک راکت بیش از ۳۰۰ نفر را حمل کند»؛ در نتیجه ظرفیت ۱۰۰ نفره‌ی استارشیپ حداکثر میزان برای آینده‌ی قابل پیش‌بینی است. بااین‌حال، یواس‌بی معتقد است وقتی حمل همان حجم از مسافر هواپیما برای فضاپیما فراهم شود، می‌توان افزایش فراوانی مسافرت‌های فضایی را انتظار داشت.

یوبی‌اس می‌گوید:

باتوجه‌به طول مسافرت‌های تجاری دوربرد و قوانین پیرامون خدمه‌رسانی و محدودیت‌های زمانی برخاستن و فرود در فرودگاه‌ها، ما تصور می‌کنیم که یک راکت چندبارمصرف (به‌ویژه اگر مبتنی بر زمین نباشد)، به‌طور عمده نرخ بهره‌برداری بهتری از هواپیمای تجاری خواهد داشت.

درنتیجه یوبی‌اس معتقد است که برآورد ۲۰ میلیارد دلار می‌تواند محافظه‌کارانه باشد. بیش از ۱۰ درصد از افرادی که در نظرسنجی اخیر یوبی‌اس شرکت کردند، اظهار داشتند که برای مسافرت دوربرد، فضاپیما را به هواگرد ترجیح می‌دهند. یوبی‌اس می‌گوید:

هرچند زمان تحقق چنین سرویس دوربردی نامعلوم است؛ اما ما تصور می‌کنیم که مفروضات پایه‌ایمان محافظه‌کارانه هستند.

ظرفیت بازار گردشگری فضایی

به‌گفته‌ی یوبی‌اس، میلیاردها دلاری که به شرکت‌های خصوصی فضایی سرازیر می‌شود، نشان‌دهنده‌ی سطحی بالا از تشکیل سرمایه است. هرچند گردشگری فضایی هنوز بازاری نوظهور محسوب می‌شود؛ اما این زیربخش با اثبات بیشتر فناوری و کاهش هزینه‌ها به رویه‌ای تثبیت‌یافته‌تر تبدیل خواهد شد.

تا به امروز، گردشگری فضایی عمدتا منحصر به معدود پروازهای سازماندهی‌شده توسط شرکت آمریکایی اسپیس ادونچرز بوده است. این شرکت در طول دو دهه‌ی گذشته، هفت گردشگر را با استفاده از راکت‌های روسی سایوز به پرواز درآورد. این مشتریان فضایی با هزینه‌ی بیش از ۲۰ میلیون دلار به ازای هر نفر، به‌طور معمول نزدیک به یک هفته را در ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌سر بردند.

Virgin Galactic / ویرجین گلکتیک

چشم‌انداز زمین از درون هواپیمای فضایی ویرجین گلکتیک

اما براساس گزارش یوبی‌اس، اکنون چندین شرکت فضایی تجاری در آستانه‌ی گشودن دروازه‌ی سفرهای زیرمداری هستند. ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین، شرکت‌های پیش‌گام در این عرصه به‌شمار می‌روند و هر دو به‌طور پیوسته به پرتاب گردشگران نزدیک‌تر می‌شوند. یوبی‌اس می‌گوید:

این عرصه ظاهرا بازاری با بزرگ‌ترین ظرفیت برای گسترش سریع است.

ویرجین گلکتیک به‌سختی در حال پیشبرد برنامه‌ی توسعه‌ی فضاپیمایش است. ماه گذشته این شرکت در جریان پروازی آزمایشی برای آماده‌سازی پروازهای تجاری، مسافری به نام بث موسس را سوار بر هواپیمای خود به مرز فضا فرستاد. فضاپیمای ویرجین گلکتیک می‌تواند تا ۶ مسافر را به همراه دو خلبان حمل کند و قیمت پروازهای آن ۲۵۰ هزار دلار به ازای هر نفر است.

یوبی‌اس بر این باور است که مدل تجاری ویرجین گلکتیک، هم به‌عنوان شرکت گردشگری فضایی و هم تولیدکننده‌ی فضاپیما، یادآور رشد کسب‌وکارها در نخستین روزهای پیدایش هوانوردی است. یوبی‌اس می‌گوید:

بلو اوریجین، شرکت بنیان‌گذاری‌شده به‌دست جف بزوس، مدیرعامل آمازون نیز در آستانه‌ی تحقق نخستین پروازهای فضایی خود با مسافران انسانی است. این شرکت برای کسب‌وکار گردشگری فضایی خود، در حال توسعه‌ی سامانه‌ی راکت نیو شپرد است.

به‌گفته‌ی یوبی‌اس، ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین هردو با راه‌اندازی سامانه‌‌های فضاپیمای چندبارمصرف خود، می‌توانند درکنار افزایش اطمینان‌پذیری و کاهش قیمت‌ها، گردشگری فضایی را به رویدادی معمول‌تر تبدیل کنند. یوبی‌اس می‌گوید:

ما برآورد می‌کنیم که گردشگری فضایی، فرصتی سه میلیارد دلاری در هر سال خواهد بود. این اتفاق به آنچه در صنعت هوانوردی تجاری، به‌ویژه پس از رشد خطوط هوایی ارزان‌قیمت رخ داد، شباهت دارد.

علاوه‌بر این، براساس پیش‌بینی یوبی‌اس، اسپیس‌ایکس نیز می‌تواند ازطریق دو سرمایه‌گذاری متفاوت، شاهد سرازیری حجم چشمگیری پول از جانب گردشگری فضایی باشد. اسپیس‌ایکس به‌تازگی پرواز آزمایشی تاریخی کپسول کرو دراگونش را به اتمام رساند؛ فضاپیمایی که می‌تواند تا چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی حمل کند. براساس برآورد یوبی‌اس، ناسا به‌طور متوسط به ازای هر فضانورد نزدیک به ۵۸ میلیون دلار به اسپیس‌ایکس پرداخت خواهد کرد؛ درحالی‌که هزینه‌ی ارسال فضانوردان با راکت روسی سایوز ۸۱ میلیون دلار برای هر نفر است.

دومین فرصت اسپیس‌ایکس، پروازهای اولیه‌ی استارشیپ برای ارسال گردشگران به مأموریت‌هایی فراتر از مدار نزدیک زمین است. ایلان ماسک در ماه سپتامبر اعلام کرد که یوساکو مایزاوا، میلیاردر ژاپنی برای پرواز به دور ماه با اسپیس‌ایکس قرارداد امضا کرده است. مایزاوا انتظار دارد که در سال ۲۰۲۳ به‌همراه ۶ تا ۸ مسافر دیگر با استارشیپ پرواز کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.