آیا باید مایکروسافت وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اگر طرفداران مایکروسافت از این شرکت تنها یک انتظار داشته باشند، آن درخواست مطمئناً یک گوشی هوشمند است چرا که بدون گوشی‌های ویندوز فون، گزینه‌ای وجود ندارد تا بتوانند رابط کاربری ویندوز ۱۰ را در موبایل‌ها مشاهده کنند. البته شاید بعضی‌ها بگویند که گلکسی نوت ۱۰ می‌تواند ویندوز ۱۰ را در صفحه نمایش گوشی نشان دهد ولی باید بپذیریم که علاقه‌مندان مایکروسافت بیشتر دنبال دستگاهی می‌گردند که شبیه لپ‌تاپ‌های سرفیس بوده و سیستم عامل آن هم ویندوز ۱۰ باشد.

حالا از آن جایی که تجربه‌های قبلی مایکروسافت از حضور در بازار گوشی‌های هوشمند بسیار ناامیدکننده بود، باید ببینیم کمپانی مالک ویندوز باز هم میل به حضور در این بازار خواهد داشت یا خیر.

اگر به خاطر داشته باشید، پلتفرم ویندوز موبایل پس از مدتی کنار گذاشته شد، ویندوز فون یا ویندوز ۱۰ موبایل هم در همان سال‌های ابتدایی حضور از صحنه رقابت کنار رفت و ویندوز RT نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد. امروز اما، این سؤال به وجود می‌آید که چرا مایکروسافت کاری که بقیه می‌کنند را انجام نمی‌دهد و سراغ اندروید نمی‌رود؟ این شرکت با تولید لپ‌تاپ‌های سرفیس پرو قبلاً نشان داده که با ترکیب نرم‌افزاری که مردم دوست دارند و سخت‌افزاری قدرتمند، می‌تواند بسیار موفق ظاهر شود. اگر این اتفاق رخ داد، کاربران قادر خواهند بود هم از سیستم نرم‌افزاری اندروید بهره ببرند و هم پشتیبانی مایکروسافت را در اختیار داشته باشند. شاید در نگاه اول، این نظریه آسان بیاید ولی واقعیت آن است که خیلی از اتفاقات باید دست به دست هم بدهند تا مایکروسافت و گوگل همکاری خود را با هم آغاز نمایند.

برای اینکه مایکروسافت در بازار گوشی‌های هوشمند موفق شود و مشتریان را جذب کند و شرکت‌های رقیب را شکست دهد، باید مشکلی را از بین ببرد که به نظر می‌رسد بازار آمادگی پذیرش آن را ندارد. در واقع با وجود کمپانی‌های بزرگی نظیر اپل و سامسونگ و شرکت‌های در حال رشدی همچون شیائومی و وان‌پلاس و دیگر برندهای چینی، مایکروسافت نمی‌تواند فروش محصولات مختلف را به آسانی انجام دهد. بر این اساس، کمپانی مالک ویندوز باید راهکاری پیدا کند که با استفاده از آن گوشی اندرویدی را بهترین شکل ممکن به همه افراد بشناساند و ویژگی را در آن دستگاه بهبود بخشد که کاربران مجاب به خرید آن شوند.

در بازار فعلی، تجهیز دوربین بهترین و آسان‌ترین مسیر برای پیشرفت سریع است. جدای از شهرتی که برند لومیا (Lumia) برای خود دست و پا کرده بود، مایکروسافت توانست دوربین‌هایی را در این گوشی‌ها قرار دهد که با نرم‌افزارهایی نظیر Blink و Qik عکس‌های باکیفیتی می‌گرفت. این کمپانی موفق شده بود سخت‌افزاری قدرتمند را با نرم‌افزاری همراه کند که سلطه چندین ساله اپل، سامسونگ و گوگل بر بازار گوشی‌های هوشمند را به خطر بیندازد. اما مشکلی که وجود دارد این است که دوربین گوشی فرضی مایکروسافت باید آن‌قدر قوی باشد تا بتواند نبض بازار را در اختیار بگیرد. برای مثال سخت‌افزار آن شبیه نوکیا ۹ Pureview و نرم‌افزارش مانند پیکسل ۳a باشد.

در کنار دوربین قوی، مایکروسافت اگر بتواند گوشی که می‌سازد را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های ویندوز ۱۰ نظیر کورتانا، نرم‌افزارهای آفیس، لانچر و . . . همگام‌سازی کند، نسبت به دیگر گوشی‌های اندرویدی قطعاً به صورت متفاوتی ظاهر خواهد شد. البته بعضی‌ها اعتقاد دارند که حتی اگر مایکروسافت بتواند چنین کاری را صورت دهد، اندرویدی که این شرکت ارائه خواهد داد با اندرویدی که گوگل، سامسونگ، هوآوی و سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهند، متفاوت خواهد بود چرا که سرویس‌هایی مانند ایکس‌باکس، Outlook، OneNote و . . . از نظر ظاهری با هم تفاوت‌های زیادی دارند زیرا مربوط به ویندوز هستند و به سختی می‌توان آنها را با اندروید هماهنگ کرد.

مایکروسافت باید خود را به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای اندرویدی مطرح و گوشی تولید کند که از اندروید خام بهره می‌برد تا وقتی کاربران آن را روشن کردند، شاهد حضور برنامه‌های از پیش نصب شده مایکروسافت باشند. اگر این‌چنین شد، قطعاً محصول کمپانی مالک ویندوز با گوشی‌هایی که دیگر رقبا ساخته‌اند تفاوت خواهد داشت.

یک روش دیگر هم این است، از آن جایی که اندروید سیستم عامل منبع بازی به شمار می‌رود، مایکروسافت یک نسخه خاص از آن را به صورت اختصاصی گسترش دهد و رابط کاربری لپ‌تاپ‌های برند سرفیس خود را در آن به کار گیرد.

اما باز هم مشکلی وجود دارد که آن هم این است که اگرچه گوشی‌های پیکسل گوگل و لپ‌تاپ‌های سرفیس مایکروسافت دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای هستند ولی در مقایسه با دیگر گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های بازار به فروش نمی‌رسند و مانند وان‌پلاس و ایسوس شگفتی‌ساز نمی‌شوند چرا که هر چه‌قدر هم قیمت گوشی مایکروسافت ارزان باشد و دوربین آن از کیفیت بالایی بهره ببرد، بعید است بتواند با محصول شیائومی که در آن دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی به کار رفته و تنها ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد، قیمت کمتری داشته باشد.

بنابراین یکی از راه‌های دوام آوردن در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند، کاهش قیمت‌هاست یعنی کاری که گوگل با معرفی گوشی پیکسل ۳a XL و مایکروسافت با لپ‌تاپ سرفیس گو (Surface Go) انجام داد. حالا اگر فرض کنیم که چنین کاری انجام شد، برخی از افراد فکر می‌کنند که کاهش قیمت محصولات دو کمپانی مالک دو سیستم عامل برتر دنیا معایب سخت‌افزاری داشته یا از نظر مشخصات فنی کامل نیستند. به همین دلیل اگر مایکروسافت می‌خواهد رویه‌ای مانند شیوه گوگل اتخاذ کند و وارد بازاری شود که نمی‌تواند محصولاتش را به خوبی دیگر شرکت‌ها بفروشد، بهتر است وارد نشود زیرا ضررهایی که متحمل خواهد شد بیشتر از سودی است که به دست می‌آورد.

به هر ترتیب، نرم‌افزارهای مایکروسافت هم‌اکنون نیز در گوشی‌های اندرویدی وجود دارند ولی با این تفاوت که خبری از استور این شرکت در آنها نیست.

با همه اینها، به نظر می‌رسد بهترین راه برای موفقیت در بازار برای مایکروسافت، انجام دادن کاری است که در حال حاضر مشغول به انجام دادن آن است یعنی گوشی بسازد که نرم‌افزار آن به بهترین شکل ممکن خودنمایی می‌کند یا اگر نمی‌خواهد گوشی تولید نماید، نرم‌افزارهای بیشتری در این مارکت اضافه کند. برای مثال، گلکسی‌های سامسونگ که جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار به شمار می‌روند، از وجود نرم‌افزارهای مایکروسافت بهره می‌برند بنابراین بهتر است مایکروسافت همین بازار را گسترش دهد و دیگر خودش را زیاد به دردسر نیندازد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع