حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

AMD پس از یک دهه، اینتل را در بازار پردازنده پشت سر می‌گذارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

غول‌های پردازنده همیشه رقابتی شدید برای تصاحب سهم بیشتری از بازار داشته‌اند. در سال‌های اخیر AMD با توسعه‌ی بهتر، خود را بیش از همیشه به اینتل نزدیک کرده است.

بازار پردازنده یکی از پرسودترین و مهم‌ترین بخش‌های صنعت فناوری محسوب می‌شود. رقابت در این بازار همیشه شدت دارد و حوزه‌های متعدد آن از موبایل تا پردازش گرافیکی و اینترنت اشیاء، به‌ دفعات شاهد تغییر سهم بازیگران هستند. Mindfactory یکی از خرده‌فروش‌های بزرگ سخت‌افزار در آلمان است که چندی پیش آمار فروش پردازنده و درآمد خود را منتشر کرد. آمار آن‌ها نشان می‌دهد که در یک سال گذشته، فروش قطعات AMD بیش از اینتل بوده است.

در ادامه بخوانید:

پردازنده‌‌های سری ۳۰۰۰ رایزن تأثیر زیادی در افزایش فروش، درآمد و سهم بازار AMD داشت. آن‌ها تا پیش از عرضه‌ی این قطعات برتری نسبی در برابر رقیب داشتند، اما با معرفی پرچم‌دار جدید، وضعیت بازار به‌کلی تغییر کرد. رایزن 3000 ماه ژوئیه معرفی شد و فروش AMD را دوبرابر کرد. به‌علاوه درآمد شرکت هم سه‌برابر شد و سهم بازار از ۶۸ به ۷۹ درصد رسید. سهم درآمدی بازار هم برای شرکت از ۵۲ به ۷۵ درصد افزایش یافت. آمارهای مذکور تنها مربوط به یک خرده‌فروش بزرگ در آلمان هستند، اما به‌هرحال جزئیات آماری نکات جالبی را از وضعیت بازار پردازنده نشان می‌دهد.

اطلاعات آماری شرکت مایند‌فکتوری، به‌نوعی اظهارنظرهای اخیر مدیر توسعه‌ی فروش اینتل، تروی سورسون را به چالش می‌کشد. سورسون در مصاحبه‌ای پیرامون عملکرد AMD گفته بود:

صادقانه بگویم که آن‌ها عملکرد خوبی در کاهش فاصله با ما داشته‌اند؛ اما ما هنوز حرفه‌ای‌ترین پردازنده‌های مخصوص بازی را در صنعت ارائه می‌کنیم. ما قصد داریم تا این برتری را با قدرت زیادی حفظ کنیم.

AMD Ryzen 3000

ادعای مدیر توسعه‌ی فروش اینتل به‌خاطر عملکرد عالی محصول جدید i9-9900K است. محصول مذکور در کنار 9700K سهم عمده‌ای را در درآمدزایی اینتل بازی می‌کند. درمقابل، رقیب تنها با پردازنده‌ی Ryzen 9 3900K درآمدی برابر با این دو پردازنده‌ی اینتل در ماه ژوئیه ثبت کرد. درواقع می‌توان ادعا کرد که AMD طی دو ماه گذشته در بازار آلمان فرمانروایی کرده است.

مجددا یادآور می‌شویم که آمار بالا تنها مربوط به یک خرده‌فروش بزرگ در آلمان است. بازار آلمان برخلاف آمریکا، همواره تمایل بیشتری به AMD نشان می‌دهد. به‌‌علاوه آمار فروش این شرکت در بازار مذکور پس از اوج گرفتن، کمی سقوط می‌کند و ثابت می‌شود. به‌هرحال اینتل اکنون وضعیت ثابتی را در همان بازار سپری می‌کند.

با نگاهی به آمارهای منتشرشده از سوی مایندفکتوری، اطلاعات کلی قابل‌قبولی از بخشی از بازار سخت‌افزار آلمان دریافت می‌کنیم. در کنار آمار مذکور، آمار فروش وب‌سایت آمازون را هم اضافه کنید. در میان ۲۵ محصول پرفروش غول تجارت الکترونیک در دسته‌ی پردازنده‌ها، تنها ۹ عدد محصول اینتل وجود دارد و سایر جایگاه‌ها به AMD و رایزن می‌رسد.

آمار فروش پردازنده

تعداد پردازنده‌های فروخته‌شده

با توجه به نمودار بالا، نکات جالبی از بازار پردازنده دریافت می‌کنیم. بخش اعظمی از بازار تا پیش از عرضه‌ی پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن در وضعیت سکون قرار داشت. درنتیجه شاید بتوان این پردازنده را یکی از محصولات پرطرفدار در بین خریداران بلندمدت تصور کرد.

با وجود عرضه‌ی محصول جدید از سوی AMD، فروش محصولاتی همچون Ryzen 2600X و Ryzen 2700 کاهشی نداشت. البته فروش محصولات دیگر یعنی 2600 و 2700X کاهش یافت. پرطرفدارترین محصولات AMD در بازار، پردازنده‌های رایزن 3600, 3700X, 2600 و 3900X هستند. از میان پردازنده‌های اینتل هم محصولات 9900K, 9700K و 9600K جایگاه‌های برتر را به خود اختصاص می‌دهند.

آمار فروش پردازنده

درآمد به یورو

با نگاهی به نمودار درآمدی بالا،‌ نکاتی درباره‌ی سوددهی بیشتر محصولات اینتل دریافت می‌کنیم. آن‌ها تاکنون موفق به ساخت پردازنده‌های حرفه‌ای شده‌اند که سوددهی بیشتری نسبت به AMD داشته‌اند. البته قوی‌ترین پردازنده‌های AMD اکنون سود تقریبا بیشتری نسبت به رقبا به‌همراه دارند. درنهایت به‌خاطر محصولاتی همچون 3600 و 2600 با سوددهی پایین، به‌طور میانگین محصولات اینتل درآمد بیشتری را نسبت به AMD حاصل می‌کنند.

آمارها دلیل تغییر مسیر AMD در پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای و ۱۶ هسته‌ای را نیز به‌خوبی نشان می‌دهد. شرکت در این دسته از پردازنده‌های خود، از تردریپر به رایزن تغییر استراتژی داد چون معماری قبلی تردریپر سوددهی قابل‌توجهی نداشت. تردریپر درآمدی تقریبا نزدیک به Picasso APU برای AMD ایجاد کرد. به‌هرحال آمارها نشان می‌دهد، بازار تقاضای بیشتری برای پردازنده‌های ارزان‌تر ۱۲ هسته‌ای مبتنی بر رایزن دارد.

آمار فروش پردازندهسهم بازار در سال ۲۰۱۹

آمار سهم بازار نشان می‌دهد که قطعات Pinnacle Ridge شرکت AMD (پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 2000 مبتنی بر معماری Zen+) هنوز بخش مهمی از درآمد شرکت را تشکیل می‌دهند. آن‌ها انتخاب‌هایی پایین‌رده نسبت به Ryzen 3000 هستند و بخش دیگری از بازار را برای غول پردازنده پوشش می‌دهند. به‌هرحال اینتل هم رویکرد مشابهی با پردازنده‌های سری کافی لیک دارد. از میان آن‌ها می‌توان به 8700K اشاره کرد.

پردازنده‌های اینتل در بسیاری مواقع، گزینه‌های خوبی در بازار محسوب می‌شوند و فروش مناسب خود را نیز ادامه خواهند داد. در این‌ میان آمارها و اخبار نشان می‌دهند که بالاخره این شرکت تهدیدی در بازار پردازنده حس می‌کند. درواقع اینتل اکنون رقیبی نزدیک دارد و نمی‌توان لقب غول بلامنازع دنیای پردازنده را به آن‌ها اختصاص داد. به‌هرحال اکنون رقابت بزرگان پردازنده‌های کامپیوتری به اوج رسیده است و اینتل تلاش می‌کند تا مجددا موقعیت خود را پس بگیرد. به‌همین دلیل مبارزه‌ها و چالش‌های آن‌ها در آینده، بازار را جذاب‌تر می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع