حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پشتیبانی از فناوری Ray Tracing انویدیا احتمالا به ویندوز 7 اضافه می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گیمرهای وفادار به ویندوز 7 مایکروسافت به‌لطف افزوده‌شدن پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو به این سیستم‌عامل، به‌زودی بازی‌های ویدیویی را با کیفیت بهتری تجربه می‌کنند.

آن دسته از گیمرهایی که هنوز برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی از سیستم‌عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند و به ویندوز ۱۰ مهاجرت نکرده‌اند، احتمالا به‌زودی خواهند توانست بازی‌هایشان را با کیفیت چشم‌نوازتری تجربه کنند؛ چرا که اخیرا در شایعه‌ای اعلام شده است، مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) کارت‌های گرافیک انویدیا را به سیستم‌عامل قدیمی‌اش اضافه کند. بر این اساس، مایکروسافت قصد دارد منابع و زیرساخت‌های لازم را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد تا آن‌ها بتوانند بازی‌های مبتنی بر دایرکت‌ایکس ۱۲ (DirectX 12) خود را به ویندوز ۷ پورت کنند.

به‌طور معمول، بازی‌های مبتنی بر دایرکت‌ایکس ۱۲ در انحصار ویندوز ۱۰ هستند و این یعنی تنها گیمرهایی که از جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل مایکروسافت استفاده می‌کنند، شانس تجربه‌ی آن‌ها را دارند. این گونه بازی‌ها به‌لطف بهره‌مندی از دایرکت‌ایکس ۱۲، جلوه‌های گرافیکی پیشرفته‌تر و چشم‌نوازتری دارند و با پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو، لذت بیشتری را به گیمر القاء می‌کنند.

Forza Horizon 4

فراموش نکنید که ویندوز ۷ هنوز هم ۳۲ درصد از سهم کلی بازار را در اختیار دارد، این یعنی هنوز هم گیمرهای زیادی به آن وفادار هستند و عدم پشتیبانی این سیستم‌عامل از فناوری‌ جذابی نظیر رهگیری پرتو، می‌تواند گیمرهای پرشماری را از لذت تجربه‌ی بازی‌ها با کیفیت چشم‌نوازتر محروم کند. به‌لطف تصمیم مهم مایکروسافت برای پورت کردن دایرکت‌ایکس ۱۲ به ویندوز ۷ و ارائه‌ی منابع لازم به توسعه‌دهندگان برای آوردن بازی‌های مبتنی بر این API به سیستم‌عامل یادشده،‌ اکنون شمار بیشتری از گیمرها می‌توانند به بازی‌های مبتنی بر دایرکت‌ایکس ۱۲ و ویژگی‌های بصری چشم‌نواز آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

جالب است بدانید، مایکروسافت در همین راستا مدتی پیش اعلام کرد که قصد دارد طی همکاری مستقیم با شرکت بلیزارد، یک نسخه‌ی مخصوص مبتنی بر دایرکت‌ایکس ۱۲ بازی محبوب World of Warcraft تولید کند که امکان اجرای آن روی ویندوز ۷ وجود دارد. ردموندی‌ها آن زمان در اطلاعیه‌ای گفتند که «اعضای بلیزارد پس از دیدن استقبال گیمرها از بازی‌های دایرکت‌ایکس ۱۲ روی ویندوز ۱۰، خواستند تا امکان تجربه‌ی چنین بازی‌هایی را برای آن‌دسته از گیمرهایی که همچنان به ویندوز ۷ وفادار مانده بودند نیز فراهم کنند».

World of Warcraft

گرچه نسخه‌ی موردبحث از بازی دنیای وارکرفت روی ویندوز ۷ قابل‌اجرا است، اما این حقیقت را نباید فراموش کرد که بهترین عملکرد ممکن از این بازی را تنها می‌توان با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ تجربه کرد؛ زیرا همان‌طور که مایکروسافت می‌گوید، ویندوز ۱۰ شامل چندین بهینه‌سازی مخصوص است که در جهت عملکرد سریع‌تر و بهتر دایرکت‌ایکس ۱۲ اعمال شده‌اند.

گرچه گیمرهای وفادار به ویندوز ۷ شدیدا از این خبر استقبال خواهند کرد، اما عده‌ی زیادی از کاربران از دلیل این اقدام مایکروسافت سر در نمی‌آورند. مایکروسافت طی سال‌های اخیر نشان داده بود، همواره جدیدترین نسخه از دایرکت‌ایکس را تنها برای جدیدترین نسخه از سیستم‌عاملش در دسترس قرار می‌دهد؛ همین اقدام باعث شده است تا افراد زیادی بارها مدعی شوند که این کار یکی از اهرم‌های فشار مایکروسافت به‌منظور ترغیب گیمرها برای مهاجرت به نسخه‌ی جدید ویندوز است.

با این حال نباید از خاطر ببریم که ویندوز ۷ متعلق به دو نسل پیش است و به‌سرعت به روزهای پایانی عمرش نزدیک می‌شود؛ مایکروسافت طبق اعلام پیشین، قصد دارد در روز ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۲۴ دی ۱۳۹۸) به‌صورت رسمی پشتیبانی از این سیستم‌عامل را متوقف کند. از طرفی این سؤال پیش می‌آید که آیا مایکروسافت با فراهم کردن امکان اجرای بازی‌های دایرکت‌ایکس ۱۲ روی ویندوز ۷، در برابر اراده‌ی گیمرها برای مهاجرت نکردن به ویندوز ۱۰ اعتراف به شکست می‌کند؟ شاید واقعا همین‌گونه باشد.

DirectX 12

البته این ماجرا را می‌توان از زاویه‌ی دیگری نیز موردبررسی قرار داد؛ مایکروسافت با در دسترس قرار دادن دایرکت‌ایکس ۱۲ و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این API برای ویندوز ۷، احتمالا در پی آن است تا به توسعه‌دهندگان بیشتری مزیت‌های دایرکت‌ایکس ۱۲ را نشان دهد و آن‌ها را به استفاده از این API ترغیب کند. مایکروسافت مدت‌ها است که در پی انجام این کار بوده و تصمیم فعلی‌اش نیز می‌تواند در همین راستا باشد.

دلایل مایکروسافت، هرچه که باشند اهمیت چندانی ندارند؛ مهم این است که اگر همچنان برای تجربه‌ی بازی از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید، احتمالا به‌زودی خواهید توانست به‌‌لطف دایرکت‌ایکس ۱۲ و فناوری‌هایی نظیر رهگیری پرتو، از بازی کردن لذت بیشتری ببرید و همچنین به بازی‌های بیشتری نیز دسترسی داشته باشید.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز در این زمینه چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع