حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

زنی فرزندان دوقلوی خود را با فاصله ۱۱ هفته به‌دنیا آورد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در اتفاقی بسیار نادر در کشور قزاقستان، زنی که دچار نوعی ناهنجاری رحمی بود، فرزندان دوقلوی خود را با فاصله‌ی سه ماه به‌دنیا آورد.

در اغلب اوقات، دوقلوهای انسانی با فاصله‌ی چند دقیقه از هم متولد می‌شوند؛ اما گاهی اوقات، فاصله‌ی بین تولد دو نوزاد به روزها و هفته‌ها و حتی گاهی بیشتر می‌رسد. در نمونه‌ای بسیار نادر در قزاقستان، زنی دو فرزند دوقلوی خود را با فاصله‌ی سه ماه به‌دنیا آورد. لیا، فرزند دختر او، ۲۴ مه و ماکسیم، نوزاد پسر او، ۹ اوت به‌دنیا آمد. وضعیت سلامتی مادر ۲۹ ساله، لیلیا کونوولوا و دو نوزاد وی رضایت‌بخش است؛ اما وزارت بهداشت قزاقستان که خبر تولد این دو نوزاد را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است، برآورد می‌کند احتمال وقوع این نمونه‌ی غیرعادی و نادر حدود یک در ۵۰ میلیون است.

رحم دوگانه

یکی از عوامل پشت‌صحنه‌ی فاصله‌ی باورنکردنی بین تولد لیا و ماکسیم این است که لیا بسیار زودتر از موعد به‌دنیا آمد. او با وزنی حدود ۸۵۰ گرم پس از یک دوره‌ی بارداری ۲۵ هفته‌ای متولد شد. درمقابل، ماکسیم تقریبا سه ماه بعد چشم به جهان گشود و زمان اضافه‌ای که در رحم مادر گذارنده بود، موجب شد به وزن سالم ۲.۹ کیلوگرم برسد؛ بیش از سه‌برابر سنگین‌تر از خواهر بزرگ‌ترش. تولد زودهنگام لیا، تنها بخشی از ماجرا است. دلیلی اصلی تفاوت در زمان تولد دو نوزاد این است که مادر آن‌ها دچار وضعیت آناتومیکی بسیار نادری به‌نام رحم دوگانه (Uterus Didelphys) بود؛ نوعی بدشکلی رحمی که به ایجاد رحم مضاعف منجر می‌شود. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد (شیوع آن در جمعیت زنان آمریکایی کمتر از ۰.۵ درصد است)، هرکدام از جنین‌ها به‌طور جداگانه در رحم خود رشد می‌کند؛ اما تولد زودهنگام و دیگر مشکلات نظیر سقط جنین از عوارض جانبی این ناهنجاری هستند.

زن قزاقستانی مادر دوقلوها

خوشبختانه برای خانواده‌ی در حال افزایش لیلیا که شامل دختری ۷ ساله هم می‌شود، هیچ‌کدام از عوارض جانبی کشنده رخ نداد. وزن تولد لیا و اندازه‌ی او بسیار کوچک بود؛ اما از رشد خوبی برخوردار است. لیلیا در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفت:

پسر من عجله‌ای برای به‌دنیا‌آمدن نداشت. به‌لطف پزشکان، ما موفق شدیم. آنچه آن‌ها انجام دادند، معجزه بود. بچه‌های من اکنون حدود سه کیلوگرم وزن دارند و ما برای مرخص‌شدن از بیمارستان آماده می‌شویم.

اغلب زنانی که دچار این مشکل هستند، از داشتن رحم اضافه آگاه نیستند و وقتی باردار می‌شوند، ممکن است ندانند که دوقلو باردار هستند. چنین وضعیتی درباره‌ی زنی از کشور بنگلادش صدق می‌کرد که در اوایل سال جاری، دوقلوهای خود را با فاصله‌ی ۲۶ روز به‌دنیا آورد. پزشک او گفت در سابقه‌ی ۳۰ ساله‌ی خود هرگز با چنین نمونه‌ای برخورد نکرده بود.

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع