آپدیت اندروید 10 برای پیکسل گوگل منتشر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اندروید ۱۰ به‌عنوان جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل محبوب گوگل، ساعاتی پیش برای گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل این شرکت در دسترس قرار گرفت.

اندروید ۱۰ (Android 10) پس از چندین ماه، سرانجام از فاز بتا خارج شد و گوگل به‌صورت رسمی نسخه‌ی نهایی آن را برای گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل منتشر کرد. انجام این کار از سوی گوگل می‌تواند امید این را بدهد که نسخه‌ی جدید اندروید قرار است سریع‌تر از نسخه‌های پیشین برای گوشی‌های مقصد در دسترس قرار گیرد. گوگل پیش‌تر گفته که با چند مورد از شرکای تجاری خود در حال همکاری است تا بتواند امسال اندروید ۱۰ را روی دستگاه‌های جدید و برخی از دستگاه‌های قدیمی آن‌ها منتشر کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به اندروید ۱۰، به ژست‌های حرکتی آن بر می‌گردد؛ اما این سیستم‌عامل برخی ویژگی‌های مهم دیگر نیز دارد که تجربه‌ی کار با آن را لذت‌بخش می‌کند. از بین ویژگی‌های جدید می‌توان به کنترل بیشتر روی حریم خصوصی و سخت‌گیرانه‌تر شدن ارائه‌ی مجوز به اپلیکیشن‌های مختلف و حالت جدیدی به‌نام Focus Mode اشاره کرد. Focus Mode به کاربران اجازه می‌دهد، نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های مختلف را غیرفعال کنند تا هنگام انجام کارهای مهم، حواسشان پرت نشود. افزون‌ بر این‌ها، در اندروید ۱۰ کنترل نوتیفیکیشن‌ها ساده‌تر شده است و تم تاریک جدیدی نیز در آن وجود دارد.

Google Pixel 2 XL / گوگل پیکسل 2 ایکس ال

در ادامه بخوانید:

یکی از مهم‌ترین تغییرات اندروید ۱۰ نسبت به نسخه‌ی پیشین، برای شمار زیادی از کاربران در دسترس نخواهد بود. این قابلیت که از آن با نام Project Mainline یاد می‌شود، به گوگل امکان می‌دهد تا به‌روزرسانی‌های امنیتی مهم را به‌صورت مستقیم از طریق پلی استور برای کاربرانش منتشر کند. این جمله بدان معنا است که دیگر گوگل منتظر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌ها نمی‌ماند و خودش به‌روزرسانی‌های حیاتی را برای گوشی‌های مقصد در دسترس قرار می‌دهد. گوگل گفته است، گوشی‌هایی که از اندروید ۹ به اندروید ۱۰ به‌روزرسانی می‌شوند، از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

گفتنی است که تمامی ویژگی‌های اندروید ۱۰ در حال حاضر در دسترس کاربران نیستند. حالت Focus در حال حاضر فاز بتا را پشت سر می‌گذارد. همچنین اندروید ۱۰ به‌لطف بهره‌مندی از ویژگی جالبی به‌نام Live Caption می‌تواند به‌صورت آنی، هرگونه فایل صوتی یا ویدیویی را زیرنویس کند. با این‌ حال این قابلیت تا اواخر سال جاری میلادی در دسترس قرار نخواهد گرفت. در ضمن گفته شده است که Live Caption هنگام انتشار، برای مدت‌زمان خاصی در انحصار گوشی‌های پیکسل خواهد بود.

android 10

گوگل می‌گوید تمامی اپلیکیشن‌هایش از تم تاریک اندروید ۱۰ پشتیبانی خواهند کرد و با آن همگام‌سازی خواهند شد، اما تم تاریکِ تمامی آن‌ها فعلا طراحی نشده و به‌مرور در دسترس قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توانیم به اپلیکیشن جیمیل اشاره کنیم. این اپلیکیشن فعلا دارای تم تاریک نیست و گوگل هنوز روی آن کار می‌کند تا تم تاریک جیمیل را اواخر ماه جاری میلادی در دسترس قرار دهد. 

در کنار موارد یادشده، ویژگی اصلی اندروید ۱۰ که توانسته بیشتر از تمامی ویژگی‌ها جلب‌توجه کند، ژست‌های حرکتی آن هستند. ناوبری از طریق ژست‌های حرکتی اندروید ۱۰ شباهت زیادی به نسخه‌های جدید iOS دارد. این ژست‌های حرکتی هنگام حضور اندروید ۱۰ در فاز بتا، هر چند هفته یک‌بار تغییراتی به‌خود می‌دیدند. البته حال که نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۰ برای گوشی‌های پیکسل منتشر شده است، این ژست‌های حرکتی دیگر تغییر نخواهند کرد. گفتنی است، ناوبری از طریق سه دکمه که سال‌ها است در اندروید دیده می‌شوند، همچنان به‌عنوان یک گزینه در اختیار کاربر خواهد بود. کاربران زیادی هستند که هنوز هم به ناوبری از طریق سه دکمه عادت دارند و اتخاذ این تصمیم از سوی گوگل، عاقلانه و منطقی به‌نظر می‌رسد.

دهمین نسخه‌ی اندروید، نخستین نسخه‌ی این سیستم‌عامل است که اسم یک دسر خاص را یدک نمی‌کشد؛ نسخه‌های پیشین اسم‌هایی همچون نوقا، اوریو، پای و موارد دیگر داشتند، اما جدیدترین نسخه‌ی اندروید تنها با نام اندروید ۱۰ شناخته می‌شود. گفتنی است، این نسخه از اندروید ابتدا اندروید Q نام داشت. 

اندروید 10 / Android 10

ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که هنگام معرفی اندروید ۱۰ در مراسم Google I/O در ماه مه نتوانستند چندان توجه زیادی را به‌خود جلب کنند، اما در هر صورت به‌نوبه‌ی خودشان دارای اهمیت هستند. برای مثال گوگل در اندروید ۱۰ اموجی‌های وابسته به جنسیت بیشتری را جای داده است، در ضمن این نسخه از اندروید از استریم صدا در سمعک‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند.

گوگل به‌طور معمول، به‌روزرسانی‌های عمده‌ی سیستم‌های عامل خود را طی یک بازه‌ی زمانی چندروزه منتشر می‌کند. بنابراین اگر تاکنون گوشی پیکسل شما به‌روزرسانی را دریافت نکرده است، نگران نباشید. با مراجعه به آدرس Settings -> System -> Advanced -> System Update می‌توانید بررسی کنید که آیا به‌روزرسانی برای گوشی شما منتشر شده است یا خیر. دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، در آینده به‌صورت جداگانه نسخه‌های اختصاصی خود را از اندروید ۱۰ معرفی خواهند کرد. تا انتشار رسمی اندروید ۱۰ برای گوشی‌های دیگر، هفته‌ها و شاید ماه‌ها زمان باقی است.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز در این زمینه چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع