ویژگی‌های عملکردی تلویزیون‌های 8K تعریف شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

۱۶ شرکت صنعتی گردهم آمدند و استانداردی برای تلویزیون‌های 8K تصویب کردند. همه‌ی تلویزیون‌هایی که با لوگو گروه 8KA تولید می‌شوند، به رعایت این استانداردها ملزم هستند.

به‌نظر می‌رسد پس از رواج تلویزیون‌های 4K، گام بعدی‌ای که باید در تکامل صنعت تلویزیون برداشته شود، تولید تلویزیون‌های 8K است. با اینکه میزان محتوایی که قابلیت پخش با این رزولوشن را داشته باشد، بسیار محدود است، این موضوع باعث نمی‌شود انجمن 8K ویژگی‌های عملکردی این دستگاه‌ها را منتشر نکند.

انجمن 8K یا 8K Association گروهی میان‌صنعتی است که فعالیت‌های آن حول محور رشد اکوسیستم 8K متمرکز است. این انجمن ۱۶ عضو دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌ند از: سامسونگ الکترونیک، پاناسونیک، هایسنس، TCL و AU Optronics، سامسونگ دیسپلی، Tencent و Xperi نیز ازجمله مواردی هستند که به‌تازگی به آن‌ها پیوسته‌اند. قصد این انجمن از تعریف استاندارد عملکردی پایه آن است که می‌خواهد مطمئن شود وقتی مشتریانش تلویزیونی با لوگو این گروه می‌بینند، بدانند دقیقا چه‌ محصولی تحویل می‌گیرند.

8k

در ادامه بخوانید:

مقررات تبیین‌شده‌ی انجمن 8K شامل آن است که تلویزیون باید بتواند محتوا را با وضوح 8K به‌شکلی طبیعی نشان بدهد، بیش از ۶۰۰ نیت درخشندگی (لومینانس) داشته باشد، از ویژگی‌های فشرده‌سازی ویدئویی HEVC Codec پشتیبانی کند،  پورت‌های HDMI 2.1 داشته باشد تصاویر 8K یا 4K را به‌ترتیب با سرعت ۶۰ و ۱۲۰ فریم در ثانیه نشان دهد و نرخ فریم ورودی برابر با 24p و 30p و 60p فریم‌برثانیه داشته باشد.

مشخصات دیگری که جزئیات آن دراختیار اعضا قرار گرفته، عبارت‌اند از: پارامترهای ورودی 8K (عمق بیت و سرعت فریم و نمونه‌برداری رنگی)، عملکرد نمایشگر (وضوح، حداکثر روشنایی، سطح مشکی و وسعت رنگ) و فرمت‌های رابط و رسانه (HDR و کدک). همه‌ی تلویزیون‌های 8K به رعایت همه‌ی این موارد ملزم نیستند؛ اما محصولات دارای لوگوی انجمن 8K باید حداقل استانداردهای این گروه را برآورده کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع