حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تجلیل ابرآروان از مدال‌آوران ایرانی Worldskill 2019

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – سه جوان ایرانی در چهل و پنجمین دوره مسابقات مهارت تحت‌عنوان Worldskills کازان روسیه بین ۶۳ کشور حاضر در این رقابت‌ها، یک مدال نقره، دو برنز و دو دیپلم افتخار کسب کردند.

پارسا یوسفی چهار پروژه که ۳ برند مطرح دنیا در حوزه شبکه آن را طراحی کرده‌اند، به مرحله نهایی رساند و توانست مدال نقره رشته مدیریت سیستم‌های تحت شبکه را به دست آورد.  مهیار جباری دارنده مدال برنز رشته راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت است. حسین مکتوبیان دارنده دو دیپلم افتخار رشته فناوری‌های وب در این دوره همگی از تیم ابرآروان هستند. تیمی که این روزها زیاد از آنها می‌شنویم.

وقتی از آن‌ها درباره مقصد بعدی‌شان برای کار می‌پرسیم همه از شرکت‌های خارجی بزرگ می‌گویند. چرا که معتقدند غیر از ابرآروان، شرکت‌های خصوصی دیگر نه آن‌ها را می‌شناسند نه به آن‌ها پیشنهاد کاری می‌دهند.

پارسا یوسفی می‌گوید: «سناریویی که برای من تعریف شد، واقعی بود و آن را در کمتر از ۵ ساعت پیاده‌سازی کردم.»

در این مسابقات سعی می‌شود از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنند که همین مسئله نیاز به تمرین بسیار زیادی دارد. پارسا در خصوص این که دوست دارد در کدام شرکت بزرگ مشغول به کار شود؟ گفت: «من از هفت سال قبل وارد بازار کار شدم و دوست دارم بیزینس خودم را داشته باشم. اما در سطح جهانی قطعا پیشنهادی که از سوی گوگل یا اپل مطرح شود، برایم جذابیت دارد. اما در ایران شرکتی بهتر از آروان کلا وجود ندارد. بچه های المپیادی این‌جا دور هم جمع هستند و چه چیزی از این بهتر.»

«مهیار جباری» در رابطه با این رویداد می‌گوید: «رویدادی که ما در آن شرکت کردیم، بسیار بزرگ و عظیم است و به همین اندازه هم توانستیم از آن یاد بگیریم. در روزهایی که مسابقات برگزار می‌شد، با افرادی آشنا شدم که جزو تراز اول‌های رشته‌ خودشان بودند.»

جباری درباره حضورش در بازار کار گفت: «در همان روز که مدال کسب کردم، مدیرعامل شرکت روسی که اسپانسر من بود، دعوت‌نامه کاری و تحصیلی به من داد. طی این چند روز هم چند شرکت دیگر از طریق ایمیل پیشنهاداتشان را به من ارائه کرده‌اند. درباره شرکت‌های ایرانی باید بگویم از آن‌جایی که تبلیغات درستی درباره این مسابقات و نتایج آن صورت نمی‌گیرد، کسی ما را نمی‌شناسد که بخواهد پیشنهاد کاری بدهد.»

«حسین مکتوبیان» با اشاره به این‌که این مسابقات چالش‌های خود را داشته، گفت: «این مسابقات مهم بود و فکر می‌کنم کمتر کسی در زندگی‌اش آن را تجربه کند. آن را ببیند. پیشنهادات کاری گوگل و مایکروسافت برای من پیشنهادات جذابی هستند.»

مسابقات مهارت Worldskills هر دو سال یک‌بار در سطح جهان برگزار می‌شود. این مسابقات قدمت ۴۵ ساله دارد. کشورهای مختلف در تمامی این دوره‌ها شرکت کردند و به همین واسطه پشتوانه خوبی برای حضور در رقابتی با این عظمت دارند. اما نخبگان کشور ما امسال برای دهمین مرتبه وارد رقابت‌هایی شدند که از این حیث کمی نابرابر بود.

تمرکز این مسابقه جهانی روی رشته‌های مهارتی است. باور این که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در این مورد هم تاثیر خودش را گذاشته، کمی سخت است. اما غلامرضا راز که در نشست خبری این مسابقات که به میزبانی مجموعه ابرآروان برگزار شد، به این نکته اشاره کرد و گفت: «تحریم‌ها روی این مسابقات هم تاثیر خودش را داشت. در این مسابقات ۶۰ کشور حضور دارند و نزدیک به۳۰۰ کمپانی طراز اول دنیا در حوزه فناوری‌های «های‌تک» به عنوان اسپانسر حضور پیدا می‌کنند و تجهیزات روز دنیا را در اختیارشان قرار می‌دهند. اما در خصوص بچه‌های ما این مسئله صادق نبود. نماینده کشور ما مجبور می‌شد برای به دست آوردن مقام، با تجهیزاتی که در دسترس داشت با ۲۰ تا ۵۰ کشور بجنگد. کشورهای اکثرا توسعه یافته با دسترسی‌های بیشتر.»

او با مثالی در خصوص این شکل از تحریم گفت: «تاثیر تحریم‌ها به این شکل اعمال می‌شد که مثلا شرکت زیمنس تجهیزات روز دنیا را برای یک رشته مهارتی به مسابقات می‌آورد، اما از آن‌جایی که این شرکت ایران را تحریم کرده، مربیان و شرکت‌کنندگان ما در این مسابقات حق استفاده از آن را نداشتند. به همین دلیل بود که نتوانستیم در تمامی رشته‌های مهارت شرکت کنیم. آن‌ها می‌دانند حتی چهار روز کار کردن با آن تجهیزات هم می‌تواند علم آن را منتقل کند و به این ترتیب است که ما اجازه حضور در رشته‌های خاص را پیدا نمی‌کردیم.»

مسابقات این‌چنینی خیلی در کشور ما شناخته شده نیست و به تبع آن نخبگان و مدال آوران نیز به خوبی شناخته نمی‌شوند. در حالی که در کشورهایی مانند همین روسیه، شخص رئیس جمهور و نخست وزیر برای افتتاحیه و اختتامیه حضور پیدا کرده و سخنرانی می‌کنند.

مجموعه ابرآروان در راهی کردن نخبگان کشور به این مسابقات نقش اسپانسر را برعهده گرفت. «پویا پیرحسینلو»، مدیرعامل مجموعه ابرآروان که خودش جزو کسانی است که در دوره‌های گذشته مسابقات مهارت توانسته مدال طلا کسب کند، می‌گوید: «ما در ایران به شکل هر ساله این مسابقات را برگزار و نفرات برتر را انتخاب می‌کنیم تا به مسابقات جهانی بروند. این مسابقات طی چهار روز برگزار شد، اما نزدیک به یک سال کار و تلاش سخت پشت آن وجود دارد. شرکت‌کنندگان در این رویداد بزرگ جهانی توانستند رتبه ایران را ۲۴ پله بالاتر ببرند و در رنکینگ مربوط به میانگین امتیازها، رتبه پانزدهم را کسب کنند.»

در این دوره از مسابقات، مربیانی همراه این سه مدال‌آور بودند که اگر همراهی آن‌ها نبود، شاید شرایط برای شرکت‌کنندگان سخت می‌شد. آن‌ها چهار روز مسابقه دادند و مربیان‌شان یک هفته قبل جدال‌شان را درباره پروژه‌ها آغاز کردند.

پروسکه مهدوی، کارشناس همراه نرم افزارهای تجارت در این خصوص گفت: «همه روی مسابقات چهار روزه تاکید می‌کنند اما باید بگویم این مسابقات ۱۰ روز است. از روزی که اعزام می‌شویم حجم زیادی از کارهای مربوط به کارشناسی برای‌ ما تعریف شده که باید انجام‌شان دهیم. ما در این رشته، پروژه نداشتیم و به همین دلیل کارشناس همراه باید توجه زیادی به این مسئله می‌کرد.»

سارا حاج ملا محمدطاهر از دیگر کارشناسان همراه نیز افزود: «من احساس می‌کنم اگر ارتباط سازمان فنی و حرفه‌ای به همین شکل با شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان تنگاتنگ باشد، می‌توانیم به موفقیت بیشتری دست پیدا کنیم. در این مسابقات به روز بودن و آشنایی با فناوری‌های های‌تک، اهمیت ویژه‌ای دارد. مربیان فنی‌وحرفه‌ای به دلیل مشغله‌هایی که دارند، شاید نتوانند خیلی به این مسئله مهم برسند، همین مسئله ضرورت ارتباط با شرکت‌های خصوصی را روز به روز بیشتر می‌کند. علاوه بر این ما به حمایت صنعت نیز به شکل ویژه نیاز داریم.»

پویا پیرحسینلو در انتهای این نشست، خبر تازه‌ای در خصوص شکل حمایت از این نخبگان داد و گفت: «مدال‌آوران و نخبگان بعد از به دست آوردن مدال، نیاز به حمایت دارند. در گذشته بنیاد نخبگان این دست حمایت‌ها را انجام می‌داد اما متاسفانه مدیریت جدید بنیاد ملی نخبگان، این روند را حذف کرده و ما تلاش می‌کنیم با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری و امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران آن شکل از کمک را دوباره به بچه‌ها برگردانیم. ما رایزنی‌ها را در این خصوص آغاز کرده‌ایم.

علاوه بر این، هدفی برای خودمان تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم با کمک سازمان فناوری، در چند رشته مختلف که شرکت‌کننده‌ای در این دوره مسابقات نداشته، مسابقاتی برگزار کنیم تا افراد مستعد شناسایی شوند. با این کار می‌توانیم پس از آموزش‌های لازم، برگزاری مسابقات و اردوهای مختلف، به مدال‌های رنگارنگی دست پیدا کنیم. مذاکرات‌مان را با سازمان‌های بالادستی شروع کرده‌ایم و از برخی اسپانسرها و نخبگان برای همکاری در راستای رسیدن به این  هدف، قول‌هایی گرفته‌ایم.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع