حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آشنایی با طراحی جدید گوشی‌های هوشمند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در هر دوره‌ای گوشی‌های هوشمند دچار تحولاتی می‌شوند که ممکن است به‌طور کلی این بازار را تغییر دهد. چند سال پیش حرف از انقلاب سخت‌افزاری در بخش دوربین‌ها بود و در آن زمان به‌تازگی گوشی‌هایی با دو دوربین به بازار عرضه می‌شدند. در حال حاضر نیز حضور چنین موبایل‌هایی با چندین حس‌گر عادی است و اگر مدلی این قابلیت را نداشته باشد، فروش چندانی نخواهد داشت. حتی چندی پیش نوکیا اعلام نمود که پرچم‌دار جدید خود را با پنج دوربین تا آخر سال ۲۰۱۹ معرفی خواهد کرد. اما تحول بعدی در بازار موبایل‌های هوشمند چه خواهد بود؟ در زیر به این سوال پاسخ خواهیم داد.

امروزه شاهد موبایل‌های هوشمندی هستیم که می‌توانند با کیفیتی خیره‌کننده در هنگام شب و شرایط نوری ضعیف عکس‌برداری کنند. امروزه می‌توانیم عکس‌هایی با فرمت raw از موبایل‌های هوشمندمان دریافت کنیم تا ویرایش آن‌ها در برنامه‌های مثل فوتوشاپ راحت‌تر باشد. این در حالی‌ست که این قابلیت در چند سال پیش تنها با استفاده از دوربین‌های دیجیتال ممکن بود. در حال حاضر دوربین‌ حتی می‌توانند کوچک‌ترین تغییرات صورت شما را تشخیص دهند و امروزه به‌عنوان سیستم تشخیص چهره از آن‌ها استفاده می‌شود. کیفیت فیلم‌برداری تا حد چشم‌گیری افزایش یافته و مرزها را درنوردیده است. اما سوال اصلی این‌جاست که تکنولوژی و تغییر بزرگ بعدی چه خواهد بود؟ برای این‌که بتوانیم این موضوع را پیش‌بینی کنیم، باید نگاهی به سیر تکامل موبایل‌های هوشمند و شرکت‌های برتر این حوزه بیندازیم. در حال حاضر سامسونگ و اپل این بازار چندین میلیارد دلاری را هدایت می‌کنند و در طول سال‌ها توانسته‌اند طرفداری بسیاری را به‌سمت خود جذب نمایند. این طرفداران در حال کاهش هستند. چراکه کاربران علاقه‌ای به پرداخت ۱۰۰۰ دلاری برای یک گوشی ندارند که از هیچ نوع نوآوری بهره نمی‌برد. برای همین شرکت‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا موبایل‌های خود را با نوآوری‌های بهتر و بیش‌تری به بازار عرضه کنند. هوآوی در این زمینه پرچم‌دار است. در حقیقت اگر نگاهی به سیر تکامل گوشی‌های هوآوی در مقایسه با سامسونگ بیندازید، سریعا به تفاوت این شرکت پی خواهید برد. لنزهایی که هم اکنون در گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شوند، اغلب همان نمونه‌های گلکسی S7 هستند و فقط تغییرات نرم‌افزار و سخت‌افزار کوچکی در آن‌ها رخ داده است. از طرفی هوآوی حرف‌های بیش‌تری برای گفتن دارد. هوآوی لنزهایی بزرگ‌تر و بهتر تولید نموده که از دریچه دیافراگم بازتری برخوردار هستند. در واقع بدون حضور هوآوی به بازار در حال حاضر شاهد دوربین‌های قدرت‌مند برای عکاسی در شب و تکنولوژی زوم اپیتکال نبودیم. اما با این همه این دو شرکت نتوانستند بازار موبایل را از رکود نجات دهند و اعتماد مشتریان را به‌دست آورند. اما شاید تحول بعدی این کار را انجام دهد.

سامسونگ در سال ۲۰۰۲ شرکتی را در زمینه ساخت نسل جدیدی از لنزهای موبایل‌های هوشمند تاسیس کرده که به انجام تحقیقات در این زمینه می‌پردازد و ماموریتش ساخت لنزهای انقلابی و کاملا جدید است. اما این شرکت نتوانست در وظیفه خود موفق شود و برای همین مدتی زیرمجموعه شرکت کورنینگ بود. در حقیقت این برند به تولید محافظ‌های صفحه‌نمایش می‌پردازد. جالب این‌جاست که از همین‌جا همکاری بلندمدت سامسونگ و کورنینگ شروع شد و در حال حاضر نیز بیش‌تر موبایل‌های هوشمند این شرکت با محافظ‌های این برند به بازار عرضه می‌شوند. به‌تازگی شرکت لنزسازی محصولی جدید را توسعه داده که به‌نظر می‌رسد در پرچم‌دار بعدی سامسونگ مورد استفاده قرار گیرد. پیش‌تر نیز گفته شده بود که گلکسی S11 دارای دوربینی خارق‌العاده خواهد بود که می‌تواند تصاویری حرفه‌ای ثبت نماید. انتظار می‌رود لنزهای جدید بازار گوشی‌های هوشمند از جنس مایع باشد. لنزهای فعلی از شیشه ساخته شده‌اند و طبیعتا نمی‌توانند تغییر شکل دهند. اما لنزهای جدید سرعت عکاسی و کیفیت آن را افزایش می‌دهند. این فن‌آوری می‌تواند در نسل بعدی موبایل‌های هوشمند – یعنی مدل‌های انعطاف‌پذیر – مورد استفاده قرار گیرد. در واقع به‌لطف این لنزها هیچ صحنه‌ای را دست نمی‌دهید و در مدت زمان کمی (مثل کسری از ثانیه) اقدام به برداشت چندین عکس نمایید. اما هنوز مشخص نشده که آیا این لنزها در گلکسی S11 حضور خواهد داشت یا در سال‌های بعد این لنزها رونمایی خواهند شد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما باور دارید که در چند سال آینده نحوه چینش دوربین‌ها تغییر خواهد کرد؟ آیا سامسونگ پرچم‌دار این تحول خواهد بود؟ آیا در صورت عرضه چنین گوشی‌هایی به بازار، حاضر به خرید مدل جدیدی خواهد بود؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع