حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

شماره موبایل بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فیسبوک، فاش شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

باز هم یک حفره‌ی امنیتی دیگر در فیسوک مشخص شد؛ این‌بار شماره موبایل بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در دسترس قرار گرفته است.

تا آوریل سال ۲۰۱۸ کاربران فیسبوک می‌توانستند از طریق جستجوی شماره موبایل یا آدرس ایمیل، یکدیگر را پیدا کنند؛ اما پس از ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا که اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک مورد سوء استفاده قرار گرفت، فیسبوک امکان جستجوی کاربران با شماره موبایل و آدرس ایمیل را غیرفعال کرد و دسترسی به اطلاعات کاربران را محدود ساخت.

در ادامه بخوانید:

اما، به‌تازگی یک محقق زمینه‌های امنیتی به وب‌سایت تک کرانچ (Techcrunch) گفته است که پایگاه داده‌ای شامل شماره موبایل ۴۱۹ میلیون کاربر فیسبوک روی سروری قرار گرفته‌ که رمزی عبور ندارد و فقط کافی‌ است یک نفر تصمیم بگیرد این اطلاعات را پیدا کند.

با اینکه سرور یادشده متعلق به فیسبوک نیست، اما پایگاه داده‌ی مورد بحث Facebook ID منحصربه‌فرد (و حتی در برخی موارد نام، جنسیت و مکان) متعلق به هر شماره موبایل را دربرگرفته است.

از بین شماره تلفن‌های افشا شده، ۱۳۳ میلیون شماره متعلق به کاربران آمریکایی، ۱۸ میلیون متعلق به کاربران انگلیسی و ۵۰ میلیون متعلق به کاربران ویتنامی است.

تک‌کرانچ با استفاده از امکان بازیابی رمز عبور فیسبوک یا تطبیق‌دادن شماره‌موبایل و Facebook ID یک کاربر آشنا توانسته است تا درستی چند مورد از اطلاعات فاش‌شده را ثابت کند.

با اینکه این مشکل به مسئولان فیسبوک گزارش شده‌ و آن‌ها هم بررسی‌هایی انجام داده‌اند، یکی از سخنگویان فیسبوک گفته‌است که «اطلاعات موجود روی این سرور مربوط به زمان قبل از حذف امکان دسترسی به افراد از طریق شماره موبایل بوده و تعداد کل شماره‌ها تقریباً نصف مقدار گزارش شده‌است، چون تعدادی از آن‌ها تکرار شده‌اند».

سخنگوی فیسبوک همچنین گفته که پایگاه داده‌ی یادشده حذف شده است و «هیچ نشانه‌ای مبنی بر تهدید شدن حساب‌های کاربری فیسبوک وجود ندارد».

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع