چیپست Kirin 990 هواوی مجهز به مودم 5G رسما معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – چیپست Kirin 990 هواوی از راه رسید. این پردازنده توسط لیتوگرافی 7 نانومتری توسعه یافته و درون آن مودم 5G تعبیه شده است.

جدیدترین پردازنده پرچمدار شرکت هواوی به صورت رسمی معرفی شد. این شرکت برای رونمایی از پردازنده کایرین 990 مراسمی را در نمایشگاه IFA 2019 برگزار کرد. چیپست Kirin 990 هواوی توسط معماری 7 نانومتری توسعه یافته و از مودم 5G بهره می برد. بر اساس اعلام هواوی، حداکثر سرعت دانلود و آپلود این تراشه به ترتیب برابر با 2.3 و 1.25 گیگابیت بر ثانیه است. این چیپست از 8 هسته پردازشی ARM Cortex بهره می برد.

هواوی در مراسم رونمایی از این تراشه به این نکته اشاره کرد که تعبیه مودم 5G در آن، باعث کاهش مصرف انرژی در مقایسه با پردازنده های دارای مودم 5G مستقل می شود. در گذشته شرکت سامسونگ از اولین چیپست با مودم 5G ادغام شده در آن، اگزینوس 980 رونمایی کرده بود (چیپست اگزینوس 980 سامسونگ معرفی شد). انتظار می رود کوالکام نیز سال آینده به این جمع اضافه شود. مدیاتک نیز در ماه مه سال جاری از مودم 5G خود با لیتوگرافی 7 نانومتری رونمایی کرد.

چیپست کایرین 990 هواوی

چیپست Kirin 990 هواوی مانند پردازنده اگزینوس سامسونگ از mmWave 5G پشتیبانی نمی کند. این شرکت بیشتر روی نوع زیر 6 گیگاهرتز شبکه ارتباطی 5G تمرکز کرده که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چیپست کایرین 990 از طراحی تراشه ARM برای هسته های پردازشی و گرافیکی خود استفاده کرده است. لازم به ذکر است؛ هواوی و ARM به علت تحریم های ایالات متحده آمریکا رابطه مناسبی با یکدیگر ندارند.

هواوی اعلام کرده این پردازنده قدرتمند در جدیدترین گوشی های هوشمند سری میت این برند مورد استفاده قرار می گیرد. گوشی های سری هواوی میت 30 در تاریخ 19 سپتامبر به صورت رسمی معرفی خواهند شد (تاریخ معرفی هواوی میت 30 و میت 30 پرو رسما اعلام شد).

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع