حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

منتخب‌ عکس‌های علمی هفته از نگاه زومیت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هر هفته، جالب‌ترین و برترین عکس‌های علمی از سراسر جهان را از نگاه تک تایمز تقدیم شما خوانندگان گرانقدر می‌کنیم. در دنیای پر رسانه‌ی امروز، تصاویری هستند که به دلیل اهمیت رسانه‌ای خود بارها و بارها دیده می‌شوند و به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما از سوی دیگر، برخی از این تصاویر اگرچه با اهمیت باشند، مهجورانه به دست فراموشی سپرده می‌شوند. گاهی برخی از همین تصاویر، گفتنی‌هایی بیش‌ از گزارش‌ها و مقالات پر بازدید دنیای پر خبر امروز دارند. در ادامه به بررسی برخی از تصاویر علمی منتخب هفته به‌همراه داستان نهفته در پَس هر کدام خواهیم پرداخت. با ما همراه باشد:

بزرگ‌ترین گورستان کودکان در جهان

بزرگ‌ترین گورستان کودکان در جهان

آنچه مشاهده می‌کنید، احتمالا بقایای بزرگ‌ترین گورستان کودکان جهان است. باستان‌شناسان هفته گذشته اعلام کردند، در سواحل شمالی شهر لیما، پایتخت پرو، بقایای اسکلت ۲۲۷ کودک را کشف کردند که ظاهرا صدها سال قبل در آئینی باستانی قربانی شدند. به گفته باستان‌شناسان، آنچه کشف کردند «بزرگ‌ترین قربانگاه کودکان» در جهان است و اجسادی که تاکنون کشف شده‌اند شاید تنها سَر سوزنی از این قربانگاه باستانی باشند.

اجساد این کودکان که در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل قربانی شدند، همگی در گورستان باستانی هوانچاکو روی به‌سوی دریا دفن شده بودند. شهر هوانچاکوی امروزی در دوره‌ی تمدن پیشاکلمبی چیمو از بنادر مهم محسوب‌ می‌شد. چیموها در سال ۹۰۰ م به اوج قدرت رسید و حاکمیت خود را در سراسر سواحل شمالی پرو گسترش دادند، تا اینکه در سال ۱۴۷۵ مغلوب امپراطوری اینکاها شدند. باستان‌شناسان سال گذشته هم گورستان نسبتا بزرگی با ۱۴۰ جسد را در نزدیکی محوطه‌ی باستانی هوانچاکو کشف کرده بودند.قربانیان گورستان هوانچاکو را کودکانی بین ۴ تا ۱۴ سال تشکیل می‌دهند که همگی دارای علائمی از وارد شدن ضربات کارد به سینه هستند و در برخی از اجساد هنوز به وضوح آثاری از پوست و مو دیده می‌شود.

بزرگ‌ترین گورستان کودکان در جهان

باستان‌شناسان فکر می‌کنند، با توجه به موقعیت این گورها و شواهدی که از دفن اجساد در هوای بارانی به دست آوردند، این کودکان به خدایان قوم چیمو پیشکش شده‌اند که بنا به باور چیموها پدیده «ال نینو» را کنترل می‌کردند. ال نینو، چرخه‌ی آب‌وهوایی نیم‌سالانه‌ای است که همواره منجر به طوفان‌ها و سیلاب‌های سهمگین در آمریکای جنوبی می‌شود. این پدیده‌ی آب‌وهوایی ممکن است انگیزه قربانی کودکان دیگری نیز در گورستان هوانچکیتو در مجاورت محوطه‌ی به‌تازگی کشف شده باشد که سال گذشته پیدا شد و متعلق به فرهنگ چیموها بود. در این گورستان باستانی نیز سینه‌های کودکان ۵ تا ۱۴ سال شکافته شده بود و در برخی موارد حتی قلب کودکان از بدنشان خارج شده بود. در زمان کشف، این گورستان، بزرگ‌ترین محل دفن کودک در جهان محسوب می‌شد.

طوفان دوریان از نمای ایستگاه فضایی بین‌المللی

طوفان دوریان از نمای ایستگاه فضایی بین‌المللی

فضانوردان و ماهواره‌ها ۹ شهریور تصاویر خیره‌کننده‌ای از چشم طوفان دوریان را از فضا به تصور کشیدند. در ایستگاه فضایی بین‌المللی، لوکا پارمیتانو، فضانورد آژانس فضایی اروپا، در هنگام عبور ایستگاه فضایی بر فراز اقیانوس اطلس،‌ تصور دیدنی که مشاهده می‌کنید را از این طوفان مهیب ثبت کرد.

پارمیتانو که این تصویر دیدنی را در توییتر خود ارسال کرد، به همراه عکس نوشت «خیره شدن به چشم طوفان». ماهواره‌ی هواشناسی «گویز ایست (GOES-East)» اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا نیز تصویر با وضوح بالایی از این پدیده آب‌و‌هوایی خیره کننده ثبت کرد. این طوفان تاکنون خسارات زیادی را باهاما در اقیانوس اطلس وارد کرده است. گفته می‌شود، طوفان دوریان، قوی‌ترین طوفان ثبت شده در تاریخ اقیانوس اطلس است.  

تلسکوپ فضایی جیمز وب بالاخره تکمیل شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب بالاخره تکمیل شد

هفته گذشته، برای ناسا و پیمانکارانش، نقطه‌ عطف بزرگی بود. مقامات ناسا سرانجام پس از دو دهه، اعلام کردند، همه‌ی تجهیزات تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) برای اولین‌بار در کنارهم قرار گرفتند. تلسکوپ فضایی قرار است از این پس آزمایش‌های حساسی را پشت سر بگذارد.  تلسکوپ فضایی جیمز وب، تلاش مشترکی بین ناسا، آژانس فضایی اروپا (Esa) و آژانس فضایی کانادا (CSA) و برخی شرکت‌های خصوصی است.

جیمز وب تاکنون حدود ۹٫۷ میلیارد دلار هزینه در برداشته است. مقامات ناسا با اعلام این خبر گفتند از زمان شروع ساخت جیمز وب در سال ۱۹۹۶ تاکنون، این پروژه‌ همواره به دلایل فنی و مالی با تاخیرهای زیادی مواجه شده است. وقتی تلسکوپ فضایی جیمز به فضا فرستاد شود، تبدیل به بزرگ‌ترین، قدرتمندترین و پیچیده‌ترین رصدخانه‌ فضایی می‌شود که تاکنون به فضا فرستاده شده است. جیمز وب با ظرفیت نوری هفت برابر هابل و توانایی تصویربرداری مادون قرمز، دانشمندان را امیدوار کرده که بتوانند نماهای تازه‌ای از برخی از دور‌ترین اجسام جهان در دوردست‌ها را رصد کنند و بتوانند به برخی از اسرار جهان هستی از جمله نحوه‌ی شکل‌گیری نخستین ستارگان و کهکشان‌های عالم در حدود ۱۳٫۵ میلیارد سال قبل پاسخ دهند.

تصویر مفهومی از تلسکوپ فضایی جیمز وب در مدار زمینتصویر مفهومی از تلسکوپ فضایی جیمز وب در مدار زمین

اما تا قبل از اینکه جیمز وب به فضا فرستاده شود، باید آزمایش‌های زیادی را در محیط‌های شبیه‌سازی شده پشت سر بگذارد. در واقع بهتر است اگر مشکل فنی در کار است اینجا روی زمین رفع شود تا اینکه بعدا در فاصله‌ی یک و نیم میلیون کیلومتری زمین، فاصله‌ای که تلکسوپ فضایی قرار است در آن مستقر شود.

منظره‌ای از حفاری‌های اخیر باستان‌شناسان در آیداهو

منظره‌ای از حفاری‌های اخیر باستان‌شناسان در آیداهو

برخی از دست‌ساخته‌هایی که در محوطه‌ی حفاری آیداهو کشف شدند، حدود ۱۶ هزار سال قدمت داشتند که نشان می‌دهد، نخستین مهاجران، به‌جای سیبری از اقیانوس آرام به قاره‌ی آمریکا آمدند. زغال سنگ و استخوان‌های حیواناتی که در کنار ابزار و سایر مصنوعات موجود در محل حفاری کوپر فِری در غرب آیداهو کشف شدند، بین ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار سال قدمت‌گذاری شدند. براساس یافته‌های باستان‌شناسان، آنچه کشف کردند، قدیمی‌ترین بقایای انسانی در آمریکای شمالی است. کشف اخیر این فرض را تأیید می‌کند که نخستین کسانی که به آمریکای شمالی رسیدند به‌جای استفاده از مسیر صعب‌العبور سیبری، از راه دریایی وارد این این قاره شدند.

جمجمه ۳٫۸ میلیون ساله‌ نزدیک‌ترین خویشاوند لوسی

جمجمه ۳٫۸ میلیون ساله‌ نزدیک‌ترین خویشاوند لوسی

هفته‌ گذشته چهره بازسازی شده نزدیک‌ترین خویشاوند نزدیک لوسی را منتشر کردیم. این هفته، به خود جمجمه‌ می‌رسیم که در سال ۲۰۱۶ کشف شد و دانشمندان از آن زمان تاکنون، در حال بررسی آن بودند. جمجمه‌ای که ۳ سال قبل در دره‌ی گودایای ایتوپی کشف شد، متعلق به گونه‌ی جنوبی‌کپی انامی است که از نزدیک‌ترین خویشاوندان فسیل مشهور لوسی محسوب‌ می‌شود. لوسی به گونه‌ی جنوبی‌کپی عفاری تعلق داشته است. این جمجمه‌ فسیلی ۳٫۸ میلیون ساله شامل فک و دندان‌های کامل است. هایل سیلاسی و همکارانش در پژوهش خود گزارش دادند، مقایسه این فسیل با سایر استخوان‌های باستانی، می‌تواند نگرش انسان‌شناسان را نسبت به برهه‌ی خاصی از تاریخ تکاملی نخستین‌سانان شبیه به انسان تغییر دهد.  

جمجمه ۳٫۸ میلیون ساله‌ نزدیک‌ترین خویشاوند لوسی

جنوبی‌کپی انامی مورد نظر که تصور می‌شود متعلق به یکی از اعضای نر این گونه باشد، حدود ۴٫۲ تا ۳٫۸ میلیون سال زندگی می‌کرده است. این نخستین‌سانان آمیزه‌ای از صفات نخستین‌سانی و انسانی را در خود داشته‌اند. جنونی‌کپی انامی‌ها تقریبا روی دو پا راه می‌رفتند، اما بازوهای دراز و دست‌های قوی داشته‌اند که نشان می‌دهد می‌توانسته‌اند با مهارت بالایی از درختان بالا بروند. گونه‌های انسانی دیگر احتمالا از ۲٫۵ میلیون سال قبل از سرده‌ی جنوبی‌کپی تکامل پیدا کردند.

سگ‌ها هم تمارض می‌کنند!

سگ‌ها هم تمارض می‌کنند!

احتمالا زیاد از انسان‌هایی که شنیده‌اید که برای جلب‌توجه دیگران دست به تمارض می‌زنند. اما هفته گذشته عکس‌هایی از سگ باهوشی در اینترنت به دفعات دست به دست شد که نشان می‌داد این سگ برای جلب‌توجه عابرات پیاده وانمود می‌کند، پایش شکسته است. این سگ که گآئه نام دارد، در خیابان‌های بانکوک، تایلند زندگی می‌کند و به نظر در گول زدن مردم مهارت بالایی دارد. در ویدئویی که به‌تازگی توجه گسترده‌ای به آن شد، موتورسواری که از وضعیت این سگ نگران شده، به او نزدیک می‌شود و سعی می‌کند به او کمک کند، اما در کمال تعجب، گآئه از مهلکه می‌گریزد.

 گآئه

شخصی به نام تاویپوران که دائما به گآئه غذا می‌دهد، قبلا او را نزد یک دامپزشک برده که پس از معاینات مشخص شده، گآئه هیچ مشکل جسمی ندارد. تاویپوران به رسانه‌های محلی گفت، گآئه چند سالی است که در آنجا زندگی می‌کنند و با اینکه به او غذا می‌دهد، اما هنوز از دست از حقه‌ خود برنداشته است. تاویپوران در ادامه گفت، او بسیار باهوش است فکر می‌کنم این کار را می‌کند تا توجه مردم را به خود جلب کند و از آن‌ها غذا بگیرد.

 گآئه

اما آیا می‌دانید که دلیل علمی این توجه ما به سگ‌ها چیست؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چشم سگ‌ها به‌گونه‌ای تکامل یافته تا توجه ما انسان‌ها را به خود جلب کند. پژوهشگران قبلا با بررسی رفتار سگ‌ها و گرگ‌ها متوجه این نکته‌ی ظریف تکاملی در همدمان همیشگی ما انسان‌ها شده‌اند.

صحنه دیدنی از آزمایش موشک فالکون به‌همراه فضاپیمای دراگون

صحنه دیدنی از آزمایش موشک فالکون به‌همراه فضاپیمای دراگون

اسپیس‌ایکس موشکی که اولین مأموریت سرنشین‌دار تاریخ این شرکت را انجام می‌دهد را به‌تازگی آزمایش کرد. اسپیس‌ایکس هفته گذشته یک آزمون استاتیک (که در آن فقط موتورها روشن می‌شود و پرتابی انجام نمی‌شود) را در تأسیسات شرکت در مک‌گرگور، تگزاس انجام داد. تقویت‌کننده‌ای (بوستر) که در این آزمون مورد استفاده قرار گرفت قرار است در آینده باب بهنکن و داگ هورلی، فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند.

اسپیس‌ایکس برای رساندن فضانوردان به ایستگاه فضایی از کپسول فضایی دراگون و بوئینگ نیز از استارلینر ۱۰۰-سی‌اس‌تی بهره خواهد برد. کپسول فضایی دراگون اسفند ماه گذشته به‌صورت آزمایشی در سفر ۶ روزه‌ای به ایستگاه فضایی رفت. اما اواخر فروردین بود که در سکوی پرتاب منفجر شد. هنوز مشخص نیست، مأموریت بعدی کپسول فضایی دراگون چه زمانی انجام می‌گیرد. اما ناسا در جدیدترین به‌روزرسانی برنامه خدمه تجاری خود اعلام کرد که از پیمانکارن خود، اسپیس‌ایکس و بوئینگ رضایت دارد.

مارمولک زال، اولین خزنده‌ی اصلاح ژنتیکی جهان

مارمولک زال، اولین خزنده‌ی اصلاح ژنتیکی جهان

آنچه می‌بیند، اولین خزنده‌ای است که به‌وسیله روش نوین اصلاح ژنتیکی کریسپر متولد شده است. پژوهشگران با انتشار تصاویر این مارمولک زال و نتایج یافته‌های خود اعلام کردند که این مارمولک‌ها می‌توانند الل‌های (ژن کنترل‌کننده صفت) زالی حاصل از اصلاح ژنتیکی را به فرزندان خود نیز منتقل کنند. پژوهشگران در این آزمایش ژنتیکی از یکی از اعضای سرده مارمولک‌های موسوم به آنول بهره بردند. مارمولک‌های آنول، به لحاظ تکاملی در جزایر کارائیب رویدادهای خاصی را تجربه کرده‌اند به همین دلیل شباهت زیادی به سُهره‌های مشهور چارلز داروین در مجمع‌الجزایر گالاپاگوس دارند.

مارمولک زال، اولین خزنده‌ی اصلاح ژنتیکی جهان

پژوهشگران اعلام کردند، ژن تیروزیناز در انسان و مارمولک، اهمیت ویژه‌ای در توسعه‌ی چشم دارد. و از آنجایی که انسان‌های مبتلا به زالی اغلب دارای مشکلات بینایی هستند، امیدوار هستند که از این مارمولک‌ها به‌عنوان الگویی برای بررسی تأثیر این ژن در شبکیه‌ی چشم و در نهایت درمان این مشکل در انسان‌ها استفاده کنند.  

هشدارهای تمام نشدنی ایلان ماسک در مورد خطرات هوش مصنوعی!

هشدارهای تمام نشدنی ایلان ماسک در مورد خطرات هوش مصنوعی!

ایلان ماسک از تریبون کنفرانس جهانی هوش مصنوعی استفاده کرد تا بار دیگر نسبت به پتانسیل بالای هوش مصنوعی هشدار بدهد. ماسک که هفته گذشته در جریان کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) در شانگهای، چین صحبت می‌کرد، اعلام کرد همه‌ی ما قدرت هوش مصنوعی را دستکم گرفته‌ایم. ماسک در گفتگوی دو نفره‌ای که با جک ما، مدیرعامل شرکت علی بابا داشت، گفت:

فکر می‌‌کنم عموما مردم توانایی هوش مصنوعی را دستکم گرفته‌اند. ذهنیت مردم نسبت به هوش مصنوعی به مانند نوعی انسان باهوش است. اما وضعیت خیلی بدتر از آن است که تصور می‌کنند. هوش مصنوعی از باهوش‌ترین انسان‌ها هم باهوش‌تر می‌شود.

ایلان ماسک در بخشی از صحبت‌های خود که بیشتر به پیشگویی‌های داستان‌های علمی-تخیلی شبیه بودند، تفاوت هوش مصنوعی و انسان را با هوش کنونی انسان و شامپانزه‌‌ها مقایسه کرد.

مدیرعامل اسپیس‌ایکس گفت:

آیا یک شامپانزه واقعا می‌تواند انسان‌ها را بفهمد؟ خیر. ما برای آن‌ها مانند موجودات فضایی غریبی هستیم. وضعیت ما هم کمابیش همین‌طور است.

(همکارانم در تک تایمز این رویداد را به‌صورت کامل پوشش دادند که می‌توانید از اینجا ویدئوی کامل صحبت‌های ایلان ماسک-به‌همراه زیرنویس فارسی- را مشاهده کنید.)

سگی که علاقه زیادی به دندان مصنوعی دارد!

سگی که علاقه زیادی به دندان مصنوعی دارد!

گآئه تنها سگی نیست که این هفته شیرین‌کاری‌هایش در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. سگ‌ها حیوانات دوست داشتنی هستند که گاهی دست به کارهای جالبی می‌زنند که نشان از هوش بالای این حیوانات دارد. سگ‌ها دوست دارند بعضی از وسایل ما انسان‌ها را قایم کنند، از جوراب و توپ گرفته تا دندان مصنوعی!

سگی که علاقه زیادی به دندان مصنوعی دارد!

آنا کارولینا لیما، دانشجوی ۲۷ ساله‌‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ روانشناسی، اواخر ماه گذشته به میناس جرایس، ایالتی در جنوب شرق برزیل رفته بود تا مادربزرگ پیرش را ملاقات کند که بعد از مدتی متوجه گم شدن دندان‌های مصنوعی او می‌شود. جست‌وجو برای پیدا کردن دندان‌های مصنوعی مادربزرگ که معمولا زیر بالش می‌گذاشتان بی‌نتیجه ماند تا اینکه لیما، دنیس، سگش را در حالی روی مبل پیدا کرد که لبخند دندان‌نمای جالبی تحویلش می‌داد و تمایلی هم به از دست دادن اسباب‌بازی جدیدش نداشت!

پاکستان از ریکشاها و موتوسیکلت‌های برقی استفاده می‌کند

پاکستان از ریکشاها و موتوسیکلت‌های برقی استفاده می‌کند

دولت پاکستان اعلام کرد، در ادامه سیاست‌های زیست‌محیطی خود، از ریکشاها (خودروهای کوچک سه‌چرخه) و موتوسیکلت‌های برقی استفاده می‌کند. مقامات پاکستانی دلیل استفاده از وسایل نقلیه برقی را کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ادامه فعالیت‌های کمپین «سبز پاکستان» اعلام کردند. فواد حسین چودهری، وزیر علوم و فناوری پاکستان که روز شنبه هفته‌ گذشته، خود شخصا سوار بر یک ریشکای برقی وارد شورای فناوری‌های تجدیدپذیر پاکستان (PCRET) شد. ضمن معرفی ریکشا و موتورسیکلت برقی تازه به رسانه‌های محلی اعلام کرد که موتورسیکلت‌ها و ریکشاهای برقی آینده سیستم حمل‌و‌نقل کشور هستند. وی گفت که این وسایل نقلیه که محبوب‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل در پاکستان هستند، با باتری‌های قابل شارژ کار می‌کند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، سال گذشته کمپین پاکستان سبز را آغاز کرد. پاکستان اکنون با اقدامات عدیده‌ای از جمله کاشت ۱۰ میلیارد درخت در پنج سال آینده، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف، سیاست‌گذاری‌های جدید در رابطه با وسایل نقلیه برقی، ساختمان‌های سبز، مدیریت صحیح پسماندها و آب آشامیدنی پاک، متعهد به مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی شده است. این کشور فقیر در خاورمیانه می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشور ایران باشد که با وجود پتانسیل‌های بالای خود هنوز نتوانسته جایگاه مساعدی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و مبارزه با تغییرات اقلیمی به دست نیاورده است.

رکورد بازدید از مقبره توت عنخ آمون شکسته شد

رکورد بازدید از مقبره توت عنخ آمون شکسته شد

علاقه‌ی وافر مردم پاریس برای تماشای مقبره توت عنخ آمون نباید جای تعجب داشته باشد. در نمایشگاه «گنجینه‌ی بزرگ فرعون» در پاریس، بیش از ۱۵۰ شیء باستانی به نمایش گذشته شده که تاکنون از مصر خارج نشده بودند. از این نمایشگاه تاکنون بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.  

محبوبیت این نمایشگاه موجِ شیدایی نسبت به توت عنخ آمون را نشان می‌دهد که از یک قرن قبل تاکنون همچنان ادامه دارد. به گزارش گاردین، زمانی‌که هاوارد کارتر در سال ۱۹۲۲ موفق به کشف این مقبره مشهور شد، گویی همه ناگهان مصرشناس شدند و «تب فراعنه» همه را در برگرفت. شواهد و مدارک متعددی که از آن دوره باقی مانده خود گواهی بر این موضوع است، از آثار هنری،‌ تبلیغاتی، فرهنگی متعدد از جمله معماری منحصر‌به‌فرد ساختمان مشهور کرایسلر در نیویورک و ساختمان اصلی کارخانه سیگار کارراس در لندن که مزین به تندیس‌های گربه‌های سیاهی در ورودی خود است. حتی هربرت هوور، رئیس‌جمهور آمریکا در آن زمان، نام سگش را توت (عنخ آمون) گذاشت.

 

برخی مجلات فرانسوی به مناسبت نمایش مقبره مشهور توت عنخ آمون، عکس روی جلد خود را به این رویداد اختصاص داده بودندبرخی مجلات فرانسوی به مناسبت نمایش مقبره مشهور توت عنخ آمون، عکس روی جلد خود را به این رویداد اختصاص داده بودند

نمایشگاه فعلی گنجینه مصر باستان که از ۳ فروردین افتتاح شده، به دلیل استقبال زیاد از آن، به مدت یک هفته تمدید شده و تا ۱ مهر ماه ادامه خواهد داشت. نمایش قبلی مقبره توت عنخ آمون در پاریس در سال ۱۹۶۷ هم با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

گنچینه مصر باستان

مقبره توت عنخ آمون بعد از پاریس، در لندن و سپس در شهرهای دیگر نیز به نمایش گذاشته می‌شود. توری که به گفته وزارت آثار باستانی مصر تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. این مجموعه بی‌نظیر سپس به موزه عظیم وزارت آثار باستانی مصر در نزدیکی اهرام در جیزه منتقل می‌شود که قرار است سال آینده افتتاح شود.

ژاپنی‌ها رسما شکار نهنگ را از سر گرفتند

ژاپنی‌ها رسما شکار نهنگ را از سر گرفتند

با وجود انتقادات بین‌المللی، ناوگان کوچکی از کشتی‌های شکار نهنگ، نخستین نهنگ‌ها را در سواحل ژاپن شکار کردند تا اولین شکار تجاری نهنگ در این کشور پس از ده‌ها سال دوباره از سر گرفته شود. این کشتی‌ها شکار نهنگ، مجوز صید ۲۲۷ نهنگ مینکی، براید و سئی را در آب‌های ژاپن دارند. آخرین شکار تجاری نهنگ ژاپن در سال ۱۹۸۶ بود. مقامات ژاپنی صید نهنگ را برای مقاصد تحقیقاتی دانسته‌اند. 

کشور ژاپن هم‌اکنون از «کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ (IWC)» خارج شده، بنابراین دیگر تابع مقررات این کمیسیون نیست. شیگیتو هاسه، رئیس اداره شیلات ژاپن در مراسمی که در شمال کوشیرو برگزار شد اعلام کرد، از سرگیری صید تجاری نهنگ آرزوی بسیاری از شکارچیان سراسر کشور بوده است.

براساس فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN)»، نهنگ مینکی و براید در معرض خطر نیستند. اما، نهنگ سئی با وجود افزایش جمعیتش، با شکار بی‌رویه، دوباره در معرض خطر قرار خواهد گرفت. گروه‌های هوادار محیط‌زیست از سرگیری صید نهنگ در ژاپن را مورد انتقاد شدید قرار دادند، اما اعلام کردند که برنامه مشخصی برای اقدام علیه این کشور در دستور کار ندارند.

وقتی اسرار تابوت مرموز ۹۰ تنی مصر باستان آشکار می‌شود

وقتی اسرار تابوت مرموز ۹۰ تنی مصر باستان آشکار می‌شود

هنگامی که باستان‌شناسان درون مقبره‌های عظیم سنگی با گاوهای مومیایی شده برخوردند، به‌شدت متحیر شدند. مقبره‌هایی که از آن صحبت کردیم، بیش از ۱۰۰ سال قبل در محوطه باستانی سقاره، مصر کشف شده بودند، اما مستندی که به‌تازگی در کانال ۵ انگلستان پخش شد، جزئیات تازه‌ای از این مقبره‌های مرموز را آشکار کرد. دکتر بتنی هیوز در مجموعه‌ مستند «بزرگ‌ترین گنجینه‌های مصر»، مقیاس عظیم این گورستان زیرزمینی را توضیح داد. قدمت این محوطه باستانی به حدود سال ۱۳۵۰ ق.م، در زمان سلطنت نهمین فرعون از سلسه هجدهم مصر باستان بازمی‌گردد.

دکتر هیوز در بخشی از این مستند دیدنی می‌گوید:

اینجا دنیای زیر زمینی است که مملو از هزاران و شاید هم میلیون‌ها مومیایی مردگان است. اما اینجا تنها با انسان‌ها مواجه نیستیم، بلکه هزاران و میلیون‌ها حیوان از سگ و گربه تمساح تا حیوانات دیگر نیز مدفون شده‌اند.

دکتر هیوز در ادامه گفت، اما در میان تمامی این مقبره‌ها، مجموعه‌ای از ۲۴ تابوت ۹۰ تنی وجود دارد که در هنگام کشف در سال ۱۸۵۰ توسط باستان‌شناس فرانسوی، آگوستین ماریت توجهات زیادی را به خود جلب کرد. تابوتی که دکتر هیوز از آن صحبت می‌کند، تابوت عظیم‌الجثه ۹۰ تنی از جنس سنگ گرانیت است.

تکریم گاو در مصر باستانگاوهای نر در مصر باستان پرستش می‌شدند

باستان‌شناسان پس از منفجر کردن یکی از تابوت‌ها با دینامیت، از آنچه کشف کردند غافلگیر شدند. باستان‌شناسان قبلا هرگز چیزی شبیه به آن را قبلا ندیده بودند و مشتاق بودند که بدانند چه چیزی درون این تابوت عظیم پنهان شده است. قبلا به همه‌ی تابوت‌های مجموعه دست‌برد زده شده بود، اما تنها یک تابوت دست‌نخورده باقی مانده بود. اما آنچه باستان‌شناسان در این تابوت سنگی کشف کردند، در کمال تعجب یک گاو مومیایی‌شده عظیم بود. در واقع، حالا دانسته می‌شود که سقاره، زمانی یک گورستان زیرزمینی بسیار پر ارزش بوده و گاوها نیز در فرهنگ مصر باستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بودند.

در ادامه بخوانید:

گاوهای نر توسط مصریان باستان پرستش می‌شدند. مصریان باستان باور داشتند که این حیوانات قدرت‌های جادویی و فراطبیعی دارند. این حیوانات در طول زندگی خود، همواره با احترام و تکریم زندگی می‌کردند، از بهترین غذاها برخوردار می‌شدند و در نهایت هنگامی که مرگشان فرا می‌رسید، با نهایت احترام همچون یک فرعون در مقبره‌ای باشکوه دفن می‌شدند. (می‌توانید بخش‌هایی از این مستند دیدنی را از اینجا تماشا کنید)

تصاویری از اولین هتل فضایی جهان منتشر شد

تصاویری از اولین هتل فضایی جهان منتشر شد

شرکت‌های زیادی هستند که می‌خواهند وارد حوزه‌ی گردشگری فضایی شوند، «بنیاد گیتوی (The Gateway Foundation)»، یکی از تازه‌ترین نام‌ها در این عرصه است که می‌خواهد درهای فضا را برای شهروندان عادی باز کند. این بنیاد اعلام کر برنامه دارد اولین هتل فضایی جهان را با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ گردشگر فضایی در هفته را تا سال ۲۰۲۵ به فضا ارسال کند. این هتل فضایی از روی نام ورنر فون براون، پدر صنایع موشکی جهان نام‌گذاری شده است. فون براون، سازنده موشک‌های معروف وی-۲ نازی‌ها بود که اولین موشک‌های قاره پیمای جهان محسوب می‌شدند. این دانشمند سابق حزب نازی بعد از جنگ مانند دیگر دانشمندان آلمانی به آمریکا مهاجرت کرد (یا برده شد!) و نقش عمده‌ای در برتری فضایی آمریکایی‌ها در دوران جنگ سرد و رقابت فضایی ایفا کرد.

تصاویری از اولین هتل فضایی جهان منتشر شد

طراحی هتل فضایی فون براون همان‌طور که در تصاویر هم مشاهده می‌کنید از روی طرح‌های خود فون براون در دهه‌ی ۱۹۵۰ الهام گرفته است. این هتل فضایی شبیه یک چرخ عظیم با قطر ۱۸۳ متری خواهد بود که به آرامی می‌چرخد تا نیرویی جاذبه تولید کند. هتل فضایی فون براون دارای ۲۴ غلاف یا ماژول است که شامل اقامتگاه‌های خصوصی، اتاق‌های هتل و محوطه‌های جداگانه‌ای برای کار تکنسین‌ها و خدمه هتل خواهد بود.

هتل فضایی فون براون

چندین ماژول نیز به دولت‌هایی که مایل به استفاده از آن برای مقاصد تحقیقاتی هستند فروخته می‌شود. هتل فضایی فون براون، با تکیه بر فناوری ایستگاه فضایی بین‌المللی، به‌دنبال این است که همواره حدود ۴۰۰ نفر میهمان دائمی داشته باشد.

رابطه‌ی جغدها و نورِ ماه

رابطه‌ی جغدها و نورِ ماه

جغدهای سفید انبار، هیبت ترسناکی دارند که هر موجود بیچاره‌ای که سر راهشان باشد را مسخ می‌کنند. براساس پژوهشی که به‌تازگی منتشر شده، بال‌ جغدهای سفید انبار دقیقا برای میخکوب کردن طعمه خود تکامل پیدا کرده‌اند. پژوهشگرانی که به مدت بیست سال گروهی از جغدهای سفید سوئیسی را تحت نظر داشتند، همواره نسبت به دردسرهای جغدهای پر سیاه (سینه‌سرخ) در شب‌های مهتابی ظنین بودند. در واقع، به گفته پژوهشگران، حتی با طراحی بی‌نظیر پرهای جغد که به این پرندگان امکان پرواز بی‌صدا را در شب می‌دهد، بازهم جغدهای سینه‌سرخ در شب‌های مهتابی موفق به شکار طعمه‌های خود نمی‌شدند.

حال یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد، جغدهای سفید از پرهای مهیب خود برای ترساندن طعمه‌های خود استفاده می‌کنند. پژوهشگران در پژوهش خود خاطر نشان کردند، استراتژی دفاعی جوندگان کوچک میخکوب شدن در هنگام خطر است. به گفته پژوهشگران، اما هنگامی که موش‌ها در شب‌های مهتابی، به‌جای جغد سینه‌سرخ با همتایان سفید پَرشان مواجه می‌شوند، بیش از معمول در یک‌جا میخکوب باقی می‌مانند. به گفته پژوهشگران، موش‌ها از انعکاس نورِ ماه در پرهای سفید این پرندگان هراس دارند. جغدهای انبار فراوان‌ترین نوع جغد در جهان هستند که در همه‌ی نقاط جهان یافت می‌شوند و به دلیل همین هیبت ترسناک خود در بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله در ایران با بدشگونی و نحوست مترادف هستند و اسامی که به این پرندگان مرموز نسبت داده شده از روح جغد، جغد مرگ و جغد هیس‌کن، خود گواهی بر این موضوع است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع