ماژول‌های حافظه DDR4 مبتنی‌بر تراشه A-die سامسونگ در بازار رصد شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به‌نظر می‌رسد سامسونگ نخستین حافظه‌ی ماژولار مجهز به تراشه‌ی A-die را روانه‌ی بازار کرده‌ است. این ماژول حافظه برپایه‌ی سومین نسل از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری این شرکت ساخته شده است.

تراشه‌های حافظه B-die سامسونگ محبوبیت فراوانی میان علاقه‌مندان دنیای سخت‌افزار و اورکلاک دارند. این تراشه استاندارد تعریف‌شده‌ای برای اورکلاک حافظه‌ها به‌شمار می‌رود. چند ماه پیش، عرضه‌ی این‌ نوع تراشه‌ها در بازار متوقف شد که البته اتفاقی حدس‌زدنی بود؛ چراکه تراشه‌های حافظه‌ی B-die قرار است با نسل جدید تراشه‌های سامسونگ جایگزین شود.

مقاله‌ی مرتبط:

با درنظرگرفتن این موضوع راحت می‌توان تصور کرد اطلاعات به‌دست‌آمده درباره‌ی جایگزینی تراشه‌‌ی A-die با تراشه‌ی B-die در خط‌تولید سامسونگ برای استفاده در ماژول‌های حافظه، چه شوک عظیمی به جامعه‌ی سخت‌افزاری وارد خواهد کرد. کره‌ای‌ها تراشه‌های حافظه‌ی B-die را با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تولید می‌کردند؛ اما تراشه‌های جدید A-die قرار است با استفاده از فناوری ساخت به‌روز‌تر ۱۰ نانومتری تولید شوند. کلاس لیتوگرافی این تراشه 1z نانومتری و سومین نسل از پردازنده‌های ۱۰ نانومتری سامسونگ است. شوربختانه محصولات حافظه‌ی سازگار با تراشه‌ی A-die، هنوز بسیار کمیاب هستند. 

samsung A-die

کد قطعه‌ی ماژول‌های مبتنی‌بر تراشه‌ی A-die که سایت Hardwareluxxx مشاهده کرد، M378A4G43AB2-CVF بود و ظرفیت ۳۲ گیگابایتی داشت و از نوع Rank دوگانه بود. به این معنی‌ که تراشه‌های حافظه‌ی روی ماژول رم به دو گروه تقسیم می‌شوند و دو بلوک آدرس‌دهی دارند. پیش‌تر نیز، سامسونگ درباره‌ی تراشه‌ی A-die خود وعده داده‌ بود تراکم بیشتری در هر ماژول حافظه ارائه کند. فرکانس ماژول سامسونگ ۲,۹۳۳ مگاهرتز است و از تایمینگ‌های CL21-21-21 بهره می‌برد و ولتاژ عملیاتی آن ۱.۲ ولت خواهد‌ بود.

سرعت حافظه نسبتا مناسب است؛ اما تایمینگ این محصول کافی به‌نظر نمی‌رسد و چنگی به‌دل نمی‌زند. بااین‌حال، باید یادآوری کنیم تراشه‌ی A-die تازه اول راه است و به‌احتمال زیاد تایمینگ آن در گذر زمان بهبود خواهد یافت. در‌حال‌حاضر، مشخصات این نوع ماژول در مقایسه با محصولات دیگر شرکت‌ها رضایت‌بخش نیست و حتی حافظه‌های مبتنی‌بر A-die ازنظر اورکلاک، جایگزین مناسبی برای نوع B-die هم نیست. اگر سامسونگ نمی‌خواهد تاج اورکلاک حافظه‌ها را به میکرون یا Hynix واگذار کند، باید این ماژول‌ها را بهبود بخشد.

samsung A-die

ماژول‌های حافظه‌ با تراشه‌ی A-die سامسونگ در خرده‌فروشی MemoryCow مستقر در لندن نیز دیده‌ شده‌ است. قیمت این ماژول‌ها بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۲۸.۳۳ پوند است. در‌نهایت، می‌توان انتظار داشت ماژول‌های جدید سامسونگ با قیمت ۱۵۷.۷۷ دلار به‌دست مصرف‌کننده برسند که در این صورت، می‌توان آن را ارزان‌ترین ماژول DDR4 با ظرفیت ۳۲ گیگابایتی و فرکانس ۲,۹۳۳ مگاهرتزی در بازار نامید. تنها یک نوع دیگر از این حافظه و با مشخصات مشابه در بازار وجود دارد که ساخت شرکت Crucial است که ۱۷۱.۹۹ دلار قیمت دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع