حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

جک ما به‌صورت رسمی از سمت ریاست خود در علی بابا اعلام بازنشستگی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

جک ما، از بنیان‌گذاران مجموعه‌ی معروف علی‌بابا، دیروز طی مراسمی عمومی از سمت خود کنار‌گیری کرد.

جک ما، از نقش ریاست خود در علی‌بابا کناره‌گیری و این سمت را به دنیل ژانگ واگذار کرد. این جایگزینی از یک سال پیش اعلام شده بود؛ البته تا زمان برگزاری مجمع سالانه‌ی سهام‌داران، جک ما در هیئت مدیره‌ی علی‌بابا باقی خواهد ماند. او همچنین به‌صورت مادام‌العمر از شرکای علی‌بابا خواهد بود. این شرکا گروهی از مدیران ارشد علی‌بابا هستند که حق نامزدی (و در مورادی منسوب کردن) اعضای هیئت مدیره را دارند. جک ما در اطلاعیه‌ی سال گذشته گفته بود که خروج وی از گروه علی‌بابا بسیار تدریجی خواهد بود. وی گفت:

 تنها چیزی که می‌توانم قول دهم این است که علی‌بابا هرگز به جک ما خلاصه نمی‌شود. اما جک ما همیشه متعلق به علی‌بابا خواهد بود.

در سال ۲۰۱۳، جک ما از عنوان مدیر عاملی علی‌بابا کناره‌گیری کرد و این جایگاه به جاناتان لو واگذار شد. در سال ۲۰۱۵، لو جای خود را به ژانگ، که در آن زمان مدیر اجرایی بود، داد.

نکته ی جالب این است که جک ما روزی را برای اعلام بازنشستگی خود از ریاست علی‌بابا انتخاب کرد که به‌عنوان روز معلم چینی‌ها معروف است. پیش از این، جک ما یک معلم زبان انگلیسی بود که هنوز نام مستعار Teacher Ma را دارد. او گفته است که قصد دارد وقت خود را به آموزش‌های انسان‌دوستانه اختصاص دهد.

ثروتمندترین‌های آسیا

ثروتمندترین های آسیا

به گزارش شاخص میلیاردهای بلومبرگ، ثروت جک ما حدود ۴۱.۸ میلیارد دلار برآورد شده است. در حال حاضر، موکش آمبانی هندی توانسته است با ثروت ۴۷.۴ میلیارد دلاری، رتبه‌ی اول ثروتمندترین آسیایی را از آن خود کند. در سال ۲۰۱۶، جک ما با پشت سر گذاشتن گروه واندا توانست عنوان ثروتمندترین چهره‌ی آسیا را به خود اختصاص دهد. جک ما حتی در زمانی‌که یکی از اعضای حزب کمونیست حاکم بود، باز هم جزو چهره‌های مطرح تجارت چین شناخته می‌شد.

مقاله‌ی مرتبط:

جک ما در سال ۲۰۱۵ یادآور شد که KFC درخواست شغلی او برای استخدام را رد کرد و اکنون او صاحب ۵.۳ درصد از سهام علی‌بابا به ارزش ۲۴.۶ میلیارد دلار است. از زمان تصدی جک ما به ریاست علی‌بابا در سال ۲۰۱۳ تا اوخر مارس ۲۰۱۹ درآمد این شرکت رشد ۱۱۰۰ درصدی داشته و به ۵۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. البته جک ما تنها کسی نیست که ثروت فوق‌العاده‌ای از علی‌بابا عایدش می‌شود. این شرکت توانسته است حدود ۱۰ میلیارد دیگر در اکوسیستم خود تحویل جامعه دهد.

شروع یک پایان

آخرین روز کاری جک ما روی صندلی ریاست علی‌بابا در حالی به پایان رسید که مصادف با تولد ۵۵ سالگی وی و همراه‌با اجرای نمایش آتش‌بازی در یک استادیوم ورزشی ۸۰ هزار نفری بود.

دامنه‌ی فعالیت علی‌بابا متنوع است و مجموعه‌ای از تجارت‌های مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، سرگرمی، رایانش ابری، تحویل مواد غذایی و خرده‌فروشی آفلاین را در بر می‌گیرد.

ژانگ در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان حسابدار به علی‌بابا ملحق شد و با نظارت بر برخی از مهم‌ترین رویدادهای علی‌بابا توانست در این گروه رشد کند. ژانگ معمار اصلی طرح فروش علی‌بابا برای روز مجردها است. روز مجردها یکی از رویدادهای مهم چینی‌ها است که سال گذشته فروش علی‌بابا در این روز به ۳۰.۸ میلیارد دلار رسید؛ درآمدی که بیشتر از جمعه‌ی سیاه ایالات متحده بود!

با این حال، ژانگ در شرایطی عنوان ریاست را از مشهورترین کارآفرین چینی تحویل می‌گیرد که این شرکت پس از یک دهه رشد انفجاری با کاهش رشد بازار الکترونیک در چین مواجه شده است. بازار تجارت الکترونیک چین اکنون پذیرای بازیکن‌های جدید دیگری مانند Pinduoduo است که با تمرکز بر شهرهای کوچک‌تر باعث رشد بیشتر بازارهای اینترنتی شده است.

برخلاف تمام مشکلات پیش رو، علی‌بابا موفق به شناسایی چالش‌ها شده است؛ به طوری که در سه‌ماهه‌ی گذشته توانسته تا ۴۲ درصد افزایش درآمد داشته باشد و درآمد خالص خود را به دوبرابر برساند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع