فعال‌سازی ساعت اتمی ناسا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
ناسا به‌تازگی از فعال‌سازی موفقیت‌آمیز ساعتی اتمی با قابلیت فراهم کردن زمینه برای کاوش در ژرفای فضا خبر داد. این ساعت اتمی اکنون در مدار دور زمین قرار گرفته و آماده است تا به‌مدت یکسال مورد آزمون فناوری قرار بگیرد.
 
به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، گفته می‌شود این ساعت اتمی از نوع یون جیوه که در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا ساخته شده است، روزی خواهد توانست از فضاپیماهای خودران که به ژرفای فضا سفر می‌کنند، پشتیبانی کند.
 
ساعت‌های اتمی، فاصله میان اشیاء را با سنجش زمان لازم برای طی کردن سیگنال از یک شیء به دیگری اندازه می‌گیرند. از سوی دیگر، مثلاً ساعت پاندولی زمان را با شمردن «تیک‌های» تشدیدگر خود، یعنی پاندول و چرخدنده حفظ می‌کند، اما ساعت‌های اتمی، زمان را با نوع دیگری از تشدیدگر حفظ می‌کنند؛ یعنی بسامدهای رزنانسی اتم‌ها.
 
در حال حاضر، فضاپیماهایی که با استفاده از ساعت‌های اتمی ناوبری می‌کنند، سیگنال‌هایی را دریافت و سپس به زمین می‌فرستند که از آنها برای تعیین موقعیت دقیق‌شان استفاده می‌شود. پس از آنکه این سیگنال به فضاپیما برخورد می‌کند و از آن برمی‌گردد، ناوبرها دستورالعمل‌هایی ایجاد و به فضاپیما ارسال می‌کنند. این رفت‌وآمد ممکن است چند دقیقه یا حتی چند ساعت به‌طول بیانجامد.
 

گفتنی است گروه پژوهشی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت در ناسا، درنظر دارند ببینند که آیا می‌تواند زمان را در حد نانوثانیه حفظ کند یا نه. با اینکه شاید عدم دقت در حد اندک، مشکل چندانی برای ما زمینیان پیش نیاورد، اما حتی کوچکترین انحراف یا بروز خطا، می‌تواند تا حد زیادی سبب تغییر مسیر پرتابه‌ها گردد. مثلاً فضاپیمایی که به‌سوی عطارد رهسپار است، ممکن است تغییر مسیر بدهد و سر از خورشید دربیاورد.
 
با اینکه این فناوری اکنون برای فضاپیماهای بدون سرنشین آزموده می‌شود، اما درنظر است در آینده از مأموریت‌های دارای سرنشین در ژرف‌فضا نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این گروه پژوهشی امیدوار است فضانوردان بتوانند برای ناوبری در نقاطی از فضا که پیش‌تر به آن سفر نکرده‌اند، از این فناوری استفاده کنند. بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع