تولید برق با استفاده از اختلاف دمای کره زمین و فضای بیرون!

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – پژوهشگران به تازگی موفق به اختراع وسیله شده اند که می تواند در شب های سرد تولید برق کند. این انرژی را می توان برای روشنایی منازل و شارژ اسمارت فون ها به کار گرفت.

طبق مقاله ای که در تاریخ 12 سپتامبر در مجله Joule منتشر شده، پژوهشگران به تازگی دستگاهی را اختراع کرده اند که می تواند شب ها با استفاده از اختلاف دمای بین کره زمین و فضای بیرون، تولید برق کند. این دستگاه جایگزین بسیار مناسبی برای پنل های خورشیدی است و می تواند برای برق رسانی به مناطق دور افتاده مورد استفاده قرار گیرد.

هسته این دستگاه در واقع یک ژنراتور ترموالکتریک است و هنگامی که اختلاف دما بین دو طرف ژنراتور زیاد باشد، الکتریسیته تولید می شود. طرفی که رو به آسمان است به صفحه آلومنیومی متصل شده که زیر یک پوشش شفاف قرار دارد و اطراف آن به وسیله یک عایق پوشیده شده تا گرما به آن راه پیدا نکند. بدین ترتیب دمای یک طرف ژنراتور همواره کمتر است. شب ها که نبود خورشید بیشتر احساس می شود، اختلاف دمای دو طرف ژنراتور تا چند درجه سلسیوس افزایش می یابد.

یکی از مهندسین دانشگاه استنفورد به نام وی لی، نسخه 20 سانتیمتری از این دستگاه را در یکی از شب های سرد سپتامبر مورد آزمایش قرار داد. معلوم شد که این ژنراتور می تواند در هر متر مربع حدودا 25 میلی وات برق تولید کند. این میزان برای روشن کردن یک دیود نوری کوچک یا لامپ LED کافی است. اعضای تیم تحقیقاتی گفته اند که با استفاده از روش های بهینه سازی مختلف می توان میزان انرژی تولید شده را افزایش داد. یکی از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا به نام یوان یانگ در این باره می گوید:

تولید برق به این طریق ایده بسیار جالبی است، هرچند میزان انرژی تولید شده در مقایسه با پنل های خورشیدی بسیار کمتر است.

ناگفته نماند که پنل های خورشیدی قادر هستند تا در هر متر مربع حدود 100 وات انرژی تولید کنند. با این حال نمی توان از اهمیت این اختراع جدید غافل شد.

انرژی لازم برای روشن کردن یک لامپ معمولی تنها چند وات است. بنابراین با نصب یکی از این دستگاه ها روی پشت بام می توان روشنایی منازل را تامین کرد. اهمیت این روش در مناطقی مانند قطب جنوب که ماه ها رنگ خورشید را به خود نمی بیند، بیشتر آشکار می شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع