سفر به ابتدای قرن بیستم با خودروی Vision Mercedes Simplex

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

آن چه در این مطلب از آن با عنوان خودروی Vision Mercedes Simplex یاد می‌شود در عمل ایده یا طرح مفهومی جدیدی از برند مرسدس بنز است. محصولی که علاقه‌مندان به دنیای خودرو را همراه با خود به سفری طولانی در تاریخ می‌برد و روزهای ابتدایی قرن بیستم میلادی را برای آن‌ها بازسازی می‌کند.

خودروی Vision Mercedes Simplex همان‌گونه که به آن اشاره شد یک ایده‌ی مفهومی جدید به شمار می‌رود که از نخستین ساخته‌های شرکت آلمانی دایملر موتورز الهام گرفته است. شرکتی که در سال‌های آغازین قرن بیستم میلادی با نام Daimler Motoren Gesellschaft شناخته می‌شد و در آن زمان اندک اندک راه خود را در امر تولید خودرو باز می‌کرد. این شرکت خیلی زود نام خود را به عنوان یک شرکت خودروسازی مطرح کرد و در ادامه‌ی فعالیت محصولات فراوانی را به دنیای خودرو معرفی نمود.

یکی از نخستین محصولات این شرکت آلمانی که وارد خط تولید شد Mercedes 35 HP نام داشت. یک خودروی سواری دو نفره که توسط ویلهلم میباخ و پال دایملر در سال ۱۹۰۱ میلادی طراحی شد. البته این خودرو ابتدا برای حضور در پیست طراحی شده بود و یک خودروی مسابقه به شمار می‌رفت. نوع طراحی صندلی‌های این خودرو و تعداد سرنشینان آن نیز گواهی بر همین مدعا است. با این حال محصول جدید دایملر موتورز در ادامه‌ی راه نام خود را به عنوان یک خودروی سواری مطرح کرد و به جای پیست مسابقه سر از جاده‌ها و خیابان‌ها در آورد.

حال پس از گذشت ۱۱۸ سال از آن تاریخ، خودروی Vision Mercedes Simplex به عنوان یک طرح مفهومی به خودرو دوستان معرفی شده است. خودرویی که با الهام مستقیم از خودروی Mercedes 35 HP طراحی شده است.

خودروی Vision Mercedes Simplex

طی روزهای اخیر و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان طرح‌های مفهومی متعددی از خودروهای گوناگون به حاضران معرفی شد که اکثر آن‌ها خودروهای تمام الکتریکی، آینده محور و مبتنی بر تکنولوژی‌های مدرن بودند. اما خودروی Vision Mercedes Simplex به کلی با چنین ویژگی‌هایی بیگانه بوده و محصولی به شمار می‌رود که تنها برای یادآوری گذشته طراحی شده است.

اگرچه در طراحی بدنه‌ی این خودرو و چرخ‌های آن برخی المان‌های مدرن نیز به چشم می‌خورد اما هسته‌ی اصلی طراحی این خودرو در بخش ظاهر کاملا قدیمی بوده و بر اساس خصوصیات موجود در خودروی کلاسیک Mercedes 35 HP شکل گرفته است.

نخستین خودروهای سواری تولید شده در دنیا از چرخ‌های بزرگی شبیه به چرخ درشکه بهره می‌بردند که توسط یک اهرم به بدنه‌ی خودرو متصل شده بود. ضمن آن ‌که در این خودروهای قدیمی خبری از وجود گلگیر یا لاستیک‌های قطور نبود. این شیوه‌ی طراحی در ایده‌ی مفهومی جدید مرسدس بنز یا همان خودروی Vision Mercedes Simplex نیز بدون کم و کاست به چشم می‌خورد. در واقع این تنها شکل و شمایل رینگ‌ها است که در این طرح مفهومی حالتی مدرن را تداعی می‌کند.

در نوع طراحی فضای مخصوص نشستن سرنشینان این خودروی جدید نیز همان خصوصیات کلاسیک را شاهد هستیم. به این معنی که خودروی Vision Mercedes Simplex درست مانند سایر خودروهای سواری ابتدای قرن بیستم تنها قادر به جا دادن دو سرنشین است که یکی از آن‌ها راننده خواهد بود.

خودروی Vision Mercedes Simplex

نمونه‌ی دیگری از خصوصیات مدرن طراحی در بخش ظاهری این خودرو را علاوه بر چرخ‌ها می‌توان در بخش جلو پنجره‌ی آن نظاره‌گر بود. بخش جلو پنجره‌ی این خودرو از وجود قاب قطوری با رنگ گل‌بهی متمایل به طلایی بهره می‌برد و در بدنه‌ی خود به جای سطح شبکه‌ای یا پنجره مانند یک لوگوی سه بعدی و خوش رنگ و لعاب از مرسدس را به نمایش گذاشته است. لوگویی که به نمونه‌ی مشابه با خود در سال‌های ابتدایی قرن بیستم میلادی شباهت دارد.

در پس این بخش از خودروی جدید مرسدس به جای مواجه شدن با لوله‌های پیچ در پیچ و اهرم‌های متعدد تنها تعداد اندکی سوییچ و ادوات میله مانند به چشم می‌خورد که سیستم داخلی این خودرو و بخش فنی و محرک آن را تشکیل داده‌ است.

در مجموع به نظر نمی‌رسد که خودروی Vision Mercedes Simplex در نهایت وارد خط تولید شود و حتی در نمونه‌های کم تعداد ساخته شده و در اختیار افراد علاقه‌مند قرار گیرد. از قرار معلوم این ایده‌ی مفهومی جدید تنها برای تجدید خاطره با روزهای گذشته طراحی شده است و شواهدی مبنی بر ورود آن به بازار در هفته‌ها یا ماه‌های آینده وجود ندارد. با این حال به طور حتم بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای قدیمی دوست دارند تا نمونه‌ای از این خودرو و سایر محصولات مشابه را در کلکسیون اختصاصی خود داشته باشند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع