مقایسه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ با مک‌بوک پرو ۲۰۱۹

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

همیشه مقایسه مک‌بوک‌های اپل کار لذت‌بخشی بوده زیرا می‌دانیم این رایانه‌ها از همه نظر فوق‌العاده‌اند و هیچ کم و کاستی در آنها وجود دارد. البته همه کاربران چنین اعتقادی ندارند زیرا بر این باور هستند که مدل‌های جدید معرفی شده از امکانات و سخت‌افزار قدرتمندتری بهره می‌برند. آنها همچنین معتقدند که تعویض لپ‌تاپ هیچ‌وقت کار آسانی نیست چرا که هم باید هزینه زیادی بپردازیم و هم خیلی دقت کنیم. حالا اگر منظور ما از لپ‌تاپ، مک‌بوک‌های اپل است، سختی کار بسیار بیشتر خواهد شد. با این وجود، خرید پیشرفته‌ترین رایانه همراه ابهت خاصی به انسان می‌دهد به همین دلیل افراد زیادی سعی می‌کنند بابت لپ‌تاپ‌ها پول زیادی بپردازند. در این بین، چنان‌چه کسی بخواهد مک‌بوک پرو قدیمی خود را بفروشد و سراغ مدل جدیدتر آن برود، قطعاً می‌تواند از سخت‌افزار بهتری استفاده کند که سرعت بیشتری هم دارد ولی موارد استثنائی هم به چشم می‌خورد.

به این نکته هم باید اشاره کنیم که اگرچه این مقاله با هدف مقایسه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ با مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ نوشته شده ولی آن دسته از افرادی که تا کنون تجربه خرید لپ‌تاپ‌های اپل را نداشته‌اند هم می‌توانند از اطلاعات آن بهره‌مند شوند.

طراحی

برای اینکه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ و مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ را از نظر ظاهری با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم هر دوی آنها هم وزن بوده و ابعاد یکسانی دارند. بر این اساس، ضخامت، عرض و طول دو لپ‌تاپ به ترتیب ۱٫۵۵*۲۴٫۰۷*۳۴٫۹۲ میلی‌متر و وزن آنها هم ۱ کیلو و ۸۴۳ گرم است.

در زمینه رنگ‌بندی هم اپل محصولات هر دو سالش را به رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری تولید کرده تا نتوانیم به این راحتی‌ها و از روی ظاهر بگوییم کدام لپ‌تاپ مربوط به کدام سال است.

با این اوصاف، چنان‌چه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ خود را با مدل مربوط به سال ۲۰۱۹ عوض نکردید، چیزی از دست نداده‌اید. به این موضوع از این جهت هم می‌توان نگاه کرد که اگر شیوه طراحی لپ‌تاپ سابق را دوست داشتید، می‌توانید بار دیگر صاحب رایانه‌ای شوید که شباهت زیادی به مدل قبلی دارد.

البته برخی از افراد هم می‌خواستند شاهد معرفی لپ‌تاپی از اپل باشند که ظاهر کاملاً متفاوتی دارد ولی حالا ناامید شده‌اند. به این مورد هم اشاره‌ای داشته باشیم که مک‌بوک‌های پرو سال ۲۰۱۶ به قبل، در مقابل شیوه طراحی مک‌بوک‌های پرو ۲۰۱۷ به بعد، تقریباً حرفی برای گفتن ندارند.

با توضیحات داده شده، در مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ شاهد نمایشگر لمسی، پنل OLED با دکمه‌های کارآمد در بالای کیبورد و سنسور Touch ID برای تشخیص اثر انگشت هستیم.

هر دو رایانه مورد بحث ما از نمایشگرهای ۱۵٫۴ اینچی با رزولوشن ۱۸۰۰*۲۸۸۰ پیکسلی بهره می‌برند و ویژگی True Tone اپل هم در آنها به کار رفته تا رنگ‌ها با کیفیت بیشتری پخش شوند.

در مورد تعداد پورت‌ها نیز بگوییم که مک‌بوک‌های پرو مربوط به سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هیچ فرقی با هم ندارند زیرا در هر دوی آنها چهار درگاه تاندربولت ۳ به کار رفته است. البته این نکته برای کسانی که با لپ‌تاپ کارهای تخصصی انجام نمی‌دهند مشکل‌ساز نخواهد بود ولی برای افراد حرفه‌ای، قطعاً مشکلاتی را به همراه خواهد آورد.

صفحه کلید

لپ‌تاپ‌های اپل که قبل از سال ۲۰۱۸ معرفی شده بودند از نظر کیبورد کیفیت بالایی نداشتند به همین دلیل کمپانی مالک iOS هدف انتقادات بسیاری از کاربران قرار گرفت زیرا آنها معتقد بودند به خاطر دکمه‌های خاصی که اپل در صفحه کلیدها به کار برده، عملکرد آنها بسیار ضعیف و پر اشکال است.

در ادامه و با رونمایی از مک‌بوک پرو ۲۰۱۸، اپل خبر داد شیوه ساخت دکمه‌ها به همان حالت قبلی خودش باقی مانده ولی یک لایه سیلیکونی اضافه شده تا از حرکات اضافه آنها جلوگیری کند. متأسفانه باز هم گزارش‌هایی منتشر می‌شد که این کیبوردها هنوز مشکل دارند بنابراین همه منتظر بودند تا در مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ دیگر شاهد حضور چنین صفحه کلیدهایی نباشند.

اما باز هم این اتفاق رخ نداد زیرا لپ‌تاپ ۱۵ اینچی از همان دکمه‌های مشکل‌ساز استفاده می‌کند ولی اپل اعلام کرده که کیبورد را تغییر داده است. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد ویژگی‌های جدید صفحه کلید نداریم ولی می‌توان حدس زد که این رایانه‌ها از مکانیسم تازه‌ای بهره می‌برند تا دکمه‌ها دیگر گیر نکنند و عملکرد روانی داشته باشند.

علی‌رغم اینکه این اتفاق را باید به فال نیک گرفت ولی وقتی متوجه می‌شویم که اپل به کاربران خبر داده که کیبوردهای مشکل‌دار مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ را رایگان تعویض می‌کند، مشخص می‌شود که معضلات سال‌های قبل هنوز به صورت کامل و صددرصدی از بین نرفته‌اند.

سخت‌افزار

بر خلاف تشابه ظاهری مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ و مک‌بوک پرو ۲۰۱۹، سخت‌افزار و مشخصات فنی داخلی آنها با یکدیگر کاملاً متفاوت است.

معمولی‌ترین مدل لپ‌تاپ جدید اپل از پردازنده Core i7 نسل ۶ اینتل با نهایت سرعت ۲٫۶ گیگاهرتزی استفاده کرده و پردازنده گرافیکی آن هم Radeon Pro 555X است و رم ۱۶ و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی SSD آن را همراه می‌کند.

ضمن اینکه یک مدل با پردازنده Core i9 نسل ۹ اینتل با نهایت سرعت ۲٫۳ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Radeon Pro 560X و رم ۱۶ و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD تولید شده است. این برای نخستین بار است که شاهد ساخت یک مک‌بوک پرو با پردازنده هشت هسته‌ای هستیم بنابراین لپ‌تاپ سال ۲۰۱۹ در مقایسه با نمونه‌های مشابه سال‌های قبل پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده است.

در سمت دیگر، مدل پایه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ از پردازنده Core i7 نسل ۶ اینتل با حداکثر سرعت ۲٫۶ گیگاهرتزی، پردازنده گرافیکی Radeon Pro 555X، رم ۱۶ و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی SSD استفاده می‌کند.

به کارگیری پردازنده‌ای از نسل ۹ و پردازنده گرافیکی از سری Radeon Pro نشان می‌دهد لپ‌تاپی که اپل امسال تولید کرده عملکرد بسیار سریع‌تری از خود به ثبت خواهد رساند ولی با این وجود، محصول سال ۲۰۱۸ کمپانی مالک iOS را نباید به هیچ وجه ضعیف بدانیم.

درست مانند مک‌بوک پرو ۲۰۱۸، امکان ارتقا سخت‌افزار مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ با قطعات و سخت‌افزار قدرتمندتر هم وجود دارد بنابراین شما می‌توانید در آن پردازنده Core i9 اینتل که هشت هسته داشته و جزو خانواده نسل ۸ به شمار می‌رود و سرعت ۲٫۴ گیگاهرتزی دارد را به همراه رم ۳۲ گیگابایتی و پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro Vega 20 به کار ببرید.

به صورت خلاصه بگوییم که مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی سال ۲۰۱۹ بدون شک قدرت زیادی دارد ولی اگر نمی‌توانید بابت خرید آن هزینه کنید، می‌توانید سراغ مدل سال قبل بروید که اصلاً ضعیف نیست.

قیمت

قیمت مدل پایه لپ‌تاپ جدید اپل با مدل سال قبل تفاوتی ندارد و این یعنی با همان هزینه ۲۳۹۹ دلاری که بابت مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ پرداختید، می‌توانید مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ بخرید. لازم به ذکر است که مدل پیشرفته‌تر هم قیمتی برابر با ۲۷۹۹ دلار دارد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که شرایط فروش این رایانه‌ها در همه کشورها یکسان نیست و امکان دارد قیمت مدل پارسال با قیمت نسخه امسال فرق داشته باشد.

به هر حال، قانون بازار این است که وقتی یک مدل جدیدتر از یک محصول معرفی می‌شود، قیمت نمونه سال‌های گذشته پایین می‌آید حال انتظار داریم همین اتفاق برای مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ نیز بیفتد و به توجه به اینکه سخت‌افزار این دستگاه از قدرت بالایی برخوردارست، قطعاً این استراتژی برای تصاحب یک رایانه همراه فوق‌العاده، هوشمندانه است.

با همه اینها، بالأخره باید کدام‌یک را بخریم؟ مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ یا مک‌بوک پرو ۲۰۱۹

از بسیاری جهات، دو لپ‌تاپ آخر اپل بسیار شبیه به هم هستند به خصوص اگر آنها را از نظر طراحی با یکدیگر مقایسه کنید دیگر هیچ تفاوتی مشاهده نخواهید کرد.

به این نکته اشاره کنیم که اگر با لپ‌تاپ کار می‌کنید و با استفاده از آن به درآمد می‌رسید، با توجه به کیبورد مشکل‌دار مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بهتر است مدل ۲۰۱۹ را بخرید هرچند محصول جدید اپل باز هم از همان صفحه کلید بهره می‌برد. در غیر این صورت، چنان‌چه یک صفحه کلید دیگر می‌خواهید، باید صبر کنید تا لپ‌تاپ بعدی مک‌بوک پرو که احتمالاً اواخر ۲۰۱۹ معرفی خواهد شد را خریداری نمایید ولی اگر سرعت و قدرت برایتان اهمیت دارد، بهتر است مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ را بخرید.

لازم به ذکر است که اگر در نظر دارید رایانه‌ای را خریداری کنید که مقرون به صرفه است و در آن سیستم عامل macOS به کار رفته، چند ماهی را صبر کنید تا قیمت مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ کاهش یابد تا با سخت‌افزار قدرتمندی که در آن وجود دارد، مالک رایانه همراهی شوید که انتظارات را به خوبی برآورده می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع