درآمد 120 میلیارد دلاری شرکت SpaceX در صورت موفقیت پروژه استارلینک

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – بانک مورگان استنلی پیشبینی کرده که در صورت موفقیت پروژه استارلینک، درآمد شرکت SpaceX به 120 میلیارد دلار خواهد رسید.


پس از شکست ناسا در برنامه شاتل فضایی، چشم انداز فضایی ایالات متحده آمریکا رو به تاریکی رفت. چندی بعد سایوزهای روسی جایگزین شاتل شدند و وظیفه حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بر عهده آن ها گذاشته شد. هزینه هر سایوز با ظرفیت 7 سرنشین، حدود 441 میلیون دلار است. اما کپسول دراگون SpaceX این هزینه را به یک سوم رسانده و قیمت آن در حدود 140 میلیون دلار برآورد شده است. البته ایلان ماسک علاوه بر کاهش هزینه بار و حمل و نقل فضانوردان، اهداف دیگری را مدنظر دارد. وی به منظور بهبود قابلیت دستیابی و کاهش هزینه ها، یک اینترنت مبتنی بر فضا را نیز به وجود آورده است. این پروژه به نام استارلینک، تاکنون یکی از بلندپروازانه ترین برنامه های ماسک به شمار می آید.

حال یک بانک سرمایه گذاری به نام مورگان استنلی بر این باور است که میزان وجه ایجاد شده به وسیله پروژه استارلینک برای یک دوره بیست ساله (از سال 2021)، در بهترین حالت برابر با 120 میلیارد و در بدترین حالت برابر با 5 میلیارد دلار خواهد بود. در یک گزارش پژوهشی انجام شده توسط آدام جونز، تحلیلگر این بانک، تخمینی از درآمد و جریان نقدینگی برای استارلینک محاسبه شده و در ازای سه سناریوی مختلف، سه قیمت گذاری متفاوت برای اسپیس ایکس بر اساس تخفیف جریان نقدی به انجام رسیده است. قیمت گذاری 120 میلیارد دلاری مورگان استنلی، به قابلیت استارلینک در جذب کاربران اینترنتی قدیمی بستگی داشته که این امر نیز وابسته به کاهش تاخیر تحویل بسته ها در شبکه است.

SpaceX قرار است تا از طریق پروژه استارلینک، تعداد ماهواره های بی شماری را در مدار قرار دهد. در صورت تحقق یافتن برنامه ها، استارلینک شامل 11943 ماهواره خواهد بود که در پوسته های مداری مختلف به دور زمین می چرخند. این شرکت قصد دارد تا برای اینترنت مبتنی بر فضا، از یک مجموعه شامل 4425 ماهواره در یک پوسته مداری، در دو ارتفاع مختلف (550 و 1150 کیلومتر) استفاد کند. پس از استقرار این ماهواره ها، نوبت به مجموعه بزرگتر در ارتفاع 340 کیلومتری می رسد. به بیان دیگر دو دسته از ماهواره های استارلینک در زیر مدار زمینی قرار می گیرند. مهم ترین مزیت این چیدمان، حذف آسان ماهواره های از کار افتاده و از همه مهم تر، کاهش تاخیر در شبکه، نسبت به اینترنت ماهواره ای فعلی است.

شرکت SpaceX

با توجه به تعداد ماهواره های بسیار در استارلینک، کاهش فاصله بین دو ماهواره و همچنین کاربرد لیزر جهت برقراری ارتباط بین دو ماهواره، اسپیس ایکس می تواند تاخیر بین دو شهر را به طور چشمگیری کاهش دهد. همانطور که می دانید، ارتفاع پایین تر، نیازمند ماهواره های بیشتری جهت پوشش یک ناحیه خاص است. شرکت SpaceX با کاهش هزینه های راه اندازی، می تواند سریع تر از رقبای خود، ماهواره های بسیاری را در مدار پایینی زمین قرار دهد. این موضوع به نوبه خود، تاخیر در شبکه راه کاهش داده و باعث می شود تا SpaxeX بتواند در مقایسه با ارائه دهندگان اینترنت معمولی، سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع