حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

افت 27 درصدی سهام شرکت نتفلیکس طی سه ماه گذشته

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – شرکت نتفلیکس 27 درصد از سهام خود را در طول سه ماه گذشته از دست داده است. گفته می شود هم اکنون راه حل کارآمدی جهت افزایش سهام وجود ندارد.

شرکت نتفلیکس طی سه ماه اخیر، با کاهش چشمگیر در قیمت سهام خود روبه‌رو شده است. این کمپانی علاوه بر خسارت ناشی از 27 درصد کاهش قطعی سهام خود، حدود 40 درصد از برنامه های قابل دسترس خود را به سرویس های پخش فیلم جدید مثل دیزنی و HBO باخته است. این کمپانی با یک مشکل اساسی و جدی در سرویس پخش خود مواجه شده که تنها به دخالت سرویس های پخش دیگر، مثل گوگل یا YouTube Red مربوط نمی شود.

دلیل مهم مشکلات نتفلیکس، مدل تماشای ماراتون یا همان بینج واچ است. این شرکت آمریکایی میلیاردها دلار را صرف ساختن سریال های اورجینال می کند. در عین حال هزینه اشتراک برای کاربران، هر روز بیشتر می شود. در این حالت، بیننده ممکن است تنها به یک برنامه علاقه مند بوده و پس از پرداخت هزینه یک ماه اشتراک صرفا جهت دیدن نمایش دلخواه خود، سرویس پخش را کنسل کند. شاید بپرسید که این مدل چه تاثیری روی درآمد یا تعداد مشترکین دارد؟ اول اینکه عرضه محتوا به شیوه بینج واچ، به کاربر اجازه می دهد تا به مدت یک ماه در سرویس ثبت نام کرده و پس از مشاهده برنامه دلخواه خود در طی یک یا دو روز، سرویس را لغو کرده و منتظر عرضه محتوا در سال آینده بماند.

بنابراین با توجه به محدودیت در عرضه محتوای بعدی، شرکت نتفلیکس علیرغم صرف میلیون ها دلار جهت ساخت سریال های خود، تنها در ازای یک ماه از مشترکین هزینه دریافت می کند. جالب این که هزینه اشتراک نتفلیکس در حال حاضر حداقل برابر با 8.99 دلار و حداکثر برابر با 15.99 دلار است. به بیان واضح تر، کاربر تنها با یک بار خرید در هر ماه، می تواند یک سرایال 12- 13 قسمتی را تماشا کند.

کاهش ارزش نتفلیکس

حال فرض کنید که مدل پخش برنامه ها مبتنی بر زمان بندی عرضه هفتگی باشد، یعنی دیدن یک سریال کامل با 12 قسمت، حدود 3 ماه طول بکشد. با پیروی از این مدل، مشترکین به جای یک بار، مجبور به سه بار پرداخت هزینه (برای سه ماه) خواهند شد. با تمدید زمان اشتراک، هزینه بیشتری از پخش یک سریال اورجینال حاصل می شود و در ضمن، احتمال جذب افراد به برنامه های دیگر نیز افزایش می یابد. از سوی دیگر با بیشتر شدن تعداد مشترکین، هزینه اشتراک به جای افزایش، کاهش می یابد.

به عنوان مثال، می توان به هزینه اشتراک ماهانه در سرویس دیزنی پلاس اشاره کرد که تنها حدود 7 دلار است. این رقم با هزینه اشتراک 16 دلاری نتفلیکس اصلا قابل مقایسه نیست. البته باید در نظر داشت که دیزنی در حال حاضر مالک یک محتوای 95 ساله بوده و می تواند برنامه های متنوعی را در هر هفته به بینندگان عرضه کند. بنابراین شاید این مقایسه چندان عادلانه به نظر نرسد، اما شاید تنها راه حل شرکت نتفلیکس برای جبران خسارات وارد شده، دوری از پخش کوتاه مدت برنامه های خود باشد. میزان درآمد سه ماه اخیر، بسیار ناامید کننده بوده و به نظر نمی رسد که فعلا عاملی جهت افزایش سهام وجود داشته باشد. حال آنکه دیزنی با توجه به میزبانی برنامه های جدید، رشد مثبتی یافته است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع