حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اندروید 10 گو با وعده امنیت و سرعت بیشتر برای گوشی‌های اقتصادی معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اندروید ۱۰ گو نسخه‌ی سبک سیستم‌عامل اندروید ۱۰ است که به‌صورت ویژه برای گوشی‌های اقتصادی معرفی شده و طبق ادعای گوگل، سرعت و امنیت این گوشی‌ها را بالا می‌برد.

در بسیاری از مناطق دنیا، گوشی‌های اقتصادی اولین و تنها راه اتصال مردم به دنیای اینترنت هستند. از آنجایی که گوگل همواره به ساخت اندروید برای همه‌ی مردم مدعی بوده است، قصد دارد اطمینان حاصل کند که کاربران این دسته از گوشی‌ها نیز طعم استفاده از نسخه‌های جدید این سیستم‌عامل را بچشند. دقیقا به‌همین دلیل بود که اهالی مانتین ویو در سال ۲۰۱۸ نسخه‌ی سبک‌تر سیستم‌عامل موبایلی خودشان را با نام اندروید گو معرفی کردند.

گوگل روز چهارشنبه‌ی گذشته در همین راستا، سیستم‌عامل اندروید ۱۰ گو (Android 10 Go)‌ را برای گوشی‌های اقتصادی به‌صورت رسمی منتشر کرد. این سیستم‌عامل نه‌تنها باعث خواهد شد که گوشی‌های یادشده سرعت بیشتری هنگام انجام کارهای مختلف داشته باشند، بلکه طبق ادعای گوگل، اندروید ۱۰ گو باعث می‌شود گوشی‌های اقتصادی از امنیت بیشتری بهره‌مند شوند.

اندروید ۱۰ گو مخصوص آن دسته از گوشی‌های هوشمند است که دارای حافظه‌ی رم ۱/۵ گیگابایت یا کمتر هستند. گرچه نسخه‌ی گو سیستم‌عامل اندروید ۱۰ به تمام ویژگی‌های نسخه‌ی معمولی مجهز نشده است، اما این نسخه به‌عنوان نسخه‌ی سبک‌تر سیستم‌عامل جدید گوگل، اپلیکیشن‌های مختلف را ۱۰ درصد سریع‌تر از اندروید ۹ گو اجرا می‌کند. اندروید ۱۰ گو همچنین باعث می‌شود در گوشی‌های اقتصادی، جابه‌جایی در بین اپلیکیشن‌های مختلف سریع‌تر صورت پذیرد.

اندروید گو

مقاله‌ی مرتبط:

گوگل با بهره‌گیری از نوع خاصی از رمزگذاری در اندروید ۱۰ گو با نام Adiantum، باعث می‌شود گوشی‌های اقتصادی مجهز به این سیستم‌عامل، امنیت بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. در گوشی‌های پرچمداری نظیر آیفون‌های اپل، پیکسل‌های گوگل و گلکسی‌های سامسونگ، یک تراشه‌‌ی اختصاصی برای رمزنگاری تعبیه شده است که داده‌های مختلف امنیتی را نظیر داده‌های مربوط به باز شدن قفل گوشی ذخیره می‌کند. با این‌حال گوشی‌های پایین‌رده از چنین تراشه‌ای بهره‌مند نیستند. گوگل مدعی شده است که امنیت گوشی‌های اقتصادی به‌لطف Adiantum هم‌سطح با گوشی‌های هوشمند پرچمدار خواهد شد. Adiantum به‌گونه‌ای طراحی شده است که بدون نیاز به سخت‌افزاری جدا، به شکلی کارآمد به فعالیت بپردازد.

گوگل نخستین بار در سال ۲۰۱۸ بود که نسخه‌ی گو سیستم‌عامل اندروید ۸ اوریو را برای برخی از گوشی‌ها در دسترس قرار داد. این نسخه از اندروید در مقایسه با نسخه‌ی اصلی، میزان کمتری از حافظه‌ی رم را اشغال می‌کند و مصرف باتری آن نیز کمتر است؛ این موضوع باعث می‌شود اندروید گو مخصوص گوشی‌های اقتصادی باشد. در این سیستم‌عامل، نسخه‌ی گو برخی از اپلکیشن‌ها گنجانده شده است که در مقایسه با نسخه‌های معمولی، حجم کمتری دارند. در واقع این نسخه‌ها، نسخه‌های سبک‌تر اپلیکیشن‌های خود گوگل نظیر یوتیوب و نقشه هستند که به‌صورت ویژه برای گوشی‌های اقتصادی طراحی شده‌اند.

یوتیوب گو

گوگل می‌گوید که برخی به‌روزرسانی‌ها را در اپلیکیشن Google Go اعمال کرده است. این اپلیکیشن هم‌اکنون به ویژگی خواندن متون با صدای بلند مجهز شده که البته این قابلیت متکی بر هوش مصنوعی است. درضمن Lens در گوگل گو مخصوص افرادی است که برای خواندن متن‌های مختلف دچار مشکل هستند؛ این افراد می‌توانند به‌راحتی متن موردنظرشان را روبه‌روی دوربین گوشی در Lens قرار دهند تا این اپلیکیشن، متن یادشده را برای آن‌ها بخواند و ترجمه کند.

در ضمن اپلیکیشن یوتیوب گو (Youtube Go) که به کاربران دارای سرعت اینترنت کم امکان مشاهده‌ی ویدئوها را می‌دهد، طی چند وقت اخیر توانسته با بازخورد خوبی از سوی کاربران مواجه شود. کاربران مختلفی به گوگل گزارش داده‌اند که به‌لطف یوتیوب گو، ویدئوهایشان دیگر با لگ پخش نمی‌شود. در ضمن اپلیکیشن Gallery Go که نسخه‌ی سبک‌تر گوگل فوتوز به‌شمار می‌آید، تنها ۱۰ مگابایت حجم دارد و به کاربران گوشی‌های اقتصادی امکان می‌دهد تا به‌سادگی تصاویر و ویدئوهایشان را مشاهده کنند. این اپلیکیشن از فناوری یادگیری ماشینی استفاده می‌کند و توانایی تشخیص افراد و چیزهایی را که از آن‌ها عکس گرفته‌اید دارد. گالری گو به‌صورت آفلاین کار می‌کند.

هم‌اکنون شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی مختلفی در حال کار روی اپلیکیشن‌هایشان برای پشتیبانی از اندروید ۱۰ گو هستند. سال گذشته بود که اپلیکیشن‌های محبوبی نظیر اوبر، فیسبوک مسنجر، توییتر و حتی اسپاتیفای بازطراحی شدند تا از سیستم‌عامل اندروید گو پشتیبانی کنند.

اندروید 10 گو / Android 10 Go Edition

طی ۱۸ ماه اخیر، بیش از ۵۰۰ توسعه‌دهنده‌ی مختلف در سراسر دنیا اپلیکیشن‌هایشان را برای بیش از ۱٬۶۰۰ دستگاه مبتنی بر اندروید گو در بیش از ۱۸۰ کشور نظیر هند، آفریقای جنوبی، نیجریه، برزیل و ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر کرده‌اند. دستگاه‌های یادشده شامل مواردی نظیر سامسونگ A2، شیائومی ردمی گو، تکنو اسپارک ۲ و Mobicel Astro هستند که در حال حاضر ۸۰ درصد از سهم بازار گوشی‌های پایین‌رده‌ی فعال را در اختیار دارند.

در برخی از کشورها، گوشی‌های یادشده با قیمتی حدود ۲۷ دلار در دسترس هستند. برخی از آن‌ها نمایشگری باکیفیت دارند، برخی به ۴ یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مجهز شده‌اند و برخی دیگر از فناوری‌های 3G و 4G پشتیبانی می‌کنند.

گوگل می‌گوید، گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید ۱۰ گو، پاییز امسال در تاریخی نامشخص روانه‌ی بازار خواهند شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع