حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

توسعه‌ی ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای غلبه بر تغییرات اقلیمی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اگرچه تغییرات اقلیمی گاه یک پدیده‌ی غیر قابل کنترل یا اجتناب‌ناپذیر جلوه می‌کند، اما به کمک علم و تکنولوژی می‌توان آن را تا حدی کنترل کرد یا حداقل به عنوان یک انسان خود را به گونه‌ای با آن تطبیق داد. امری که به خصوص برای کشاورزان از اهمیت حیاتی برخوردار است.

تغییرات اقلیمی این روزها بار دیگر به موضوع مهمی برای بحث تبدیل شده است. فارغ از پرداختن تصنعی و تبلیغاتی عده‌ای به این موضوع و استفاده‌ی ابزاری از کودکان کم سن و سال برای جلب کردن توجهات عمومی به این پدیده‌ی مهم و به طور کل ماهی گرفتن از آب گل آلود، عده‌ای از پژوهشگران سال‌ها است که به طور جدی، واقعی و عملی به این مسئله‌ی مهم می‌پردازند و برای مقابله با آن در پی یافتن راهکارهای تازه و خلاقانه هستند.

به تازگی تلاش‌های تعدادی از پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در زمینه‌ی غلبه بر چالش‌های حاصل از تغییرات اقلیمی به طراحی ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی منجر شده است. ابزاری که در حال حاضر با نام Plant Village Nuru شناخته می‌شود و قرار است به عنوان یک دستیار کاربلد به کمک کشاورزان بشتابد. هدف از ساخت این ابزار که در قالب یک اپلیکیشن موبایل در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت این است که به آن‌ها کمک کند تا بتوانند خود را به طور کامل با تغییرات اقلیمی و پیامدهای مهم مربوط به این پدیده‌ تطبیق دهند.

مسلما تغییرات آب و هوا و چگونگی آغاز و پایان فصل‌ها می‌تواند تاثیر فراوانی در کار کشاورزان و کمیت و کیفیت محصول نهایی برداشت شده توسط آن‌ها داشته باشد. مواردی که همگی جزو پیامدهای تغییرات اقلیمی به شمار می‌روند. از همین رو ابزار جدیدی که به آن اشاره شد طراحی شده است تا کمک حال کشاورزان برای تطبیق با شرایط جدید باشد.

این ابزار قادر است میزان محصول کشاورزان را در طول یک دوره‌ی کامل کشت تخمین بزند و حتی به آن‌ها برای محافظت از محصولات خود یاری برساند. به کمک این ابزار می‌توان محصولاتی نظیر ذرت، برنج و لوبیا که امکان تحت تاثیر قرار گرفتن فرایند کشت آن‌ها توسط تغییرات اقلیمی وجود دارد را مورد محافظت قرار داد و آن‌ها را در برابر تغییرات آب و هوایی بیمه نمود.

تغییرات اقلیمی

از آن‌جایی که قرار است این ابزار جدید بیش از هر نقطه‌ای از دنیا در قاره‌ی آفریقا مورد استفاده قرار گیرد، طراحان آن یعنی پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا توانایی‌های این ابزار را در محیطی که مشخصات نور و دمای آن مشابه با مزارع آفریقا بود مورد آزمایش قرار دادند.

در جریان آزمایش مذکور مشخص شد که این ابزار مانند یک انسان و حتی بسیار بهتر از آن قادر است وضعیت گیاهان در دست کشت را تشخیص دهد و با قابلیت‌های خود بر توانایی‌ کشاورزان به منظور شناسایی عیوب‌ و ضعف‌های مختلف‌ مزرعه‌‌ی تحت کشت بیافزاید.

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی قادر است پیشنهاداتی را جهت آشنایی کشاورزان با محصولاتی که توانایی تطبیق‌پذیری بیشتری با تغییرات اقلیمی دارند به آن‌ها ارائه دهد. همچنین به کمک این ابزار می‌توان با روش‌های ساده، ارزان و کاربردی مربوط به آبیاری محصولات مختلف آشنا شد. ضمن آن که اطلاعات تکمیلی دیگری مانند چگونگی کاهش خطر سیل یا نحوه‌ی مقابله با آن در کنار مواردی نظیر روش‌های کاربردی حفظ و نگهداری خاک نیز از طریق این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی قابل دسترسی خواهد بود.

یکی از امکانات مفیدی که ابزار کمکی طراحی شده توسط پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد امکان دسترسی آن‌ها به منبع اطلاعاتی سازمان ملل در زمینه‌ی چگونگی بهره‌وری از آب است. این منبع اطلاعات در عمل یک پایگاه داده است که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌های سازمان فضایی ناسا به مدت ده سال را به شکل یک‌پارچه پردازش و نگهداری می‌کند. در این پایگاه داده همچنین می‌توان به اطلاعات مربوط به کشت محصول توسط منابع آبی موجود و قابل استفاده نیز دسترسی داشت.

تغییرات اقلیمی

یکی از افرادی که نقش مهمی در طراحی و توسعه‌ی این ابزار کمکی برای کشاورزی دارد پروفسور دیوید هیوز است. او که در هر دو رشته‌ی حشره‌شناسی و زیست‌شناسی صاحب‌نظر است اعتقاد دارد که ابزار در دست توسعه‌ی آن‌ها هنوز در ابتدای راه قرار دارد و کارایی آن در طول زمان رفته رفته بهتر خواهد شد. او هدف اصلی از طراحی و توسعه‌ی این ابزار را تغییر عادت‌ها و رفتارهای مرسوم برای کشاورزی می‌داند تا کشاورزان امکان آشنایی با روش‌های جدید را داشته باشند و بتوانند خود را با تغییرات اقلیمی تطبیق دهند.

پروفسور هیوز معتقد است که در حال حاضر روش‌های مختلفی برای افزایش تنوع محصولات کشاورزی وجود دارد. همچنین روش‌هایی که بتوان توسط آن‌ها میزان رطوبت موجود در خاک را افزایش داد و به طور کل خاک را از آسیب‌های مربوط به فرسایش حفظ کرد. روش‌هایی که تمام آن‌ها از طریق این ابزار جدید قابل دسترس خواهد بود.

در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست ابزاری که پروفسور هیوز و همکارانش در حال تکمیل و توسعه‌ی آن هستند در چه زمانی می‌تواند به صورت گسترده در اختیار کشاورزان قرار گیرد. با این حال به طور حتم وجود این ابزار می‌تواند برای سازش‌پذیری کشاورزان و محصولاتشان با تغییرات اقلیمی بسیار مفید باشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع