به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات ،
اسپیس ایکس از قبل برخی از اقدامات موردنیاز را انجام داده است. این شرکت فرایند بازطراحی سکوی پرتاب را تکمیل کرده است و میگوید مشکلات مربوط به خود موشک را برطرف کرده است که در جریان پرتاب اولیه به نشت ماده پیشران و آتشسوزی در بوستر سوپرهوی منجر شد.
ایلان ماسک در ماه ژوئن اعلام کرد که مهندسان قصد دارند منیفلدهای مستعد نشتی سوخت در موتورهای رپتور را اصلاح کنند. قبلاً گاز داغ میتوانست به سوراخهای پیچ نفوذ کند که برای اتصال منیفلد به موتور استفاده میشوند. تکنیسینها درصدد افزودن گشتاور بیشتر به پیچها نیز هستند تا نگرانی بابت نشت گاز فوقداغ را برطرف کنند.
در پرواز اولیهی استارشیپ، فرایند جداسازی مراحل موشک در ابتدا قرار بود پیش از روشنسازی موتورهای مرحله دوم آغاز شود؛ اما در پرواز بعدی شاهد بهکارگیری سامانهی جداسازی مرحله داغ خواهیم بود.
در این حالت، استارشیپ درحالی که هنوز روی سوپرهوی قرار دارد، موتورهایش را روشن میکند تا از بوستر دور شود. سوپر هوی اکنون برفراز خود مجهز به ساختاری حلقهای شده است تا گازهای خروجی از مرحلهی فوقانی را ازطریق آن تخلیه کند.
بتن زیر سکوی پرتاب در طول پرواز ماه فروردین، براثر روشنسازی موتورهای سوپرهوی متلاشی و هزاران تکه از آن تا کیلومترها دورتر پرتاب شد. اسپیس ایکس برای جلوگیری از حادثه، یک شعلهگیر خنکشده با آب را به زیر سکوی پرتاب افزوده است. عملکرد این قطعه در آزمایش احتراق ثابت موتورهای سوپرهوی در ماه گذشته اثبات شد.
ایلان ماسک از چندین بهبود دیگر در طراحی استارشیپ نیز خبر داده است که در پرواز بعدی رونمایی خواهند شد. بهگفته اسپیس ایکس، موارد ارتفایافته شامل کنترلهای بردار رانش الکتریکی برای جایگزینی با سامانه هدایت هیدرولیک است تا نقاط شکست احتمالی در آن ناحیه کاهش یابد.
بهگفته ماسک، مهندسان در حال افزودن محافظهای قویتر به اطراف هریک از ۳۳ موتور رپتور هستند تا از آنها دربرابر انفجار موتورهای مجاور محافظت کنند؛ اقدامی که هدف آن کاهش احتمال خرابیهای آبشاری است.
ماسک میگوید آزمودن سختافزار پرواز در محیط پرواز، به تیمهای اسپیس ایکس امکان میدهد تا بهسرعت به تغییرات و بهبودهای موردنیاز پی ببرند و با اعمال آنها، احتمال موفقیت را در آینده افزایش دهند.
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.