کوالکام با هواوی مراوده تجاری دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در اردیبهشت‌ماه (مه)، شرکت هواوی در رابطه با تهدید امنیت ملی ایالات متحده، در فهرست وزارت دارایی این کشور قرار گرفت. در نتیجه، این تولیدکننده چینی قادر به دستیابی به زنجیره تأمین خود در آمریکا نبوده، و همین نیز باعث شده که سامسونگ بتواند تبدیل به بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان شود. دلیل این موضوع نیز این است که خط تولید میت ۳۰ هواوی نمی‌تواند از خدمات شرکت گوگل در نسخه اندروید خود استفاده نماید. این نیز بدین‌معنی است که تلفن‌های این شرکت، برنامه‌های پایه‌ای گوگل مانند: Play Store ،Search ،YouTube Gmail ،Maps و چند اپلیکیشن دیگر را در بر نخواهند داشت. در عوض، گوشی‌های این غول چینی مجهز به یک نسخه منبع باز اندروید بوده و همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه Huawei App Gallery تغذیه می‌شوند.

برخی از شرکت‌های آمریکایی که مجبور به قطع رابطه با هواوی هستند علاوه بر گوگل، اینتل، کوالکام و مایکرون (Micron) را نیز در بر می‌گیرد. طی سال گذشته در مجموع، هواوی ۱۱ میلیارد دلار را بر روی قطعات و نرم‌افزارهای شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری کرد، اما درآمدی که می‌بایست این تأمین‌کنندگان به دست می‌آوردند، از بین رفت. به‌عنوان مثال، سال گذشته هواوی بزرگ‌ترین مشتری شرکت مایکرون بود. یک شرکت آمریکایی که معاملات با هواوی را از سر گرفته‌، طراح تراشه‌ها یعنی کوالکام است. مدیرعامل این شرکت، استیو مولنکوف (Steve Mollenkopf) اخیراً به وب‌سایت Caixin گفته‌ است که این شرکت در واقع در حال ارائه قطعات ممنوع نشده به شرکت هواوی است.

در اردیبهشت‌ماه (می‌)، ایالات‌متحده یک دوره ۹۰ روزه را اعلام کرد که طی آن، برخی از شرکای هواوی مجوز ویژه‌ای را از بخش بازرگانی این کشور دریافت کردند و بدین‌شیوه به آن‌ها اجازه داده شد تا قطعات و نرم‌افزارهای موردنیاز خود جهت نگهداری و پشتیبانی از شبکه و ابزارهای موجود را از این شرکت چینی تهیه نمایند، این قضیه به‌روزرسانی‌ها و بهینه‌سازها را نیز در بر می‌گرفت. همچنین یک دوره سه ماهه نیز برای ارائه خدمات پشتیبانی لازم به گوشی‌های فعلی هوآوی در نظر گرفته شد. هنگامی که دوره اول منقضی شد، به درخواست ۱۳۰ شرکت آمریکایی، یک دوره ۹۰ روزه دوم نیز تمدید شد.

مدیرعامل کوالکام می‌گوید که آن‌ها قصد دارند که یک قرارداد بلندمدت را با هواوی امضاء کنند، اما این موضوع قطعاً ربط زیادی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواهد داشت. هواوی تهدیدی برای امنیت ملی ایالات‌متحده در نظر گرفته شده، که این موضوع ظاهراً دلیل قرارگیری این شرکت در لیست سیاه آمریکا است. این قضیه نیز به این دلیل است که دولت کمونیست چین می‌تواند در هر زمانی که بخواهد، از هواوی درخواست کند تا اطلاعات موردنظر را برای آن حکومت جمع‌آوری نماید. این موضوع منجر به شایعاتی در مورد ویژگی‌های مخفی موجود در گوشی‌های هواوی و لوازم شبکه‌ای این شرکت شده‌، یعنی این دستگاه‌ها آماده ارسال اطلاعات مرتبط با مصرف‌کنندگان و شرکت‌های امریکایی، به پکن هستند. هواوی بارها این ادعاها را رد کرده و همچنین مدیرعامل آن یعنی لیانگ هوا (Liang Hua) نیز پیشنهاد امضای قرارداد No-Spy را با کشورهای مختلف، ارائه کرده است.

خود ترامپ نیز اشاره کرده‌ که هواوی می‌تواند در بهبود موقعیت آمریکا در هر توافق‌نامه‌ تجاری با چین، مؤثر واقع شود. مدیرعامل گروه مصرف‌کنندگان هواوی، ریچارد یو (Richard Yu) نیز ظاهراً این سخن را باور دارد. یو به تازگی گفته است که اگر این تولیدکننده از فهرست سیاه برداشته شود، قادر خواهد بود که یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری سریع، خدمات گوگل پلی و همچنین اپلیکیشن‌های اساسی اندروید را به کاربران گوشی‌های میت ۳۰ در خارج از چین، ارسال نماید.

در حالی که دقیقاً مشخص نیست که چه قطعاتی از کوالکام به هواوی ارسال می‌شوند، اما این تولیدکننده تلفن همراه از تراشه‌های اسنپدراگون، در برخی از مدل‌های غیرپرچمدار خود استفاده کرده‌ است. شرکت هواوی تراشه‌های Kirin مختص به خود را که توسط TSMC تولید می‌شوند، طراحی نموده است. برخی از طرح‌های مورد استفاده در این تراشه‌ها، از یک مجوز قبلی مرتبط با شرکت U.K. ARM Holdings به دست آمده‌اند. اگرچه این شرکت آمریکایی نیست، اما از فناوری آمریکایی استفاده می‌کند و همچنین در اردیبهشت‌ماه (مه) نیز اعلام کرد که ارتباط خود را با هواوی قطع کرده‌ است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع