سهم بازار AMD از بازار پردازنده‌های سرور به ۱۰ درصد می‌رسد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

AMD با سرعت چشمگیری سهم اینتل را در بازارهای گوناگون تصاحب می‌کند و بازار پردازنده‌های سرور نیز از این قاعده مستثنی نیست.

AMD با پردازنده‌های اپیک (EPYC) مبتنی‌بر فناوری Zen پیشرفت‌های درخورتوجهی تجربه کرد. آن‌ها با پردازنده‌های جدید نه‌تنها بازگشت مناسبی به بازار سرور داشتند؛ بلکه تهدیدی جدی نیز بری رقبا ایجاد کردند. البته سفر آن‌ها به‌سمت پیشرفت در بازار تمام نشده است، اما به یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخی خود نزدیک می‌شود.

در ادامه بخوانید:

دیجی‌تایمز در گزارشی ادعا کرد سهم بازار AMD در بخش پردازنده‌های سرور تا سال ۲۰۲۰ از مرز ۱۰ درصد فراتر خواهد رفت. شاید ۱۰ درصد مقدار زیادی به‌‌نظر نرسد؛ ولی باید بدانید این شرکت در سال ۲۰۱۷ و عرضه‌ی اولین نمونه‌های پردازنده‌ی اپیک، تقریبا سهم بازاری نزدیک به صفر داشت. اگر آن‌ها بتوانند تا سال ۲۰۲۰ سهم خود را به ۱۰ درصد و بیشتر برسانند، قطعا مشکلی جدی برای اینتل و پردازنده‌های سری Xeon آن شرکت ایجاد خواهند کرد.

در بخشی از گزارش دیجی‌تایمز می‌خوانیم:

پردازنده‌های نسل دوم اپیک سفارش فراوانی از شرکت‌های بزرگ دنیای IT همچون دل و IBM و نوکیا دریافت کرده‌اند. ناظران بازار می‌گویند AMD بخت زیادی برای کسب سهام بیشتر از ۱۰ درصد در بازار پردازنده‌های سرور دارد.

همان‌طورکه گفته شد، سفارش‌های متعددی برای خرید پردازنده‌های نسل جدید اپیک ثبت شده‌اند و AMD موفق شده است برخی از قراردادهای خود در این حوزه را نیز اجرا کند. به‌علاوه، گفته می‌شود بسیاری از ابرکامپیوترهای آینده نیز از خط پردازنده‌های نسل بعدی اپیک بهره خواهند برد. بازدهی زیاد و تعداد بیشتر هسته‌ها و رشته‌های پردازشی در پردازنده‌های سری اپیک، بازیگران بزرگی را به‌سمت این پردازنده‌ها جذب می‌کند که شاید به دستیابی زودتر به سهم بیشتر از ۱۰ درصد منجر شود.

AMD EPYC

برایان کرانیچ، مدیرعامل سابق اینتل، در ژوئن ۲۰‍۱۸ گفته بود مأموریت اصلی آن‌ها جلوگیری از دستیابی AMD به سهم بازار ۱۵ تا ۲۰ درصد است. به‌هرحال، AMD با گذشت نزدیک به سه سال از ورود به بازار پردازنده‌های سرور، با سرعت چشمگیری رشد کرد و سهم فراوانی به‌دست آورد. به‌علاوه روند رو به شد آن‌ها هم توقف‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. ناظران بازار سهم کنونی این شرکت را ۵ درصد بیان می‌کنند و آمار رسمی AMD برای فصل دوم سال ۲۰۱۹ نیز سهم ۴/۸ درصدی را نشان می‌داد. البته در آن زمان، هنوز نسل دوم پردازنده‌های اپیک معرفی نشده بودند؛ درنتیجه اگر تنها یک نسل از پردازنده‌های اپیک موفق شده‌اند به سهم ۵ درصد دست یابند، نسل دوم که قدرتمندتر است و بازار گرایش بیشتری به آن دارد، قطعا سهم شرکت سازنده را به بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌دهند.

AMD در سال ۲۰۱۷ و زمان معرفی اپیک، سهم بازاری نزدیک به صفر داشت

پردازنده‌های نسل دوم اپیک به‌نام رُم (Rome) شناخته می‌شوند و مزیت مهمی در مقایسه با محصولات اینتل دارند: آن‌ها با سوکت‌های نسل قبلی، یعنی Naples، هماهنگ هستند؛ درنتیجه شرکت‌هایی که از پردازنده‌های نسل اول استفاده می‌کردند، از همان ابتدای عرضه‌ی سری اپیک رُم، توانایی استفاده از آن‌ها در سیستم‌های کنونی خود را خواهند داشت. شایان ذکر است نسل جدید با معماری هفت نانومتری تولید خواهد شد و شامل پردازنده‌هایی با طراحی چندچیپلتی و حداکثر ۶۴ هسته خواهد بود. به‌علاوه، AMD نسل چهارم پردازنده‌های سرور خود با نام EPYC Genoa را با معماری Zen 4 رونمایی کرده است که اکنون در مراحل طراحی قرار دارد.

AMD Server CPU

ظاهرا AMD با پردازنده‌های سرور اپیک موقعیت مناسبی در بازار دارد و رویکرد امیدوارکننده‌ای در پیش گرفته است. برخی کارشناسان حتی رویکرد آن‌ها را بهتر از خانواده‌ی پردازنده‌های موبایل و دسکتاپ می‌دانند. اگر همه‌ی جزئیات برای این شرکت و نقشه‌ی راه طولانی فناوری Zen آن‌ها به‌خوبی پیش برود، شاید بتوان آن‌ها را روزی در موقعیت فرمانروایی در همه‌ی بخش‌های بازار پردازنده دید.

پردازنده‌های اپیک رُم هم‌اکنون در قراردادی مهم به مرکزداده‌ی آمازون (AWS) فروخته شده‌اند. به‌علاوه، از آن‌ها در ساخت ابرکامپیوتر Atos BullSequana XH2000 هم استفاده خواهد شد و نسل بعدی پردازنده‌های سرور AMD در ابرکامپیوتر Frontier نیز نصب می‌شود که وزارت انرژی آمریکا مشغول ساخت آن است و تا سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع