حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

همراه این نکات با خیال راحت به چین سفر کنید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سفر به چین همان‌قدر که پرخاطره و هیجان‌انگیز است، ممکن است در روزهای اول عجیب نیز به نظر برسد. از این رو بهتر است نکاتی را قبل از سفر به چین بدانید.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و بخشی از آن در تک تایمز بازنشر شده است.

پرجمیت بودن چین تنها خصوصیت بارز این کشور نیست؛ طبیعت بی‌نظیرش گواه این ادعا است. هر شهر و هر منطقه این کشور زیبایی مخصوص به خود را دارد که به گردشگران توصیه می‌شود حتما آن‌ها را تجربه کنند. اما این تنها نکته‌ی مهم نیست. آگاهی از فرهنگ، چگونگی برقراری ارتباط و حتی زبان چینی می‌تواند سفر شما را رنگ بهتری ببخشد.

۱. ادعای سفر به چین، مستلزم خارج‌شدن از پکن و شانگهای است

چین

چین سرشار از تاریخ و منظره‌های زیبا است. با اینکه پکن و شانگهای انتخاب‌های بسیاری برای بازدیدکنندگان دارند اما بسیاری تجربه‌های شگفت‌انگیز خارج از این شهرها رخ می‌دهند. شهر هاربین منزلگاه بزرگ‌ترین فستیوال یخ و برف در دنیا است که هر ساله در ماه ژانویه برگزار می‌شود. شهرهای هانگژو و سوژو را بهشت روی زمین می‌دانند و این اصطلاح را برایشان به کار می‌برند: «بهشت در بالا، سوژو و هانگژو در پایین». استان یون‌نان در مرز تبت، منزلگاه ۵۳ فرهنگ از ۵۶ فرهنگ‌ اقلیت است. با وجود لباس‌های شاد و مناظر طبیعی زیبا، کلان‌شهرهای چین با پاساژهای بزرگش را فراموش می‌کنید.

۲. زمانی‌که چینی‌ها برای اولین‌بار شما را به شام دعوت کردند، دعوتشان را قبول کنید

فرهنگ چین

از تمام غذاهایی که برای شما سفارش داده‌اند بچشید و اجازه دهید تا هزینه‌ی آن را حساب کنند. زمانی‌که چینی‌ها شما را به شام دعوت می‌کنند، نشانه‌ی احترام آن‌ها است چراکه آن‌ها به آشپزی خود بسیار افتخار می‌کنند و مایل هستند تا برخی از بهترین غذاهای منو را برای شما سفارش دهند. طی شام زمانی‌که عبارت gan bei را شنیدید، باید همه نوشیدنی‌های خود را بنوشند. بنابراین یک پیشنهاد عاقلانه این است که لیوان خود را هرگز کاملا پر نکنید.

۳. فرهنگ چین نسبت به اقتصادش کند پیشرفت می‌کند

رشد اقتصادی بی‌سابقه در چین این درک اشتباه را به‌جا گذاشت که فرهنگ کشور نیز می‌تواند پابه‌پای اقتصاد پیشرفت کند. متاسفانه فرهنگ چین در مقایسه با تمام دنیا همچنان جای پیشرفت بسیاری دارد. زمانی‌که قدرت نرم چینی‌ها را درنظر می‌گیریم (مانند دادوستد آن‌ها با دنیا ازطریق انتشارات و استدیوهای فیلمسازی) متوجه می‌شویم که آن‌ها به سختی در بازار سهام تقلا می‌کنند که حاصل آن صادرات بسیار کم به خارج از چین است. اقلیت‌های قومیتی در جنوب چین مستقر هستند اما این جمعیت اکثریت جمعیت ۸۲ میلیون نفری که زیر خط فقر زندگی می‌کنند را تشکیل می‌دهند.

۴. برقراری ارتباط کار دشواری است، پس صبور باشید

برقراری ارتباط با چینی ها

زبان چینی زبان بسیار پیچیده‌ای است و برای هر فکری که در سر داشته باشید، یک حرف مخصوص به خود وجود دارد. این زبان آهنگین، زمانی‌که متوجه می‌شوید که برای ادای هر کلمه باید صدای خود را کنترل کنید، دشوارتر نیز می‌شود. آهنگ اشتباه یا عدم تأکید روی هجای خاص اغلب باعث تولید کلمه‌ای کاملا متفاوت از آنچه مدنظرتان بود می‌شود؛ برای مثال کلمه ma هم به‌معنای اسب و هم به‌معنای مادر است و حتی می‌تواند یک آهنگ در انتهای یک جمله باشد یا حتی به‌معنای «سرزنش کردن» تعبیر شود. تمام این‌ها به این بستگی دارد که شما چطور کلمه را ادا کنید.

در سال ۱۹۸۲ شیوه‌ی نگارش پین‌یین (Hanyu Pinyin) به‌عنوان استاندارد بین‌المللی استفاده از الفبای لاتین به منظور روشن‌تر شدن تلفظ چینی پذیرفته شد. به گردشگران توصیه‌ می‌شود که چه باور داشته باشید می‌توانید به زبان چینی ساده با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، چه معتقد باشید تمام چینی‌ها باید انگلیسی صحبت کنند، باید بگویم لطفا هنگام پیش‌آمدن مشکلی در ارتباط صبور باشید. دو چیز را حتما بدانید: یک اینکه احتمالا تلفظ شما نادرست است؛ و دو، حتی اگر تأکید شدیدی در یادگیری زبان انگلیسی باشد، معمولا دانش‌آموزان چینی تقلای بسیاری در این راه می‌کنند، زیرا عادت‌های سنتی حفظ‌ کردن آن‌ها با یک زبان که ریشه لاتین دارد هم‌خوان نیست.

۵. چینی‌های مسن برای تناسب اندام تمرینات جالبی دارند

ورزش صبحگاهی چینی ها

در هر روز از هفته که دوست داشتید، پیش از ساعت ۸ صبح نگاهی به پارک‌ها بیندازید. می‌بینید که افراد مسن چینی بسیاری در حال عقب‌عقب رفتن هستند و به خود ضربه می‌زنند. آن‌ها باور دارند، عقب‌عقب راه رفتن باعث می‌شود ستون فقرات سالم بماند زیرا مجبور می‌شود صاف بایستد و برای حفظ تعادل اندکی به سمت پشت متمایل شود. ضربه زدن آن‌ها روی بازوها، شانه‌ها و پشت نوعی پیام است که خون را در این قسمت‌های بدن در جریان نگه می‌دارد. ظاهرا هیچ توضیحی به‌جز شایعه و افسانه‌های قومی برای آن وجود ندارد.

۶. چه پیاده و چه سواره، باید گوش‌به‌زنگ و مراقب باشید

رانندگی چینی ها

هر ساله به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ وسیله موتوری در چین ۱۰۴/۵ تلفات جاده‌ای وجود دارد. در آمریکا این رقم خیلی پایین‌تر از ۱۲/۹ است. پیش از رفتن باید حتما از دلایل این آمار وحشتناک مطلع شوید. در سال ۱۹۹۰ تنها ۵/۵ میلیون نفر صاحب خودرو بودند که این ۰/۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌داد. طی تنها ۲۰ سال تعداد خودروهای شخصی به ۷۰ میلیون، یعنی ۵/۲ درصد جمعیت رسید. آمار وحشتناک تصادفات خودرو در چین تنها به‌خاطر افزایش تعداد خودروها در جاده‌ها نیست. ما باید به تاریخ حمل‌ونقل در چین و آموزشی که شهروندان پیش از شروع رانندگی داشتند مراجعه کرد.

بیشتر رانندگان چینی امروز در صندلی‌های عقب ماشین بزرگ نشده‌اند بلکه آوازخوان، همراه‌با دوستان خود، به‌صورت پیاده به سمت کمپ‌های تابستانی می‌رفتند. ۲۵ سال پیش یک خانواده متوسط هزینه خرید یک اتومبیل را نداشت. امروزه نیز اگر بخواهید گواهی‌نامه بگیرید، باید یک امتحان کتبی را پشت سر بگذارید؛ نه دوره‌ای می‌گذرانید و نه معلمی برای راهنمایی شما وجود دارد بلکه تنها باید یک کتاب را حفظ کنید. زمانی‌که نمره قبولی گرفتید، می‌توانید درس‌های رانندگی را شروع کنید. نه درس‌های رانندگی و نه امتحان نهایی، هیچ کدام در فضای واقعی نیستند، بنابراین موفقیت دانشجویان کاملا تضمینی است. پارک دوبل معمولا امتحان گرفته نمی‌شود و حتی ثابت نگه داشتن سرعت نیز مد نظر نیست. هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها، اغلب بیشتر از ۲۰ دقیقه نمی‌توان نشستن در صندلی‌های عقب را تحمل کرد، زیرا رانندگان تنها چیزی که بلد هستند رانندگی با سرعت بالا و ترمز گرفتن های شدید است. این حرکات باعث می‌شود راننده مدام سعی کند خود را با عقب و جلو شدن‌های بسیار و شدید وفق دهد که خیلی آزاردهنده است.

۷. اگر در تابستان سفر کردید، حتما مردان چینی بسیاری را می بینید که شکم‌های خود را بیرون انداخته‌اند

مردان چینی

زمانی‌که هوا گرم و مرطوب می‌شود، مردان چینی لباس‌های خود را بالا می‌زنند و شکم خود را بیرون می‌اندازند. بسیاری از این مردها ادعا می‌کنند که این حرکت باعث خنک‌شدنشان می‌شود و طب چینی نیز آن را تأیید کرده است. دکترهای غربی شاکی شده و این ادعا را که طب چینی این عمل را تأیید می‌کند رد کرده‌اند. چه این حرکت به خنک شدن کمک بکند و چه نکند، خود را برای شکم‌های بی‌ریخت بیرون‌زده آماده کنید.

۸. اصلا از نمایش‌های «ایمپرشنز» (Impressions) نگذرید

نمایش impressions

Zhang Yimou کارگردان اصلی جشن‌های افتتاحیه و اختتامیه المپیک تابستانی پکن ۲۰۰۸ بود. او از میان پروژه‌های بی‌شمار، سه اجرای سنتی و غنی چینی را که به نام «احساسات»  یا ایمپرشنز معروف هستند، کنار هم قرار داد. این اجراها اقلیت‌های قومی  و سبک زندگی‌شان را به نمایش می‌گذارد. می‌توانید این نمایش‌ها را در شهرهای لیجانگ، یانگشاو، و هانگژو ببینید. جدا آن‌ها را از دست ندهید.

برای سفر به چین می‌توانید تور چین آژانس‌های مسافرتی معتبر را در کجارو مشاهده و ارزان‌ترین تور را برای سفرتان خریداری کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع