حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 3000 PRO معرفی شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

AMD با برگزاری کنفرانسی اختصاصی، جدیدترین پردازنده‌هایش را با نام خانواده‌ی رایزن ۳۰۰۰ پرو معرفی کرده است. این پردازنده‌ها برای کاربران حرفه‌ای تولید شده‌اند.

AMD ساعاتی پیش به‌صورت رسمی سری جدید پردازنده‌هایش را با نام Ryzen PRO معرفی کرد. پردازنده‌های Ryzen PRO همانطور که از نام‌شان پیدا است، به‌صورت ویژه برای کاربران حرفه‌ای طراحی و تولید شده‌اند و هدف آن‌ها، کاربران عمومی و معمولی نیست.

خانواده‌ی جدید پردازنده‌های AMD هم‌اکنون به‌صورت جهانی در دسترس هستند و شامل پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ (Ryzen 3000) با گرافیک‌های رادئون وگا (Radeon Vega) و همچنین یک مدل از AMD Athlon PRO می‌شوند. AMD در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است که شرکت‌های HP و لنوو از قبل برخی از سیستم‌های‌شان را به این پردازنده‌های جدید مجهز کرده‌اند و آماده‌ی عرضه‌ی آن‌ها به بازار هستند.

ای ام دی رایزن پرو / AMD Ryzen Pro

پردازنده‌های جدید سری Ryzen PRO شرکت AMD شامل مدل‌های مختلفی از خانواده‌ی رایزن ۹، رایزن ۷ و رایزن ۵ هستند که با اتکا به لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده‌اند. یکی از پردازنده‌ها، پردازنده‌ی ۶۵ واتی رایزن ۳۹۰۰ پرو است که طی چند وقت اخیر شاهد فهرست‌شدن آن در وب‌سایت برخی از شرکای تجاری AMD بودیم. 

در جدول زیر می‌توانید نظاره‌گر مشخصات پردازنده‌های جدید AMD باشید:

پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ پرو AMD
نام پردازنده / مشخصات فنی قیمت عرضه به بازار تعداد هسته / تعداد ترد توان حرارتی (TDP) فرکانس پردازشی پایه فرکانس پردازشی بوست مجموع کش تعداد لاین‌های PCIe 4.0 (پردازنده / تراشه)
AMD Ryzen 9 3900X ۴۹۹ دلار ۱۲ / ۲۴ ۱۰۵ وات ۳/۸ گیگاهرتز ۴/۶ گیگاهرتز ۷۰ مگابایت ۲۴ / ۱۶
AMD Ryzen 9 3900* نامشخص ۱۲ / ۲۴ ۶۵ وات ۳/۱ گیگاهرتز ۴/۳ گیگاهرتز ۷۰ مگابایت ۲۴ / ۱۶
AMD Ryzen 9 PRO 3900 نامشخص ۱۲ / ۲۴ ۶۵ وات ۳/۱ گیگاهرتز ۴/۳ گیگاهرتز ۷۰ مگابایت ۲۴ / ۱۶
AMD Ryzen 7 3700X ۳۲۹ دلار ۸ / ۱۶ ۶۵ وات ۳/۶ گیگاهرتز ۴/۴ گیگاهرتز ۳۶ مگابایت ۲۴ / ۱۶
AMD Ryzen 7 PRO 3700 نامشخص ۸ / ۱۶ ۶۵ وات ۳/۶ گیگاهرتز ۴/۴ گیگاهرتز ۳۶ مگابایت ۲۴ / ۱۶
AMD Ryzen 5 3600 ۱۹۹ دلار ۶ / ۱۲ ۶۵ وات ۳/۶ گیگاهرتز ۴/۲ گیگاهرتز ۳۵ مگابایت ۲۴ / ۱۶
AMD Ryzen 5 PRO 3600 نامشخص ۶ / ۱۲ ۶۵ وات ۳/۶ گیگاهرتز ۴/۲ گیگاهرتز ۳۵ مگابایت ۲۴ / ۱۶

مشخصات فنی مربوط به پردازنده‌ی رایزن ۹ ۳۹۰۰ که در جدول بالا با علامت * مشخص شده، هنوز به‌صورت رسمی تأیید نشده است

بر اساس اعلام رسمی، پردازنده‌ی Ryzen 9 3900 همچون Ryzen 9 3900X از ۱۲ هسته‌ی ذن ۲ با ۲۴ ترد بهره می‌گیرد و در مقایسه با مدل 3900X دارای توان حرارتی کمتری معادل ۶۵ وات است (3900X از توان حرارتی ۱۰۵ وات بهره می‌گیرد). در ضمن Ryzen 9 3900 شرکت AMD دارای فرکانس پردازشی پایه و بوست (به‌ترتیب) ۳/۱ و ۴/۳ گیگاهرتز است.

پردازنده‌ی Ryzen 7 PRO 3700 از ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی بهره می‌گیرد و دیگر مشخصات فنی مربوط به آن دقیقا مشابه مدل 3700X است. با این‌حال پردازنده‌ی رایزن ۷ پرو ۳۷۰۰ ویژگی‌های اضافی جدیدی دارد که آن را مختص بازار کاربران حرفه‌ای می‌کند. این گفته‌ها برای پردازنده‌های Ryzen 5 PRO 3600 و Ryzen 5 3600 نیز صدق می‌کند.

پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن پرو AMD با گرافیک‌های رادئون وگا
نام پردازنده / مشخصات فنی قیمت عرضه به بازار تعداد هسته / تعداد ترد توان حرارتی (TDP) فرکانس پردازشی پایه فرکانس پردازشی بوست مجموع کش تعداد واحدهای محاسباتی گرافیکی (CU)
AMD Ryzen 5 PRO 3400G نامشخص ۴ / ۸ ۶۵ وات ۳/۷ گیگاهرتز ۴/۲ گیگاهرتز ۶ مگابایت ۱۱
AMD Ryzen 5 PRO 4300GE نامشخص ۴ / ۸ ۳۵ وات ۳/۳ گیگاهرتز ۴/۰ گیگاهرتز ۶ مگابایت ۱۱
AMD Ryzen 3 PRO 3200G نامشخص ۴ / ۴ ۶۵ وات ۳/۶ گیگاهرتز ۴/۰ گیگاهرتز ۶ مگابایت ۸
AMD Ryzen 3 PRO 3200GE نامشخص ۴ / ۴ ۳۵ وات ۳/۳ گیگاهرتز ۳/۸ گیگاهرتز ۶ مگابایت ۸

AMD همچنین پردازنده‌های Ryzen 5 PRO 3400G و 3400GE را در کنار پردازنده‌های Ryzen 3 3200G و 3200GE معرفی کرد. این پردازنده‌ها با اتکا به لیتوگرافی ۱۲ نانومتری و معماری ذن پلاس طراحی شده‌اند. APU-های رایزن ۵ و ۳ پرو سری پیکاسو مدتی پیش در وب‌سایت رسمی شرکت ASRock رؤیت شده بودند. این پردازنده‌ها نیز شباهت زیادی به مدل‌های معمولی‌شان دارد؛ البته مدل‌هایی که در انتهای اسم آن‌ها عبارت GE دیده می‌شود، توان حرارتی کمتری دارند (۳۵ وات).

پردازنده‌های دسکتاپ سری AMD Athlon PRO با گرافیک‌های رادئون وگا
نام پردازنده / مشخصات فنی قیمت عرضه به بازار تعداد هسته / تعداد ترد توان حرارتی (TDP) فرکانس پردازشی پایه فرکانس پردازشی بوست مجموع کش تعداد واحدهای محاسباتی گرافیکی (CU)
Athlon PRO 300GE نامشخص ۲ / ۴ ۳۵ وات ۳/۴ گیگاهرتز ۳/۴ گیگاهرتز ۵ مگابایت ۳

در کنار موارد یادشده، AMD پردازنده‌ای جدید از خانواده‌ی Athlon PRO با نام Athlon PRO 300GE را معرفی کرد. ظاهرا این پردازنده از توان حرارتی معادل ۳۵ وات بهره می‌گیرد و فرکانس پردازشی پایه و بوست آن برابر هستند؛ این یعنی دو هسته و چهار ترد پردازنده‌ی یادشده با فرکانس پردازشی ثابت ۳/۴ گیگاهرتز وظایف مختلف را پردازش خواهند کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، پردازنده‌ی 300GE از تنها ۳ واحد محاسباتی گرافیگی وگا بهره‌مند است تا قیمت آن به‌شدت پایین بیاید.

پردازنده‌های جدید سری Ryzen و Athlon PRO شرکت AMD به ویژگی‌هایی مجهز شده‌اند که آن‌ها را مخصوص بازار پردازنده‌های حرفه‌ای می‌کند. از بین این موارد می‌توان به بیشتر بودن ویژگی‌های امنیتی آن‌ها و همچنین بهره‌مندی از فناوری GuardMI اختصاصی AMD اشاره کرد.

ای ام دی رایزن پرو / AMD Ryzen Pro

اچ‌پی اعلام کرده که دو سیستم جدید را با پردازنده‌های جدید AMD تولید کرده و به‌زودی آن‌ها را روانه‌ی بازار می‌کند؛ HP EliteDesk 705 G5 Small Form Factor نخستین رایانه‌ی دسکتاپ AMD است که از درایو دوگانه‌ی M.2 بهره می‌گیرد و ارزش خرید آن بسیار بالا است؛ زیرا قابلیت‌هایی عالی را با قیمتی نه‌چندان بالا ارائه می‌دهد. این سیستم قرار است امروز یا فردا با قیمت پایه‌ی ۶۶۹ دلار آمریکا در دسترس قرار گیرد. سیستم دوم، HP EliteDesk 705 G5 Desktop Mini نام دارد و کوچک‌ترین و قدرتمندترین رایانه‌ی دسکتاپ از سری رایانه‌های Ultra Small Form Factor شرکت AMD به‌شمار می‌آید. این سیستم در ماه نوامبر ۲۰۱۹ (آبان – آذر ۱۳۹۸) با قیمت پایه‌ی ۶۷۹ دلار آمریکا عرضه می‌شود.

از طرفی لنوو نیز اعلام کرده است که قصد دارد چند سیستم جدید را با پردازنده‌های تازه‌معرفی‌شده‌ی AMD روانه‌ی بازار کند. این سیستم‌های جدید شامل ThinkCentre M75s-1 و M75q-1 Tiny هستند که از پردازنده‌های جدید رایزن پرو بهره می‌گیرند؛ مدل اول، یعنی ThinkCentre M75s-1، دارای پردازنده‌‌ای با حداکثر ۱۲ هسته است. این دو سیستم در کنار بهره‌مندی از ظاهر زیبا، از امنیت بالایی بهره‌مند هستند و امکان مدیریت آن‌ها به‌شکلی ساده فراهم شده است. سیستم‌های موردبحث دارای قابلیت جدیدی با نام Smart Power-On هستند که به کاربران امکان می‌دهند تا سیستم‌شان را در جاهایی نظیر روی دیوار، زیر میز یا پشت یک مانیتور جای دهند و سپس به‌راحتی با فشاردادن کلیدهای ALT+P روی کیبورد، آن را روشن کنند. M75q-1 Tiny از یک درگاه USB Type-C و یک درگاه HDMI بهره‌مند است. در ضمن کاربر می‌تواند طبق خواسته‌ی خود، دو درگاه دیگر را در این سیستم جای دهد.

AMD به‌صورت رسمی اعلام کرده که پردازنده‌های جدید به‌صورت جهانی در دسترس هستند؛ بااین‌حال فعلا قیمت عرضه‌ی آن‌ها مشخص نشده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع