حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

برخورد یک شیء فضایی بزرگ با مشتری

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، در روز ۷ اوت (۱۶ مرداد) چیزی به پادشاه سیاره‌های منظومه شمسی برخورد کرد که سبب تولید یک پرتو نور گردید و توسط ایتان چاپل (یک ستاره‌شناس آماتور) در تگزاس مشاهده شد. اکنون نزدیک به دو ماه پس از آن، ستاره‌شناسان توانسته‌اند طرحی از این مهاجم کیهانی ترسیم کنند.

 

بنابر تحلیلهای انجام‌شده توسط دانشمندان در دانشگاه فلوریدا، این برخوردگر احتمالاً ۱۲ تا ۱۶ متر پهنا و نزدیک به ۴۵۰ تن جرم داشته است. بنابراین، چگالی این شیء مشابه چگالی شهاب‌سنگهای سنگی-فلزی پرجرم است که نشان می‌دهد برخوردگر مورد بحث، یک سیارک بوده و نه دنباله‌دار.

این سیارک نزدیک به ۸۰ کیلومتر بالای ابرهای مشتری متلاشی شد و میزانی انرژی معادل با ۲۴۰ کیلوتن تن‌ان‌تی آزاد کرد. گفتنی است تاریخی‌ترین برخورد با مشتری، مربوط به دنباله‌داری با نام Shoemaker-Levy 9 بوده که در سال ۱۹۹۴ به این غول گازی اصابت کرد.

 

ریکاردو هوئسو (پژوهشگر دانشگاه باسک) نیز داده‌های مربوط به این برخورد را تحلیل کرده و به نتایج مشابهی از لحاظ اندازه و جرم سیارک رسیده است. به نظر وی، رویداد ماه اوت احتمالاً دومین رخداد درخشان از مجموعه شش برخورد با مشتری از سال ۲۰۱۰ بوده است. او می‌گوید: «بیشتر این اشیاء بدون اینکه توسط مشاهده‌گران رصد شوند، به مشتری برخورد می‌کنند. ولی ما اکنون برآورد می‌کنیم که همه‌ساله، ۲۰ تا ۶۰ شیء با این کره برخورد می‌نمایند. البته به دلیل اندازه بزرگ مشتری و میدان گرانشی توانمند آن، این نرخ برخورد ده‌هزار برابر بیشتر از نرخ برخورد اشیاء مشابه با زمین است».

 




گفته می‌شود جامعه ستاره‌شناسان تازه‌کار توجه زیادی به این رویداد داشته و شمار مشاهده‌گران و نیز حجم داده‌های درحال پردازش، به‌سرعت رو به فزونی می‌باشند.

شایان ذکر است که نتایج جدید دربارهٔ برخورد روز ۷ اوت هفته گذشته در ژنو و در یک جلسه مشترک میان کنگره علوم سیاره‌ای اروپا و بخش علوم سیاره‌ای انجمن ستاره‌شناسی آمریکا ارائه شدند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع