مایکروسافت به صورت رسمی سیستم عامل Windows 10X را معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

لحظاتی قبل سیستم عامل Windows 10X به صورت رسمی توسط شرکت مایکروسافت برای پشتیبانی از کامپیوترهایی که از وجود دو صفحه نمایش بهره می‌برند معرفی شد.

بنابر تایید شرکت مایکروسافت سیستم عامل Windows 10X یک آپدیت جدید برای سیستم عامل ویندوز ۱۰ به شمار نمی‌رود و قرار نیست به عنوان یک آپدیت برای استفاده‌ی کسانی که هم‌اکنون از کامپیوترهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند عرضه شود.

سیستم عامل Windows 10X به طور کل سیستم عامل جدیدی است که برای بهینه‌سازی عملکرد کامپیوترهای مجهز به دو صفحه نمایش طراحی شده است. البته ویندوز ۱۰ اکس یک سیستم عامل کاملا تازه محسوب نمی‌شود و در عمل همان ویندوز ۱۰ است که برای کامپیوترهای مبتنی بر دو صفحه نمایش بهینه‌سازی شده است. به این معنی که سیستم عامل ویندوز ۱۰ اکس قرار است علاوه بر بهبود بخشیدن کیفیت لمس صفحه نمایش در ابزارهای جدید مبتنی بر دو نمایشگر، مواردی نظیر میزان مصرف باتری و کیفیت استفاده از صفحه کلید را نیز در این ابزارها بهینه‌سازی کند.

همان گونه که امروز در اخبار وب سایت تک‌فارس مشاهده کردید، شرکت مایکروسافت در جریان برگزاری همایش سالانه‌ی خود از تعدادی محصول جدید رونمایی کرد. یکی از سخت‌افزارهای جدیدی که در همایش مایکروسافت به شکل رسمی معرفی شد Surface Neo نام دارد. این ابزار نخستین عضو از خانواده‌ی Surface مایکروسافت است که از وجود دو صفحه نمایش بهره می‌برد و در عمل یک ابزار تاشوی شبیه به کامپیوتر است. در واقع سیستم عامل Windows 10X قرار است به منظور کارکرد بهینه‌ی این ابزار و کامپیوترهای مشابه با آن عرضه ‌شود.

از قرار معلوم به زودی باید شاهد ورود ابزارهای مشابه با Surface Neo به بازار باشیم. ابزارهایی که از وجود دو صفحه نمایش مجزا استفاده می‌کنند و از نظر ظاهر تا حدی شبیه به کتاب هستند. این ابزارهای جدید قرار است توسط شرکت‌هایی نظیر دل، اچ پی و سایر شرکت‌های مشابه تولید و وارد بازار شوند.

سیستم عامل Windows 10X

بنابر اخبار موجود ابزارهای کامپیوتری تاشوی ساخته شده توسط مایکروسافت، دل و اچ پی در ابتدای پاییز سال ۲۰۲۰ یعنی سال آینده در چنین روزهایی به بازار خواهند آمد و تاریخ انتشار سیستم عامل Windows 10X نیز در همان زمان خواهد بود. به نظر می‌رسد که موج نخست این ابزارهای تاشو و مجهز به دو صفحه نمایش قرار است از پردازنده‌های طراحی شده توسط شرکت اینتل استفاده کنند.

یکی از نکات مثبت سیستم عامل Windows 10X پشتیبانی این سیستم عامل از برنامه‌هایی است که بر اساس Win32 اجرا می‌شوند. از سوی دیگر به دلیل آن که سیستم عامل ویندوز ۱۰ اکس به طور کامل بر اساس هسته‌ی ویندوز ۱۰ طراحی شده است رابط کاربری و سایر ویژگی‌های مهم آن کاملا به ویندوز ۱۰ شباهت خواهد داشت. به این ترتیب کاربرانی که تا پیش از این روی کامپیوتر یا تبلت خود به کار با ویندوز ۱۰ عادت کرده‌ بودند و به زودی قصد خرید Surface Neo یا سایر ابزارهای مشابه با آن را دارند، در کار کردن با این ابزارهای تاشو و سیستم عامل موجود در آن‌ها یعنی سیستم عامل Windows 10X با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد.

با وجود معرفی سیستم عامل Windows 10X شرکت مایکروسافت بر این موضوع تاکید کرده است که رونمایی از این سیستم عامل جدید به معنی پایان دادن به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ نیست. در واقع مایکروسافت قرار است همچنان به روال سابق از ویندوز ۱۰ پشتیبانی کند و سیستم عامل Windows 10X همان گونه که به آن اشاره شد، تنها برای بهبود کارایی طیف جدید کامپیوترهایی که قرار است از وجود دو صفحه نمایش استفاده کنند عرضه خواهد شد.

اگرچه اشاره‌ی واضحی توسط مایکروسافت به این موضوع صورت نگرفته است، اما محتمل به نظر می‌رسد که سیستم عامل ویندوز ۱۰ اکس نیز مانند سیستم عامل ویندوز ۱۰ به صورت رایگان عرضه شود و از نظر خصلت یا ماهیت سیستم عاملی مبتنی بر ابزار باشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع