کاهش مصرف گوشت قرمز مزیت سلامتی ندارد!

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد، قطع یا کاهش مصرف گوشت قرمز یا فرآوری‌شده تأثیری بر سلامتی فرد دارد.

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد، مزیت سلامتی در پرهیز از مصرف گوشت قرمز وجود ندارد. شواهد جدید حاصل پژوهش فراتحلیلی است که توسط تیم بین‌المللی از دانشمندان انجام گرفته است. این درحالی است که پژوهش‌های بی‌شماری طی دهه‌های اخیر نشان داده بودند که کاهش مصرف گوشت موجب سلامتی فرد می‌شود. در این پژوهش‌ها اینطور عنوان شده بود که گوشت قرمز با وجود چربی اشباع‌شده زیاد خود، منجر به بالا رفتن کلسترول خون و حمله قلبی می‌شود و حتی در پژوهشی که اخیرا انجام گرفته بود، دانشمندان گوشت قرمز و فرآوری‌شده را به سرطان مرتبط دانسته شده بودند.

حال در پژوهش جدید، دانشمندان به نتیجه‌گیری کاملا متفاوتی دست یافتند. این پژوهشگران برای نتیجه‌گیری خود از دو نوع پژوهشی اصلی به‌صورت جداگانه بهره بردند. بهترین شواهد در پژوهش‌های تغذیه‌ای مربوط به بررسی‌هایی موسوم به «کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده» است که در آن شرکت‌کنندگان به گروه‌های تصادفی تقسیم می‌شوند. در این پژوهش‌ها، برخی از شرکت‌کنندگان رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی را کاهش می‌دهند و در مقابل، گروه دیگر به رژیم عادی خود ادامه می‌دهد. در پایان این نوع پژوهش‌ها، وضعیت سلامتی دو گروه با هم مقایسه می‌شود.

اما انجام چنین پژوهش‌هایی بسیار هزینه‌بر و دشوار است. برآورد می‌شود که تنها حدود ۵ درصد از کارآزمایی‌های تصادفی کنترل‌شده، گسترده و با کیفیت مناسب هستند. در مقابل، پژوهش‌های مشاهده‌ای را داریم که به‌طور غیرمستقیم نحوه‌ی تغذیه و رژیم غذایی مشارکت‌کنندگان را تحت‌نظر می‌گیرند. چنین پژوهش‌هایی بسیار رایج هستند. اما این پژوهش‌ها نیز خالی از جهت‌گیری نیستند و به‌طور قابل‌توجهی نتایج گمراه‌کننده‌ای را به همراه دارند.

در ادامه بخوانید:

بردلی جانستون از دانشگاه دال‌‌هوزی، کانادا و همکارانش برای اولین‌بار تمامی پژوهشی‌های مشاهده‌ای گذشته در مورد تأثیر گوشت قرمز یا فرآوری‌شده بر سلامتی را بررسی کردند. او و همکارانش دریافتند، این پژوهش‌ها اثرات منفی بسیار ناچیزی را بر میزان مرگ‌ومیر، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان نشان می‌دهند. سپس جانستون و همکارانش، ۱۲ کارآزمایی تصادفی را نیز که در این حوزه انجام گرفته بود بررسی کردند و دریافتند، در این دست پژوهش‌ها نیز مزایای سلامتی ناچیزی در افرادی که از مصرف گوشت قرمز کاسته‌اند گزارش شده است.  پژوهشگران براساس این یافته‌ها نتیجه‌گیری کردند که همه‌ی افراد باید به مصرف سطح فعلی گوشت قرمز و فرآوری‌شده‌ی خود ادامه دهند، مگر اینکه خودشان به دلایلی دوست داشته باشند رژیم غذایی خود را تغییر دهند. با این حال، پژوهشگران افزودند که برخی ممکن است به دلیل علاقه‌ به حیوانات یا دلایل محیط‌زیستی بخواهند رژیم غذایی خود را تغییر دهند که در عصر تغییرات اقلیمی امری بدیهی (و نه اختیاری) است.

تیفنی دوهرتی از دانشگاه ایندیانا در این خصوص گفت که ممکن است زمان آن فرا رسید باشد، پژوهش‌های مشاهده‌ای در این حوزه را کاملا قطع کنیم. دوان میلور، سخنگوی انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا نیز گفت: «مردم نباید این توصیه‌ها را چراغ سبزی برای خوردن هرچه بیشتر گوشت قرمز بدانند.»

میلور در ادامه افزود:

آنچه این پژوهش نشان می‌دهد این نیست که می‌توانیم دستورالعمل‌های (پزشکی) را کنار بگذاریم و به مصرف دو برابر مصرف فعلی گوشت خود بپردازیم. اما مصرف سه بار گوشت در هفته اشکالی ندارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع