آیفون ۱۱ پرو در برابر گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

از میان سه گوشی که اپل چند هفته گذشته معرفی کرد، دو عدد از آنها قیمتی تقریباً برابر با ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر دارند. آیفون ۱۱ پرو با قیمت پایه ۹۹۹ دلار و آیفون ۱۱ پرو مکس با قیمت پایه ۱۰۹۹ دلار به فروش می‌رسند. البته آیفون ایکس که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد هم تا کنون با مبلغ بیش از ۱۰۰۰ دلار به فروش رسیده است بنابراین این‌گونه می‌توان ادعا کرد که تعیین چنین قیمتی برای پیشرفته‌ترین گوشی‌های ۴G تقریباً به یک مسئله عادی و پیش پا افتاده تبدیل شده حال آن‌که برخی دستگاه‌های ۵G نظیر گلکسی اس ۱۰ ۵G یا گلکسی نوت ۱۰ پلاس ۵G و حتی گلکسی فولد که به تازگی به بازار آمده تقریباً با قیمت ۱۳۰۰ دلار یا بیشتر فروخته می‌شوند. اما سؤالی که به وجود می‌آید این است: آیا آیفون ۱۱ پرو، گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس ارزش این را دارند تا بابتشان حداقل ۱۰۰۰ دلار پول بپردازیم؟

آیفون ۱۱ پرو که از جدیدترین سری پرچمداران اپل به شمار می‌رود، در حال حاضر دو رقیب سرسخت دارد که توسط سامسونگ تولید شده‌اند و آنها دستگاه‌هایی نیستند جز گلکسی اس ۱۰ پلاس و گلکسی نوت ۱۰٫ از نظر طرفداران پروپاقرص محصولات اپل، دو گوشی تولید شده توسط کمپانی کره‌ای به هیچ وجه با دستگاه‌های سری آیفون ۱۱ قابل قیاس نیستند ولی اگر بخواهیم بیطرفانه به این موبایل‌ها نگاه کنیم باید بگوییم که هر کدام از آنها از چند جهت بر دیگر مدل‌ها برتری دارند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که چنان‌چه می‌خواهید از میان آیفون‌های اپل و گلکسی‌های سامسونگ، بهترین گوشی‌های ارزان قیمت را خریداری کنید، باید گلکسی S10e با قیمت ۷۵۰ دلاری و آیفون ۱۱ با قیمت ۶۹۹ دلاری (نمونه بروز شده آیفون XR) را در نظر داشته باشید در غیر این صورت اگر باز هم توانایی پرداخت چنین پولی را ندارید، بد نیست به لیستی از بهترین گوشی‌های ارزان‌تر از ۵۰۰ دلار سری بزنید.

بزرگ‌ترین نمایشگر OLED در گلکسی اس ۱۰ پلاس

برای مدتی طولانی، قانون بازار این‌گونه بود که هر چه صفحه نمایش گوشی بزرگ‌تر شد یعنی کیفیت بیشتری دارد ولی امروزه این قاعده صادق نیست زیرا اگر شما ترجیح می‌دهید صاحب گوشی شوید که نمایشگر کوچکی دارد، می‌توانید سراغ آیفون ۱۱ پرو بروید که ۵٫۸ اینچی بوده و بسیار باکیفیت است.

از نظر تراکم پیکسلی، گلکسی اس ۱۰ پلاس برتری خود را به محصول جدید اپل دیکته می‌کند زیرا در هر اینچ این دستگاه ۵۲۲ پیکسل جای‌گیری کرده‌اند حال آن‌که در آیفون ۱۱ پرو و گلکسی نوت ۱۰ این رقم به ترتیب  به ۴۵۸ و ۴۰۱ کاهش می‌یابد. علی‌رغم اینکه به این نکته اشاره کردیم ولی باید اعتراف کنیم که چنین تفاوت‌هایی را نمی‌توانیم به این راحتی‌ها متوجه شویم بنابراین تنها چیزی که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند این است که شفافیت نمایشگرها چگونه بوده و جزئیات را به چه صورت نشان می‌دهند.

از طرفی، دقت رنگ‌ها در این گوشی‌ها هم تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد هرچند برخی از صفحه نمایش‌ها کمی زرد به نظر می‌رسند و برخی آبی.

مقایسه اندازه صفحه نمایش و رزولوشن

آیفون ۱۱ پرو گلکسی نوت ۱۰ گلکسی اس ۱۰ پلاس
سایز و نوع صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی OLED سوپر رتینا XDR ۶٫۳ اینچی AMOLED ۶٫۴ اینچی AMOLED
رزولوشن صفحه نمایش ۱۱۲۵*۲۴۳۶ پیکسل ۱۰۸۰*۲۲۸۰ پیکسل ۱۴۴۰*۳۰۴۰ پیکسل
تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ ۵۲۲ پیکسل در هر اینچ

دوربین سه‌گانه باکیفیت‌تر در آیفون ۱۱ پرو

در آیفون‌های جدید سال ۲۰۱۹، دو مدل آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از سه لنز به عنوان دوربین اصلی استفاده می‌کنند که سنسورهای ۱۳ مگاپیکسلی زاویه گسترده و تله فوتو با قابلیت زوم ۲ برابری، با حسگر اصلی همراه شده‌اند.

در دو گوشی گلکسی نامبرده در این مقاله هم سه لنز در قاب پشتی جای‌گیری کرده است ولی کاربران این توانایی را دارند تا میان دوربین‌ها سوئیچ شوند و مشخص کنند با کدام لنز عکسبرداری یا فیلمبرداری نمایند. تا کنون و بر اساس مقایسه‌هایی که انجام شده، آیفون ایکس اس و گلکسی اس ۱۰ پلاس هر کدام بسته به شرایط می‌توانند عکس‌های باکیفیتی بگیرند ولی حالا با وجود یک سنسور بیشتر در آیفون ۱۱ پرو به نظر می‌رسد توانایی‌های محصول اپل گسترده‌تر شده باشد.

به این نکته اشاره کنیم که گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس در بخش دوربین عقب از یک نرم‌افزار و لنزهای مشابهی بهره می‌برند.

مقایسه دوربین عقب و دوربین جلو

آیفون ۱۱ پرو گلکسی نوت ۱۰ گلکسی اس ۱۰ پلاس
دوربین عقب ·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۲ مگاپیکسلی زاویه گسترده

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو

·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۶ مگاپیکسلی زاویه گسترده

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو

·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۶ مگاپیکسلی زاویه گسترده

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو

دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسلی با تکنولوژی Face ID ۱۰ مگاپیکسلی ·      ۱۰ مگاپیکسلی

·      ۸ مگاپیکسلی

از برخی جهات همچنان می‌توانیم ادعا کنیم که آیفون ۱۱ پرو برتری دارد زیرا اپل قرار است از طریق یک بروزرسانی، ویژگی Deep Fusion را به این دستگاه بیاید که از یک منظره ۹ عکس می‌گیرد و آنها را ترکیب می‌کند تا بهترین تصویر با کمترین نویز و بیشترین جزئیات را در اختیار کاربران قرار دهد. ضمن اینکه گفته می‌شود به زودی قابلیتی به آیفون ۱۱ پرو خواهد آمد که به کاربران اجازه می‌دهد همزمانی که در حال عکسبرداری هستند، فیلم بگیرند. این ویژگی برای نخستین بار است که در یک گوشی هوشمند به کار خواهد رفت.

عکس‌های سلفی هم کیفیت نسبتاً قابل قبولی دارند به خصوص اینکه لنز زاویه گسترده در گوشی‌های گلکسی به کار رفته است. در زمینه کیفیت ویدیوهای به ثبت رسیده با دوربین جلو نیز همه این دستگاه می‌توانند فیلم‌های ۴K و اسلوموشن بگیرند. در آیفون ۱۱ پرو البته، این‌بار سنسور ۷ مگاپیکسلی به ۱۱ مگاپیکسلی ارتقا پیدا کرده است.

قدرت پردازش فوق‌العاده سریع و زیاد در هر سه گوشی

چیپ‌ست به کار رفته در گوشی‌های اپل معمولاً برتری نسبت به دیگر پردازنده‌ها دارد و این‌بار نیز A13 Bionic هم سریع‌تر شده و هم کم‌مصرف‌تر. در سمت دیگر، نباید از کووالکوم اسنپدراگون ۸۵۵ موجود در گلکسی اس ۱۰ پلاس و گلکسی نوت ۱۰ غافل شویم زیرا این قطعه نیز در حد و اندازه‌های خودش رقیب قابل احترامی برای تراشه تولید شده توسط اپل به شمار می‌رود.

با توجه به ویدیوهای ضبط شده با آیفون ۱۱ مانند ۴K با ۶۰ فریم بر ثانیه، اسلوموشن سلفی و تصاویر به ثبت رسیده در حالت شب، می‌توانیم ادعا کنیم که پردازنده به کار رفته در این دستگاه به معنای واقعی کلمه قدرتمند است و همین موضوع در مورد اسنپدراگون ۸۵۵ نیز صدق می‌کند.

باتری‌های بادوام در گلکسی‌ها و بادوام‌تر در آیفون‌ها

اپل وعده داده که باتری مدل‌های آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس در مقایسه با گوشی‌های سال‌های قبل این کمپانی به ترتیب ۱، ۴ و ۵ ساعت بادوام‌تر شده‌اند. این نوع ادعا را نمی‌توانیم رسماً تأیید کنیم زیرا همه افراد به یک شکل از گوشی‌شان استفاده نمی‌کنند.

متأسفانه بر خلاف سایر کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، اپل ظرفیت باتری محصولاتش را اعلام نمی‌کند ولی می‌توان با ترفندهای خاصی متوجه شد که منبع نیروی این دستگاه‌ها چه‌قدر توان دارد.

ظرفیت و دوام باتری

آیفون ۱۱ پرو گلکسی نوت ۱۰ گلکسی اس ۱۰ پلاس
دوام باتری ۱۷ ساعت و ۱۷ دقیقه ۱۶ ساعت ۲۱ ساعت
ظرفیت باتری نامشخص ۳۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت ۴۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت

نکته ۱: از آن جایی که ظرفیت باتری آیفون ۱۱ پرو را نمی‌دانیم و خودِ اپل هم در این‌باره اظهارنظر نکرده، از اطلاعات به دست آمده توسط سایت خبری CNET استفاده کرده‌ایم.

نکته ۲: آزمایشات انجام شده در مورد دوام باتری گلکسی نوت ۱۰ تقریبی بوده و امکان دارد افزایش یا کاهش یابد. از طرفی دوام باتری آیفون ۱۱ پرو هم ممکن است بیشتر شود بنابراین اگر این اتفاقات رخ دادند، مطمئناً در زمینه باتری، محصول اپل در مقایسه با محصول سامسونگ از ارزش خرید بالاتری برخوردارست.

حافظه داخلی ارزان‌تر در گوشی‌های سامسونگ

اپل معمولاً فرصتی را فراهم نمی‌کند تا کاربران بتوانند کارت حافظه در گوشی بگذارند و حافظه داخلی را بیشتر کنند در حالی که سامسونگ این کار را انجام می‌دهد هرچند گلکسی نوت ۱۰ یک استثناست. کمپانی مالک سیستم عامل iOS در مدل پایه آیفون ۱۱ پرو حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی را قرار داده حال آن‌که گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس در مدل‌های پایه خود به ترتیب از ظرفیت حافظه ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌بردند.

در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو و با خرید گلکسی اس ۱۰ پلاس، سامسونگ دو برابر حافظه داخلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که با افزودن یک مموری کارت میکرو SD شما می‌توانید ظرفیت پرچمدار سابق کمپانی کره‌ای را به ۵۱۲ گیگابایت افزایش دهید. در مورد نوت ۱۰ هم شرایط تقریباً یکی است زیرا هم رم بیشتر می‌شود و هم حافظه داخلی.

برای خرید آیفون ۱۱ پرو با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی، شما باید ۱۱۴۹ دلار پول بپردازید در حالی که برای گلکسی نوت ۱۰ با همین مقدار حافظه، تنها کافی است ۱۰۹۹ دلار پول بدهید.

امنیت و بروزرسانی نرم‌افزار: مطمئناً آیفون ۱۱ پرو

در این قسمت باید اپل را کمپانی برتری در انتشار سیستم عامل مخصوص محصولاتش بدانیم زیرا می‌تواند در یک روز نسخه جدید پلتفرم آیفون‌ها را عرضه کند. لازم به ذکر است که iOS 13 در تاریخ ۱۹ سپتامبر برای تمامی گوشی‌های واجد شرایط اپل منتشر شد.

در سمت دیگر، اکثر تولیدکنندگان موبایل‌های اندرویدی معمولاً در عرضه ورژن جدید سیستم عامل و رابط کاربری خود سرعت عمل ندارند. در این بین، گوشی‌های پیکسل گوگل تنها دستگاه‌هایی هستند که از اندروید ۱۰ استفاده می‌کنند و سامسونگ و دیگر شرکت‌ها به تدریج ورژن آتی اندروید را به محصولاتشان می‌فرستند.

به این نکته هم اشاره کنیم که گوشی‌های آیفون حداقل به مدت ۴ سال بروزرسانی سیستم عامل را دریافت می‌نمایند ولی دستگاه‌های اندرویدی نهایتاً تا ۲ سال می‌توانند از آخرین ورژن این پلتفرم محبوب استفاده کنند و پس از آن تنها بسته‌های امنیتی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

با همه توضیحات ارائه شده، می‌توانیم بگوییم که سه ویژگی زیر در سه گوشی مورد بحث ما مشترک هستند:

  • مقاومت در برابر آب
  • پشتیبانی از شارژر سریع
  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بیسیم

و آیفون ۱۱ پرو ویژگی اختصاصی زیر را دارد:

  • قابلیت بازگشایی قفل نمایشگر با Face ID

و گلکسی نوت ۱۰ پلاس هم از قابلیت‌های زیر بهره می‌برد:

  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژ معکوس به منظور شارژ باتری دستگاه‌های بیسیم با استفاده از پنل به کار رفته در قاب پشتی
  • پشتیبانی از قلم اِس استایلوس که ویژگی خاص دستگاه‌های سری گلکسی نوت سامسونگ است

و در نهایت، گلکسی اس ۱۰ پلاس هم خصوصیات زیر را دارد:

  • جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری
  • امکان افزایش حافظه داخلی با استفاده از مموری کارت

مقایسه کامل مشخصات فنی آیفون ۱۱ پرو در برابر گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس

آیفون ۱۱ پرو گلکسی نوت ۱۰ گلکسی اس ۱۰ پلاس
اندازه صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی OLED رتینا XDR ۶٫۳ اینچی AMOLED ۶٫۴ اینچی AMOLED
رزولوشن صفحه نمایش ۱۱۲۵*۲۴۳۶ پیکسل ۱۰۸۰*۲۲۸۰ پیکسل ۱۴۴۰*۳۰۴۰ پیکسل
تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ ۵۲۲ پیکسل در هر اینچ
ابعاد (میلی‌متر) ·      ضخامت: ۸٫۱

·      عرض: ۷۱٫۴

·      طول: ۱۴۴

·      ضخامت: ۷٫۹

·      عرض: ۷۱٫۸

·      طول: ۱۵۱

·      ضخامت: ۷٫۸

·      عرض: ۷۴٫۱

·      طول: ۱۵۷٫۶

وزن (گرم) ۱۸۸ ۱۶۸ ۱۷۵
سیستم عامل iOS 13 اندروید ۹ پای اندروید ۹ پای
رابط کاربری iOS 13 One UI سامسونگ One UI سامسونگ
دوربین عقب ·      ۱۲ مگاپیکسلی  (اصلی)

·      ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه گسترده)

·      ۱۲ مگاپیکسلی (تله فوتو)

·      ۱۲ مگاپیکسلی (اصلی)

·      ۱۶ مگاپیکسلی (زاویه گسترده)

·      ۱۲ مگاپیکسلی (تله فوتو)

·      ۱۲ مگاپیکسلی (اصلی)

·      ۱۶ مگاپیکسلی (زاویه گسترده)

·      ۱۲ مگاپیکسلی (تله فوتو)

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی و مجهز به فناوری Face ID ۱۰ مگاپیکسلی ·      ۱۰ مگاپیکسلی

·      ۸ مگاپیکسلی

توانایی ضبط ویدیوهای ۴K دارد دارد دارد
پردازنده A13 Bionic اپل کووالکوم اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۵ کووالکوم اسنپدراگون ۸۵۵
حافظه داخلی ·      ۶۴ گیگابایتی

·      ۲۵۶ گیگابایتی

·      ۵۱۲ گیگابایتی

۲۵۶ گیگابایتی ·      ۱۲۸ گیگابایتی

·      ۵۱۲ گیگابایتی

·      ۱ ترابایتی

رم نامشخص ۸ گیگابایتی ·      ۸ گیگابایتی

·      ۱۲ گیگابایتی

قابلیت نصب کارت حافظه ندارد ندارد تا ظرفیت ۵۱۲ گیگابایتی
ظرفیت باتری نامشخص ۳۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت ۴۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت
سنسور اسکنر اثر انگشت ندارد (Face ID دارد) زیر صفحه نمایش از نوع اولتراسونیک و زیر صفحه‌نمایش
پورت Lightning USB-C USB-C
جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری ندارد ندارد دارد
سایر ویژگی‌ها ·      دارای تأییدیه IP68 (ضد آب و ضد خاک بودن)

·      دو سیمکارت

·      تکنولوژی شارژ بیسیم

 

·      قلم اِس استایلوس

·      تکنولوژی شارژ بیسیم به نام PowerShare

·      دارای تأییدیه IP68

·      (ضد آب و ضد خاک بودن)

 

·      تکنولوژی شارژ بیسیم به نام PowerShare

·      دارای تأییدیه IP68 (ضد آب و ضد خاک بودن)

·      پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع

قیمت ·      نمونه دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی: ۹۹۹ دلار

·      نمونه دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی: ۱۱۴۹ دلار

·      نمونه دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی: ۱۳۴۹ دلار

۹۴۹ دلار ·      نمونه دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی: ۱۰۰۰ دلار

·      نمونه دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی: ۱۲۴۹ دلار

·      نمونه دارای ۱ ترابایت حافظه داخلی: ۱۵۹۹ دلار

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع