بررسی تخصصی سیستم عامل iOS 13

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل بالأخره سیزدهمین نسخه از سیستم عامل iOS را منتشر کرد. این بروزرسانی در مقایسه با ورژن‌های قبلی که بیشتر بر بهبود عملکرد و سرعت تمرکز داشتند، تفاوت‌های زیادی دارد. iOS 13 بسیار مهم و پرکاربرد است زیرا در آن ویژگی‌هایی نظیر حالت تیره به چشم می‌خورد و اپلیکیشن‌هایی مانند Apple Maps، Photos و حتی Reminders نسخه جدید خود را دریافت کرده‌اند و قابلیت تایپ کردن با کشیدن انگشتان روی حروف افزوده شده و رابط کاربری بهبود یافته است.

بر این اساس، تغییرات به وجود آمده در iOS 13 جنبه تجملاتی دارند و بیشتر مشاهده خواهند شد و این یعنی سیستم عامل جدید اپل حضور درخشانی خواهد داشت. حال چه این آپدیت‌ها مثبت باشند و چه منفی، کاملاً مشخص است که کمپانی مالک این پلتفرم قصد دارد iOS را جور دیگری معنا کند. این ادعای خود را می‌توانیم با این حقیقت که سیستم عامل آیپدها جدا شده تا کارایی iOS و iPadOS بیشتر شود، به اثبات برسانیم.

از طرفی، آپدیت نرم‌افزارهای اختصاصی اپل و خدمات مربوط به iOS هم بیانگر تغییر نگرش این کمپانی آمریکایی نسبت به پوسته نرم‌افزاری است زیرا برنامه‌هایی نظیر Apple Maps، Photos و Reminders هم از استانداردهای مناسب پیروی می‌کنند. برای مثال، دیگر لازم نیست برای فعالسازی حالت تیره از درون هر اپلیکیشن این کار را انجام دهیم و فقط کافی است از تنظیمات کلی گوشی آپشن مربوطه را فعال نماییم تا تغییرات به صورت سرتاسری اعمال گردند. شاید هم بتوانیم بگوییم iOS 13 آمده تا اندروید ۱۰ را به چالش بکشد.

به طور کلی، نتیجه نهایی بروزرسانی سیستم عامل اپل این است که با آپدیت‌های جزئی تغییرات مهم و بزرگی را به وجود آورده بنابراین اگر آن را یک نسخه دیگر از iOS 12 دانستیم، کار اشتباهی نخواهد بود.

نقاط قوت iOS 13

  • حالت تیره
  • کاربردی‌تر شدن اپلیکیشن Photos
  • بهبود برخی قسمت‌های کارآمد

نقاط ضعف iOS 13

  • مشکل‌دار بودن هنگام عرضه
  • ویژگی‌های جدید ولی محدود
  • کاربرد کم اپلیکیشن قفل نمایشگر

عملکرد

iOS 13 ویژگی‌های مهم محدودی دارد به همین دلیل به راحتی می‌توانیم همه آنها را معرفی و بررسی کنیم. اگرچه مطمئناً شما هم دوست دارید که زودتر سراغ گزینه حالت تیره برویم ولی باید بگوییم این پلتفرم آن‌طور که باید و شاید قدرت اپل را نشان نمی‌دهد و با استانداردهای این کمپانی آمریکایی بسیار دور است بنابراین اگر در همان روزهای اولیه انتشار آن را نصب نکردید، چیز خاصی را از دست نخواهید داد.

بر اساس اطلاعات دریافتی از کنفرانس WWDC امسال، برخی ویژگی‌ها همراه با iOS 13 عرضه نخواهند شد و چنان‌چه کاربران می‌خواهند از آنها بهره‌مند شوند، باید منتظر مانده و ورژن ۱۳٫۱ آن را نصب کنند. این قابلیت‌ها که از تاریخ ۲۴ سپتامبر در دسترس قرار گرفته‌اند، عبارتند از:

  • فعالیت‌های اتوماتیک میانبرهای مربوط به دستیار هوشمند اپل موسوم به سیری
  • افزوده شدن ویژگی Share ETA در اپلیکیشن Apple Maps
  • جداسازی داده‌ها در دستگاه‌های مربوط به شرکت‌ها
  • برطرف شدن باگ‌ها و بهبود رابط کاربری

به علاوه، بعضی ویژگی‌ها هم در پاییز به دست کاربران می‌رسند که از آن جمله می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان پخش فایل صوتی با اشتراک‌گذاری ایرپادها
  • امکان اشتراک‌گذاری پوشه درایو آی‌کلود
  • افزوده شدن ویژگی HomeKit Secure Video برای ویدیوهای ضبط و ذخیره شده در آی‌کلود
  • فعال شدن مودم‌های متصل به HomeKit
  • همگام‌سازی اسپیکرهای بهره‌مند از هوم‌پاد و ایرپلی ۲ با اپلیکیشن‌های مربوط به کنترل خانه هوشمند
  • اعمال محدودیت‌ها برای کودکان هنگام کار کردن با گوشی با استفاده از قابلیت Screen Time

معمولاً در گذشته این‌گونه بود که اگر شخصی نسخه بتا ورژن جدید iOS را نصب می‌کرد، پس از مدتی سرعت آن کاهش می‌یافت ولی امسال چنین مشکلی تا کنون گزارش نشده و کسی در این‌باره اظهارنظر نکرده است. البته این بروزرسانی نسبت به نسخه‌های قبلی سرعت بسیار زیادی نداشته اما در مقایسه با آنها وضعیت بهتری دارد.

به این نکته اشاره کنیم که در صورت استفاده از iOS 13 در همان روزهای ابتدایی، احساس خواهید کرد که گویا اپل این پلتفرم را سراسیمه آماده و عرضه کرده زیرا در بسیاری از مواقع اپلیکیشن‌ها یک‌دفعه بسته و سیگنال اتصال اینترنت داده بسته‌ای به یک‌باره ناپدید می‌شود، سرعت اپلیکیشن دوربین کاهش می‌یابد، تاریخ به ثبت رسیدن تصاویر به صورت اتوماتیک تغییر می‌کند، مشکلات زیادی در ایردراپ به وجود می‌آید، قسمت نوشتن پیام جدید در برنامه iMessage به یک‌باره غیب می‌شود و . . .

کمپانی آمریکایی تا کنون بارها و بارها اعلام کرده که نسخه ۱۳٫۰ سیستم عامل iOS کامل نیست و به همین دلیل است که می‌خواهد ورژن ۱۳٫۱ آن و iPadOS را تنها چند روز پس از انتشار نسخه اولیه به دست کاربران برساند. این آپدیت قطعاً ویژگی‌های جدید گفته شده را با خود خواهد آورد و باگ‌های مختلف را از بین خواهد برد. به علاوه، بروزرسانی‌هایی هم قرار است در ماه‌های آتی سال میلادی در اختیار افراد قرار گیرد که به قابلیت‌های احتمالی آنها اشاره کردیم.

اگر بخواهیم از روی تجربه نظر بدهیم، اپل نشان داده که همیشه در زمینه برطرف کردن مشکلات نسخه‌های مختلف iOS سرعت عمل بالایی دارد بنابراین چنان‌چه باگ خاصی مشاهده کردید، نگران نباشید زیرا احتمالاً خیلی سریع رفع خواهد شد.

حالت تیره

شاید بتوانیم حالت تیره را مهمترین و بزرگ‌ترین تغییر در رابط کاربری iOS 13.1 بدانیم زیرا تقریباً در همه اپلیکیشن‌ها تأثیر خود را می‌گذارد و فواید بسیاری هم دارد. ضمن اینکه از نظر کمپانی‌های منتشرکننده این قابلیت، اپل دارک مد را به کمال خود رسانده چرا که پس‌زمینه نه تنها خاکستری تیره نیست بلکه کاملاً مشکی است و به همین دلیل در پنل‌های OLED گوشی‌های آیفون ایکس یا آیفون ایکس اس ظاهر بسیار جذابی دارد. به علاوه، بر خلاف گوگل که هنوز حالت تیره را برای بسیاری از اپلیکیشن‌های اصلی خود عرضه نکرده، اپل این قابلیت را به موقع  به همه برنامه‌های اولیه سیستم عاملش آورده است. به این نکته اشاره کنیم که این اتفاق در حالی رخ داده که اندروید ۱۰ زودتر از iOS 13 منتشر شده بود.

واقعیت آن است که در جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS، دو گزینه برای بهره‌مندی از حالت تیره وجود دارد. یکی اینکه با روشن کردن آپشن مربوطه، می‌توانید تنظیم کنید که دارک مد به صورت اتوماتیک فعال یا غیرفعال گردد یعنی با طلوع خورشید، پس‌زمینه سفید و با غروب آن پس‌زمینه مشکی شود. گزینه دیگر هم این است که می‌توانید حالت تیره را کلاً روشن کنید و در تمام طول ۲۴ ساعت از آن بهره ببرید.

یک قابلیت جذاب دیگر، تصاویر پس‌زمینه اتوماتیک هستند که با توجه به تایم شبانه‌روز تغییر می‌کنند تا مناسب شب یا روز باشند.

به این نکته هم اشاره کنیم که برخی اپلیکیشن‌ها نظیر iWork یا iTunes Remote هنوز آپدیت نشده‌اند هرچند انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این برنامه‌ها نیز حالت تیره را دریافت کنند. لازم به ذکر است که نرم‌افزارهای شخص ثالث هم باید بتوانند به زودی از دارک مد پشتیبانی نمایند.

اپلیکیشن Photos

شاید به نظر بسیاری از افراد حالت تیره بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی جدید iOS 13 باشد ولی باید این حقیقت را بپذیریم که اپلیکیشن Photos تغییرات گسترده‌تری داشته است. اپل ظاهر این برنامه را به کلی عوض کرده تا کاربران راحت‌تر بتوانند میان تصاویر خود سوئیچ شوند و آنها را مشاهده کنند. ضمن اینکه ابزارهای ویرایش عکس و فیلم زیادی اضافه شده که می‌توانند سایر برنامه‌های مشابه شخص ثالث را از محیط گوشی بیرون نمایند.

بر این اساس، ساده‌ترین تغییر این نرم‌افزار شیوه طراحی آن است و این یعنی به جای اینکه تصاویر گرفته شده در همان روز، همان ماه یا همان سال را با سایزی بزرگ‌تر ببینید، می‌توانید آنها را به صورت جدولی مشاهده کنید. با نگاه کردن به عکس‌ها، اطلاعات زیادی به دست نمی‌آورید و شاید هم همین اتفاق به‌زعم بسیاری از افراد عالی باشد زیرا دیگر لازم نخواهد بود با اعداد و ارقام نامربوط مواجه شوید. در این برنامه، فقط کافی است از تب موجود سال مشخص شده را برگزینید تا تصاویر مربوط به آن سال را ببینید. در ادامه لمس ماه مدنظر از تب موجود، شما را به حالت مشاهده عکس‌ها بر اساس تاریخ خواهد برد. در نهایت، با انتخاب تاریخ دلخواه، همه تصاویری که در آن روز گرفته شده‌اند را خواهید دید. انجام همه این کارها حتی اگر بخواهید به چندین سال پیش هم برگردید، با سرعت بسیار بالایی صورت می‌پذیرد.

ابزارهای ویرایش تصاویر و ویدیوها دیگر ویژگی جدیدی هستند که به این نرم‌افزار سیستم عامل iOS آمده‌اند. به این نکته اشاره کنیم که اگر چنان‌چه با گزینه‌های ویرایش اینستاگرام تا کنون کار کرده‌اید، مطمئناً آپشن‌های مشابه موجود در اپلیکیشن Photos اپل برایتان آشنایی خواهند داشت. برای مثال، فقط کافی است روی یک تصویر ضربه بزنید تا فرآیند ویرایش آغاز گردد و بتوانید گزینه‌های متعدد نظیر نورپردازی، سایه‌ها، افزایش یا کاهش کنتراست و . . . را مشاهده کنید. مقادیر هر کدام از این آپشن‌ها را قادر خواهید بود از بین -۱۰۰ تا +۱۰۰ تعیین نمایید. لازم به ذکر است که انتخاب هر کدام از این اعداد تأثیر زیادی بر کیفیت عکس‌های شما خواهد گذاشت.

این فرصت را دارید تا همزمانی که دارید کیفیت تصاویر را تغییر می‌دهید، تغییرات به وجود آمده را ببینید. به علاوه، این امکان نیز فراهم شده تا هر کدام از گزینه‌ها را خاموش یا روشن کنید. در سمت دیگر، ویرایش ویدیو هم برای نخستین بار در اختیار کاربران قرار گرفته و اگرچه در مقایسه با ابزارهای ادیت عکس‌ها کمی محدودتر است ولی می‌توانید آنها را بچرخانید یا برخی قسمت‌ها را برش دهید حال آن‌که انجام چنین کارهایی در ورژن پیشین Photos امکان‌پذیر نبود.

ابزارهای جدید ارائه شده قرار نیست جای ابزارهایی نظیر Lightroom شرکت Adobe را بگیرند. به این نکته هم اشاره کنیم که گزینه‌های به وجود آمده برای همه تصاویر کاربردی خواهند بود و امکان ندارد بتوانید برای هر عکس از آپشن مخصوص به خود استفاده کنید. به علاوه، هیچ تصاویر نمونه‌ای نیز وجود ندارد.

با این وجود، اگر پیش از ارسال عکس‌ها به شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید آنها را کمی ویرایش کنید، همین ابزارهایی که با iOS 13 عرضه شده‌اند هم کفایت می‌کنند. یک موضوع بسیار مهم که باید به آن اشاره‌ای داشته باشیم این است که تمامی گزینه‌ها در اپلیکیشن پیش‌فرض Photos به کار رفته‌اند و این یعنی لازم نیست از برنامه مذکور خارج شوید و به اپ‌استور بروید و نرم‌افزار مشابهی بارگذاری نمایید تا بتوانید تصاویر را ویرایش کنید بنابراین جستجو، ادیت کردن و اشتراک‌گذاری از طریق یک نرم‌افزار انجام می‌شوند.

اپلیکیشن Apple Maps

چنان‌چه از طرفداران پروپاقرص گوگل مپس هستید، باید ادعا کنیم که هیچ نرم‌افزاری جای آن را نمی‌گیرد ولی اگر می‌خواهید با یکی از برنامه‌های اختصاصی سیستم عامل iOS استفاده کنید، Apple Maps گزینه مناسبی است. با توجه به اینکه این اپلیکیشن توسط خودِ اپل تولید شده، کمپانی آمریکایی مدام تلاش می‌کند تا امکاناتش را با برنامه مسیریابی گوگل برابر کرده و آنها را گسترش دهد. ضمناً، اگر فکر می‌کنید گوگل مپس دیگر از آن نسخه‌های اولیه خود که گزینه‌های محدودی داشت فاصله گرفته و بسیار حجیم و سنگین شده، می‌توانید Apple Maps را به عنوان یک جایگزین مناسب در iOS برگزینید.

به هر حال، در نرم‌افزار مسیریابی اپل یک ویژگی جدید شبیه به قابلیت Street View گوگل به وجود آمده که به شما اجازه می‌دهد از بسیاری از مناطق جهان با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده بازدید کنید هرچند هنوز به اندازه مورد مشابه موجود در گوگل مپس کامل نیست. اپل استانداردهای جدیدی را برای نشان دادن مناطق مختلف کره زمین در نظر گرفته که با بهره‌گیری از آنها خیابان‌ها، پارک‌ها، ساختمان‌ها و . . . را دقیق‌تر نشان می‌دهد ولی تا زمانی که این فناوری به شکل گسترده‌تری در اختیار افراد بگیرد، مطمئناً مدتی طول خواهد کشید.

به علاوه، چندین قابلیت جدید دیگر هم به Apple Maps اضافه شده که یکی از آنها گزینه مجموعه‌های مورد علاقه است تا کاربران بتوانند موقعیت‌های دلخواه خود را ذخیره کنند. ضمن اینکه آپشن مشاهده آنلاین اطلاعات مربوط به وضعیت حمل‌ونقل عمومی در شهرهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند نیز مطمئناً به کار خواهد آمد. با چنین امکاناتی، Apple Maps قطعاً بیشتر به درد افراد خواهد خورد ولی همه این کارها با هدف کارآمدتر شدن این برنامه در مقایسه با گوگل مپس انجام شده‌اند.

البته ویژگی‌های جدید اضافه شده برای کسانی که از نرم‌افزار مربوط به کنترل خودرو استفاده می‌کنند و کاربران CarPlay هستند، کاربردی‌تر خواهند بود. در این برنامه، رابط کاربری به کلی تغییر کرده تا مسیرها و خیابان‌ها را به بهترین شکل ممکن نشان داده و همزمان فایل‌های صوتی در حال پخش را نیز پیش روی چشمان شما قرار دهد. این قابلیت که به آن اشاره کردیم، علی‌رغم اینکه مدت زیادی است در این نرم‌افزار وجود دارد ولی همه افراد از آن استفاده نمی‌کنند.

یکی از نقاط ضعف Apple Maps این است که اپل قابلیت همگام‌سازی این اپلیکیشن با سایر برنامه‌های شخص ثالث نظیر گوگل مپس یا Waze را از بین برده و این یعنی چنان‌چه می‌خواهید از یکی از بهترین ویژگی‌های iOS 13 استفاده نمایید، ناچار خواهید بود به Apple Maps مراجعه کنید.

اپلیکیشن Reminders

از زمان عرضه iOS 7، نرم‌افزار Reminders فرقی نکرده بود بنابراین با آپدیت شدن این برنامه در iOS 13 شاهد یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در آن هستیم به طوری که شیوه طراحی به کلی عوض، گزینه‌های مرتب‌سازی اضافه و با دستیار هوشمند اپل موسوم به سیری هماهنگ شده است تا بتوانیم تصاویر، موقعیت‌های مکانی، تاریخ و . . . را بیفزاییم.

هیچ‌کدام از این قابلیت‌های جدید اضافه شده در مقابل کارهایی که در برنامه‌های مشابه صورت گرفته چندان بزرگ و مهم به شمار نمی‌رود ولی به خاطر اینکه Reminders در iOS نرم‌افزار پیش‌فرض به حساب می‌آید، باید اقدامات اپل در قبال افزودن ویژگی‌های تازه را ارج نهیم. این نرم‌افزار در مقایسه با سایر رقبا، بهتر با سیری همگام‌سازی شده و به طور کلی در همه آیفون‌ها به صورت پیش‌فرض مشاهده می‌گردد. اگرچه این قابلیت‌های جدید فوق‌العاده هستند اما با کمی جستجوی بیشتر می‌توانیم مواردی را پیدا کنیم که امکانات گسترده‌تری دارند. به هر حال، باید به جنبه‌های مثبت قضیه توجه داشته باشیم و این‌گونه بگوییم که اپل بالأخره تصمیم گرفته Reminders را بروز کند هرچند سرعت این آپدیت‌ها نشان می‌دهد اقدامات کمپانی آمریکایی برای بهتر کردن برنامه‌های پیش‌فرض سیستم عاملش زیاد تأثیرگذار نبوده و به خاطر اینکه رقیب خاصی برای آنها نیست، شاید این شرکت انگیزه‌ای برای بهبود آنها ندارد.

به عنوان نکته آخر در مورد Reminders، باید اذعان کنیم که دیگر شاهد ظاهر عجیب و غریب در آن نخواهیم بود و تنها برنامه‌ای که همچنان به همان شیوه طراحی سابق وفادار مانده، همان اپلیکیشن Note است.

Location

ویژگی‌های مربوط به بخش موقعیت‌یابی یا همان Location در iOS 13 بسیار گسترده‌تر شده‌اند و از دو جهت سخت‌تر می‌توان با آنها کار کرد زیرا با تنظیمات پیچیده‌تر، توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند شما را ردیابی کنند و در سمت دیگر، کسانی که گوشی خود را گم کرده‌اند می‌توانند آن را راحت‌تر بیابند.

تغییرات اعمال شده در بخش اعطای مجوز حالا به گونه‌ای شده‌اند که شما می‌توانید تنظیم کنید تا یک اپلیکیشن هر به چه‌قدر اطلاعاتتان را در اختیار داشته باشد. ضمن اینکه قادر خواهید بود تا تعیین نمایید که وقتی فلان نرم‌افزار را اجرا کردید، اطلاعات موقعیت مکانی‌تان توسط آن برنامه جمع‌آوری گردد. لازم به ذکر است که خودِ سیستم عامل iOS هم زمانی که اپلیکیشنی می‌خواست موقعیت مکانی شما را ردیابی کند، هشدارهای لازم را خواهد داد.

یک نرم‌افزار جدید دیگر به نام Find My هم اضافه شده که ترکیبی از برنامه‌های Find My iPhone و Find My Friends است تا کاربران بتوانند کارایی دو اپلیکیشن نامبرده را در یک‌جا در اختیار داشته باشند. Find My بسیار کارآمد بوده و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید دستگاه‌های ثبت شده با حساب کاربری خود را پیدا کنید و این فرصت را خواهید داشت تا موقعیت مکانی دوستان یا اعضای خانواده که اسامی آنها به لیست مربوطه اضافه گردیده را بیابید. باید به این نکته هم اشاره کنیم که اپلیکیشن جدید Find My ویجت ندارد.

جمع‌بندی

درست مانند همیشه، ویژگی‌های متعدد و جزئی زیادی به iOS 13 آمده‌اند که بعضاً احساس می‌شود بیش از حد معمولی هستند ولی به هر حال، قابلیت‌هایی به شمار می‌روند که اپل برای کاربران گوشی‌هایش آورده است.

مثلاً یکی از این قابلیت‌ها که واقعاً از افزوده شدن آن خوشحالیم، نشانگر کاهش و افزایش صداست به طوری که این آپشن دیگر تمام صفحه نمایش را اشغال نخواهد کرد. به علاوه، قسمت اشتراک‌گذاری هم با تغییراتی همراه شده و این یعنی با توجه به اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنید، لیستی از برنامه‌ها را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید فایل مدنظر خود را به آن بفرستید. ضمن اینکه صدای سیری هم دلنشین‌تر شده هرچند به سختی می‌توانید این تغییر را احساس کنید ولی بد نبود تا به این موضوع هم اشاره‌ای داشته باشیم.

اپلیکیشن Messages هم ویژگی‌های تازه‌ای دریافت کرده که مهمترین آنها اضافه شدن قسمت جستجو خواهد بود. این بخش آن‌قدر کارآمد است که می‌توانید حتی در متن قدیمی‌ترین پیامک‌های دریافت شده هم به دنبال هر چه می‌خواهید بگردید.

به علاوه، زمانی که در iOS 13 و با نرم‌افزار Messages برای دیگران پیامی می‌فرستید، تصویر پروفایلتان کنار پیامک ارسال شده ظاهر خواهد شد و این یعنی ویژگی شبیه واتس‌اپ یا فیسبوک مسنجر را در اختیار خواهید داشت. به نظر می‌رسد که اپل متوجه شده بر خلاف ویدیوهای مربوط به بازاریابی، مردم تلاشی نمی‌کنند تا تصاویر مخصوص به هر مخاطب را اضافه نمایند به همین دلیل این قابلیت را به وجود آورده است. علاوه بر اینها، اپلیکیشن Memoji نیز چند ویژگی جدید دریافت کرده که اضافه شدن قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر از آن جمله‌اند. برای مثال، استیکرهای موجود در iMessage را می‌توان به اموجی تبدیل و از آنها استفاده کرد.

اپل همچنین امکان تایپ کردن با کشیدن انگشتان روی حروف را به کیبورد آورده که البته اضافه شدن این قابلیت بسیار دیر اتفاق افتاد ولی به هر حال باید رخ می‌داد. این ویژگی را شاید بتوانیم در حد و اندازه خودش کاربردی بدانیم ولی در مقایسه با Gboard به هیچ عنوان نمی‌توان آن را کارآمد دانست.

یک اپلیکیشن جدید دیگر به نام Health هم اضافه شده که به صورت خودکار نکات مهم مربوط به سلامتی و وضعیت جسمانی شما را نشان می‌دهد. برای مثال، در صورتی که بیشتر یا کمتر از میانگین معمول پیاده‌روی کردید و قدم برداشتید، به شما هشدار خواهد داد و یا فعالیت‌های افراد دوچرخه‌سوار را هم در نظر می‌گیرد و در نهایت با ویژگی‌های مشابه موجود در اپل واچ همگام‌سازی خواهد شد.

در زمینه احترام به حریم شخصی، ویژگی جدید Sign in With Apple به چشم می‌خورد که وارد شدن به حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی مختلف را امن‌تر می‌کند. اپلیکیشن‌هایی که با این ویژگی هماهنگ شده‌اند، هنوز در دسترس قرار نگرفته‌اند ولی تا کنون اطلاعاتی از آنها منتشر شده است. در این بین، بزرگ‌ترین سؤالی که به وجود می‌آید این است: آیا نرم‌افزارهای مهمی نظیر توییتر یا فیسبوک از آن بهره می‌برند یا خیر زیرا طبق آخرین اخبار، از سال آینده این اتفاق اجباری خواهد شد.

دیگر برنامه جدید، Apple TV Plus نام دارد که از تاریخ ۱ نوامبر عرضه می‌شود هرچند هنوز کسی نمی‌داند قیمت‌های مربوط به این نرم‌افزار و هزینه‌های اشتراک چگونه است.

کلام آخر

iOS 12 قرار بود نگرش جدید اپل در قبال سیستم عامل‌ها را نشان دهد تا مسیر برای عرضه یک ورژن تازه از این پلتفرم هموار شود اما متأسفانه iOS 13 نتوانسته به آن آرمان‌ها دست یابد. البته ویژگی‌های متعدد حریم شخصی و امنیتی وجود دارد که به خودی خود بسیار جذاب و کارآمد هستند و راهی را ادامه می‌دهند که اپل سال گذشته آغاز کرد اما اگر بخواهیم تخصصی و بعضاً عادلانه نظر دهیم، باید بروزرسانی iOS 13 را جزئی بدانیم. در این بین نباید از اضافه شدن گزینه حالت تیره فراموش کنیم چرا که قابلیت بسیار مهمی است.

به هر حال، اگر شرایط آن‌طور که اپل می‌خواست پیش رفت، به طور کلی باید جو iOS 13 را مناسب بدانیم ولی خیلی سخت خواهد بود چنین آپدیتی را که با خودش امکانات زیادی نیاورده را بروزرسانی موفقیت‌آمیزی تلقی کنیم.

به هر حال، اپل متوجه شده که یکی از راه‌های مهم برای جذب کاربر و مشتری و ترغیب کردن افراد به خرید سخت‌افزارها و گوشی‌ها، بهبود نرم‌افزارهاست به همین دلیل سعی کرده با بهتر کردن گسترده برنامه Reminders به این هدف دست یابد وگرنه با قابلیت‌هایی که در iMessage وجود دارند، بعید است هر کسی حاضر شود سراغ این اپلیکیشن برود زیرا قابلیت‌های مشابه در واتس‌اپ یا سایر برنامه‌های پیام‌رسان به بهترین شکل ممکن به چشم می‌خورند.

مواردی که بیان کردیم، یعنی اپل علاوه بر اینکه باید اطمینان حاصل کند که iOS 13 خوب بوده یا خیر، باید فکری به حال آینده بیندیشد زیرا با چنین بروزرسانی‌هایی، بعید است کسی حاضر شود سیستم عامل آیفون‌های خود را به iOS 14 و ورژن‌های بعدی آپدیت نماید.

در پایان لیست آیفون‌ها و آیپادهایی که به iOS 13 قابلیت بروزرسانی دارند را مشاهده می‌کنید:

  • آیفون ۱۱
  • آیفون ۱۱ پرو
  • آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون ایکس اس
  • آیفون ایکس اس مکس
  • آیفون ایکس آر
  • آیفون ایکس
  • آیفون ۸
  • آیفون ۸ پلاس
  • آیفون ۷
  • آیفون ۷ پلاس
  • آیفون ۶
  • آیفون ۶ اس
  • آیفون ۶ اس پلاس
  • آیفون SE
  • هفتمین نسل آیپاد تاچ

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع