حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

معرفی کتاب «مربی تریلیون دلاری»؛ درس‌های رهبری بیل کمپل

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در شرکت‌هایی چون اپل، گوگل و استارتاپ‌های دیگر سیلیکون‌ولی، فردی به‌نام بیل کمپل، تیم‌ها و ارتباطاتی را ساخت که به خلق بیش از ۱ تریلیون دلار ارزش در بازار منجر شد.

شاید نام بیل کمپل به گوشتان نخورده باشد؛ بااین‌حال، او یکی از تاثیرگذارترین مربیان و مشاوران رهبری در کسب موفقیت گوگل و شرکت‌های دیگر در سیلیکون‌ولی است. آن‌گونه که اطرافیانش او را معرفی می‌کنند، یک مربی دلسوز است که دوست دارد نور راهنمای چراغ همواره بر دیگران بتابد و خودش در سایه بماند. به او لقب مربی تریلیون دلاری را داده‌اند؛ چرا که با راهنمایی‌های ارزشمند و دستورالعمل‌هایی که بر پایه‌ی چند اصل استوار بود، توانست ارزش تریلیون دلاری برای این شرکت‌ها بسازد. او مربی و راهنمای مهم‌ترین مدیران جهان بوده است. اپل و گوگل بدون او نمی‌توانستند در چنین موقعیتی باشند؛ اما راز موفقیت او چه بود؟ کتاب «مربی تریلیون دلاری: دستورالعمل‌های رهبری بیل کمپل از سیلیکون‌ولی» پاسخی به این سؤال است.

خلاصه کتاب

درس‌های الهام‌بخش و عملی برای موفقیت در کسب‌وکار در کتاب مربی تریلیون دلاری توصیه شده است. این کتاب توسط تیم سه نفره‌ای از اعضای قدیمی شرکت گوگل نوشته شده که بر اعتبار آن می‌افزاید. بیل کمپل، مربی موفقی است که کار کوچینگ و مربی‌گری را فراتر از یک آموزش معمولی و انتقال تجربه‌ی صرف برای شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و اپل انجام داده است. او از مربی‌گری فوتبال آغاز کرد. بیل کمپل سال ۱۹۶۴ از دانشگاه کلمبیا در رشته‌ی ارشد اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. پس از کسب تجربه‌های کاری در JWT و Kodak، برای پیوستن به اپل به سیلیکون‌ولی رفت. او بعدها مدیر اجرایی کلاریس و اینتویت شد و همچنین در مقام مربی‌گری (کوچینگ) برای اپل و گوگل کارش را ادامه داد. بیل کمپل برای شرکت‌های دیگری نظیر eBay و Twitter نیز کار مشاوره و مربی‌گری را انجام داد و نتایج درخشانی از خود به‌جای گذاشت. او یکی از عالی‌ترین مربیانی است که جهان به‌خود دیده است.

trillion dollars coach/مربی تریلیون دلاری

تمرکز کتاب مربی تریلیون دلاری بر مصاحبه‌های زیادی است که در حوزه‌ی فناوری و کسب‌وکار با افرادی شده که آشنایی و نزدیکی زیادی با بیل کمپل داشته‌اند. این کتاب راهنما، با آموزش رموز کسب احترام و نوع عملکرد به‌عنوان یک مدیر خوب، نگرشی را توصیه می‌کند که برای تمام کسانی که می‌خواهند در رهبری خود توفیق داشته باشند، کاربردی و مفید است. آدام گرانت در پیش‌گفتار کتاب می‌گوید: «این کتاب برخلاف کتاب‌های خودیاری فراوانی که در بازار وجود دارد، کتابی است که با رویکرد کمک به دیگران نوشته شده است.»

در ادامه بخوانید:

بیل کمپل معتقد است، برای اینکه مربی و مدیر خوبی شوید، لازم است روی ۴ حوزه متمرکز باشید: افراد، اعتماد، تیم و عشق. انرژی نیروهایتان را آزاد کنید و گفتگوهایتان با آن‌ها را از موضوعات غیررسمی و شخصی آغاز کنید. ارتباطات دوسویه ایجاد کنید و به آن‌ها احساس مهم‌بودن بدهید. عملکرد آن‌ها را پیگیری کنید و خلاصه به افراد ارزش و اهمیت دهید. همچنین با تمرین گوش‌دادن فعال و پرسیدن سوالات و بازخوردهای حمایتگرانه، احساس اعتماد را به‌وجود بیاورید. به افراد راهنمایی و پیشنهاد بدهید، نه ساختار و دستورالعمل و آن‌ها را بابت کارهای خوبشان تشویق کنید. ایجاد اعتماد باعث سلامت و امنیت روانی افراد می‌شود.

پیشتازی و موفقیت بیل کمپل بر چند اصل اساسی استوار است که در کتاب حاضر به‌ تفکیک به‌طور مفصل به آن‌ها پرداخته شده و در هر بخش، چگونگی عملکرد و مشاوره‌های بیل کمپل نیز شرح داده شده است. در ادامه تعدادی از اصول رهبری او را آورده‌ایم.

trillion dollars coach/مربی تریلیون دلاری

اصول اساسی رهبری از نظر بیل کمپل

  • عنوان شغلی شما، از شما یک مدیر می‌سازد، اما افراد شما، از شما یک رهبر لایق می‌سازند. برای اینکه رهبر لایقی باشید، ابتدا باید مدیری عالی باشید. اجازه بدهید احترام به شما تعلق گیرد، نه اینکه‌ آن را درخواست کنید. کاری کنید که قابل احترام باشید.
  • افراد، مهم‌ترین عنصر کسب‌وکارتان هستند. بالاترین اولویت هر مدیر خوب و موفقی افراد و کارکنانش هستند.
  • با گزارش‌های شخصی آغاز کنید. برای ایجاد ارتباطات بهتر و قوی‌تر میان اعضای تیمتان، ملاقات‌هایی ترتیب دهید که در آن‌ها از تجربه‌های سفرها یا سایر تجربیات شخصی و غیر کاری‌تان حرف بزنید.
  • برای هر شخص به‌طور جداگانه ساختار ایجاد کنید و برای هر کدام وقت بگذارید. این بهترین راه برای کمک به افراد است تا موثرتر باشند، به اهدافشان برسند و رشد کنند.
  • بهترین ایده مهم است، نه توافق جمعی. به‌عنوان یک مدیر باید بتوانید فرایندی برای تصمیم‌گیری ایجاد کنید که مطمئن شوید تمام جنبه‌ها و دیدگاه‌ها دیده و شنیده شده‌اند. اما در جایی که نیاز باشد، لازم است این فرایند را بشکنید و تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی باشید.
  • براساس اصول اولیه رهبری کنید. اصول اولیه، یعنی حقایق تغییرناپذیری که اصول هر شرکت هستند را در موقعیت‌ها مشخص کنید. این کار راهنمای خوبی برای تصمیم‌گیری براساس این اصول است.
  • نوابغ نابه‌هنجار را مدیریت کنید؛ منظور افرادی هستند که عملکرد عالی دارند، اما کارکردن با آن‌ها سخت است. باید آن‌ها را تا جایی که آزاردهنده نیستند و رفتاری غیراخلاقی ندارند و ارزش آن‌ها وزن بیشتری نسبت به رفتارهای سرسختانه‌شان با تیم و افراد دارد، تحمل و حتی حمایت کنید.
  • پول فقط برای پرداخت مالی نیست. قدردانی و جبران‌ کارهای افراد تیم، نشانه‌ی احترام و عشق به آنان است و باعث ایجاد پیوند محکمی بین آن‌ها و اهداف شرکت می‌شود.
  • نوآوری با اجازه‌ی ابراز به دیوانه‌ها اتفاق می‌افتد. هدف کسب‌وکار، ارائه‌ی محصولی نو و مبتکرانه در زندگی دیگران است. باقی جزئیات همه در خدمت ارائه‌ی چنین محصولی هستند.

    trillion dollars coach/مربی تریلیون دلاری

بخش‌هایی از کتاب

برش‌هایی از کتاب مربی تریلیون دلاری و صحبت‌های تاثیرگذاری از بیل کمپل، این مربی بزرگ را در این قسمت می‌خوانیم.

برای مدیر بزرگی بودن، ابتدا باید مربی بزرگی باشید.

قسمت مهمی از کار یک مدیر، دانستن این نکته است که چه چیزی را به چه کسی درمیان بگذارد.

در یک تیم فوتبال، وقتی اعضای تیم به‌خوبی با هم کار نکنند، نه‌تنها تیم به باخت می‌رسد، بلکه اعضای تیم هم ممکن است تک‌به‌تک آسیب ببینند.

مربیان شبیه هنرمندانی هستند که روابط را نقاشی می‌کنند و ضربات قلم‌موی‌شان در نقاشی‌ها درست و به‌جا است.

اگر مدیرعامل شرکتی هستید و کسی را در تیم می‌بینید که دایم به‌دنبال جلب توجه دیگران است، بدانید که این نشانه‌ی هشدار است.

بین محیط کاری جذاب و عملکرد بهتر، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. گفتگوهای صمیمانه و نزدیک (درباره‌ی خانواده و…) میان اعضای تیم، راه آسانی برای رسیدن به چنین محیطی است.

تیم‌هایی که عملکرد فردی را تابعی از عملکرد گروه می‌دانند، معمولاً بازده بهتری از سایر تیم‌ها خواهند داشت.

trillion dollars coach/مربی تریلیون دلاری

درباره کتاب

کتاب حاضر از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و وال استریت ژورنال و همینطور USA Today است که سال ۲۰۱۹ در ۲۴۰ صفحه به زبان انگلیسی و با عنوان Trillion Dollar Coach: The Leadership Playbook of Silicon Valley’s Bill Campbell به چاپ رسیده است. امسال این کتاب را ۲ انتشارات به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند. کتاب «مربی تریلیون دلاری: دستورالعمل های رهبری بیل کمپل از سیلیکون‌ولی» با ترجمه‌ی هادی بهمنی که نشر نوین آن را چاپ و به بازار عرضه کرده، یکی از ترجمه‌های روان این کتاب است. ترجمه‌ی دیگر با عنوان «مربی تریلیون دلاری» متعلق به انتشارات میلکان است که محمدرضا شفاهی ترجمه‌ی آن را برعهده داشته است. این کتاب در دسته‌بندی کتاب‌های مربی‌گری و مشاوره در کسب‌وکار طبقه‌بندی شده است.

درباره نویسندگان

تیم سه نفره‌ای متشکل از اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ و الن ایگل که پیش‌تر کتاب درخشان «گوگل چگونه کار می‌کند» را از خود به‌جای گذاشته‌اند، این‌بار با مطرح‌کردن درس‌هایی از بیل کمپل، رهبر و مربی موفق برخاسته از سیلیکون‌ولی، کتاب راهنمای ارزشمندی متشکل از دستورالعمل‌های رهبری بیل کمپل نوشته‌اند. گفته می‌شود، این ۳ نفر برای قدردانی از مربی‌گری بی‌دریغ و دلسوزانه‌ی بیل کمپل این کار را انجام داده‌اند. اریک اشمیت به‌مدت ۱۰ سال در گوگل کار مدیریت اجرایی را بر عهده داشته است. جاناتان روزنبرگ نیز تا سال ۲۰۱۱ به‌عنوان معاون اول رئیس گوگل در این شرکت کار می‌کرد. الن ایگل از سال ۲۰۰۷ به گوگل پیوست و مدیر ارتباطات اجرایی گوگل بوده است. اعضای این تیم با سوابقی که از خود به‌جای گذاشته‌اند، در تیم سه نفره‌شان کتابی تالیف کردند که برای مخاطبان مجموعه‌ای از تجربه‌های واقعی کسب‌وکارهای موفق و دستورالعمل‌هایی برای رهبری موفق و پیشرو است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع