اپرا با مسدود کردن ردیاب‌های وب می‌خواهد حریم خصوصی و سرعت مرورگر خود را بهبود بخشد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت فناوری نروژی اپرا که به مرورگر خود معروف است در جدیدترین اقدام خود در حال معرفی یک ویژگی جدید برای حفظ حریم خصوصی در مرورگر اپرا است که این ویژگی به جلوگیری از ردیابی کاربران این مرورگر در وب گردی‌های آن‌ها در فضای مجازی و در وب کمک می‌کند.

مرورگر اپرا یکی از مرورگرهای محبوب و مورد استفاده بین کاربران اینترنت است که در حال حاضر به کاربران این اجازه را می‌دهد تا آن را به صورت کاملا رایگان دریافت و از امکانات آن استفاده کنند.

مرورگر اپرا با استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس، و با استفاده از ابزار QT برای تولید رابط گرافیکی کاربری آن ایجاد و تولید گشته‌ است.

بزرگترین مزیت استفاده از این مرورگر به نسبت سایر رقبا خود سرعت بسیار بالا آن است، ولی در کنار سرعت بالا شاهد بروز برخی مشکلات برای کاربران در هنگام استفاده از این مرورگر هستیم که باعث شده تا بسیاری از کاربران قید سرعت بالا مرورگر اپرا را زده و به مرورگرهای رقیب نظیر مرورگر گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و یا حتی اچ روی بیاورند مشکلاتی که اگر بخواهیم تعدادی از آن‌ها را بیان کنیم باید گفت که مرورگر اپرا در نمایش برخی سایت‌ها، مخصوصا سایت‌های با زبان فارسی مشکلات بسیار زیادی دارد و همین مسئله باعث ایجاد دشواری‌هایی برای کاربران شده است.

مرورگر اپرا همانند Mozilla Suite شامل ابزارهای دیگری مانند چت، خبر خوان، خواننده آر‌ اس‌ اس، مدیر دریافت، یادداشت، و نیز ابزار خواندن پست الکترونیکی می‌باشد که وجود این ویژگی‌ها یکی از نقاط مثبت این مرورگر نروژی است.

حتی از نسخهٔ ۹ به بعد شاهد امکان دانلود مستقیم فایل‌های بیت‌تورنت و نیز widgetهای گرافیکی با استفاده از این مرورگر بودیم.

مرورگر اپرا برای تلفن همراه و دیگر دستگاه‌ها مانند کنسول‌های بازی نیز در دسترس است و همین چند پلتفرم بودن باعث شده تا هر کاربری که با استفاده از این مرورگر راحت است و می‌تواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند این اجازه را داشته باشد تا مرورگر اپرا را در تمام پلتفرم‌های ی که دارد نصب کند و از آن بهترین استفاده را کند.

وقتی که مرورگر اپرا را در کنار فایرفاکس، کروم و اینترنت اکسپلورر روی رایانه‌تان نصب می‌کنید اپرا امکانات بسیار خوبی به نسبت دیگر مرورگرها دارد و همین باعث شده تا آن را به عنوان یک مرورگر معتبر به حساب بیاوریم. سرعت بارگذاری اپرا بسیار بالاست و از افزونه‌هایی کاربردی بسیار زیادی بهره می‌برد.

در ادامه به برخی از مزایای استفاده از اپرا میپردازیم

قابلیت Speed Dial

یکی از تنظیمات شخصی سازی عالی که در مرورگر اپرا وجود دارد قابلیت Speed Dial است. وقتی که مرورگر یا تب جدیدی را با استفاده از اپرا باز می‌کنید، این صفحه کاربردی تمامی سایت‌ها و افزونه‌های ی که به آن‌ها نیاز دارید یا ممکن است نیاز داشته باشید را اپرا به صورت هوشمند برایتان لیست کرده و به نمایش در می‌آورد.

در این قسمت می توانید برای سایت‌های‌ مشابه همچون شبکه‌های ‌اجتماعی، پایگاه‌های ‌خبری یا فروشگاه‌های ‌اینترنتی یک پوشه جداگانه بسازید. افزونه‌هایی همچون ویجت‌های ‌پیش بینی آب و هوا، ساعت‌های ‌عقربه‌ای و زنگ‌های ‌هشدار را به آن بیاورید و پس زمینه این صفحه را با تصاویر ثابت و متحرک به هر شکلی که علاقه دارید تزئین کنید.

Discover

در صفحه Speed Dial آیکنی تحت عنوان Discover مشاهده می کنید. شاید این بخش و قابلیت آن به عنوان قابلیت چندان مهمی در اپرا محسوب نشود، ولی بودنش بهتر از نبود آن است. این قسمت نه تنها اخبار داغ روز را برایتان گردآوری می کند، بلکه می تواند از ۱۴ دسته دیگر به نمایش محتوا بپردازد.

قابلیت همگام سازی و اپرا مینی

اگر از طرفداران پر و پا قرص مرورگر اپرا باشید، می توانید از مزیت همگام سازی مرورگر با تلفن‌های ‌هوشمند خود نهایت بهره را ببرید. با ورود به حساب کاربری در مرورگر اپرا، مثل دیگر نمونهها‌ می‌توانید به کلیه بوک مارک ها، تاریخچه و تنظیمات خود در اپلیکیشن موبایل هم دسترسی داشته باشید.

حالا اما اپرا قصد دارد با تغییرات جدیدی در مرورگر خود به امنیت این مرورگر کمک کند و باعث رشد این مرورگر به نسبت قبل شود.

با استفاده از مرورگر اپرا ۶۴ که برای دسکتاپ به تازگی تولید و عرضه شده تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند، مرورگر اپرا برای مسدود کردن اسکریپت‌های ردیاب با استفاده از داده های جمع آوری شده از لیست محافظت از ردیابی EasyPrivacy اقداماتی انجام داده است. بنابراین اگر چه ممکن است که مرورگر اپرا نتواند هر ردیابی وب را مسدود کند اما بسیاری از این ردیاب‌های شناخته شده را به صورت مسدود می‌کند تا علاوه بر حفظ امنیت کاربران خود باعث افزایش سرعت وب گردی با این مرورگر شود.

در حالی که کوکی‌ها از زمان شروع به کار وب مدرن به عنوان راهی مؤثر برای ردیابی کاربران استفاده شده‌اند و برنامه نویسان وب از آن‌ها به عنوان یک ردیاب وب استفاده کرده‌اند، اما به طور کلی می‌توان این کوکی‌ها را به راحتی پیدا، مشاهده و بلاک کرد، استفاده از این کوکی‌ها به این معنی است که تبلیغ کنندگان به دنبال راه‌های جدیدی برای ردیابی افراد بوده‌اند تا بتوانند به درستی بازخوردهای مورد نظرشان را از طریق این کوکی‌ها بدست بیاورند.

در واقع یکی دیگر از مکانیسم‌های موجود مکانیسم “انگشت نگاری” است. مکانیسمی که می‌تواند به عنوان یک مکانیسم و روش رایج برای ردیابی کاربران وب استفاده شود. اثر انگشت مستقل از کوکی‌ها کار خود را انجام می‌دهد و به تبلیغ کنندگان (یا هر کسی از آن استفاده می‌کند) این اجازه را می‌دهد تا از طریق سیگنال‌های نظارتی مانند منطقه زمانی یک دستگاه، وضوح صفحه نمایش، هدرهای HTTP و موارد دیگر تصویری از یک فرد بسازند. بر خلاف کوکی‌ها استفاده از انگشت نگاری بسیار دشوارتر است و تشخیص آن نیز کار بسیار سختی است.

سخنگوی اپرا به VentureBeat گفت: “مسدود کننده ردیاب که ما در اپرا استفاده می‌کنیم به بهترین شکل ردیاب‌های شناخته شده را که برخی از آن‌ها از مکانیسم اثر انگشت استفاده می‌کنند را پیدا و با موفقیت آن‌ها را مسدود می‌کند.”

این آخرین نسخه منتشر شده مرورگر اپرا سه سال پس از معرفی قابلیت مسدود کردن تبلیغات و VPN برای پلتفرم دسکتاپ است.

این شرکت با جدیدترین ویژگی حفظ حریم خصوصی خود، راه و دنباله مرورگرهای دیگر از جمله فایرفاکس و کروم را ادامه می‌دهد و سعی می‌کند از این دو مرورگر مطرح بین کاربران عقب نیافتد که هر دو کمپانی امسال اعلام کردند که قصد دارند مکانیزم اثر انگشت را نیز در مرورگرهایشان مسدود کنند.

مسدود کننده ردیاب مرورگر اپرا به طور پیش فرض خاموش است اما می‌توانید از طریق تنظیمات مرورگر یا از طریق فهرست تنظیمات آسان به آن دسترسی داشته باشید و آن را فعال کنید.

پس از آن، یک نماد کوچک در بالای مرورگر نشان داده می‌شود که چند ردیاب در هر صفحه وب مسدود شده است.

در حالی که حریم خصوصی جنبه اصلی این نسخه جدید مرورگر اپرا است، اپرا می‌گوید که مسدود کننده ردیاب وب باید به سرعت ۲۰٪ یا ۲۳٪ در هنگام فعال شدن پیشرفت کند.

جوانا سزاجکا (Joanna Czajka) مدیر محصول مرورگر رایانه شخصی اپرا خاطر نشان کرد: “هنگامی که به دنبال یک محصول در وب سایت‌ها هستید، این محصول تمایل دارد شما را به صورت تبلیغات شخصی یا ردیابی رفتاری، در وب سایت‌های دیگر دنبال کند. ما تصمیم گرفته‌ایم تا با استفاده از اطلاعاتی که وب سایت‌ها به اشتراک می‌گذارند به کاربران خود در درک و مدیریت این وضعیت کمک کنیم.”

کمپانی اپرا که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد یکی از مرورگرهای معروف است و گرچه امروزه سهم بازار آن در مقابل مرورگرهایی نظیر کروم، فایرفاکس و سافاری کمرنگ است اما هنوز هم تقریباً ۶۰ میلیون کاربر فعال دارد و هم چنان به فعالیت خود در بازار ادامه می‌دهد.

یون فون تتزنر (Jon von Tetzchner) بنیانگذار اپرا در سال ۲۰۱۱ اپرا را ترک کرد و یک مرورگر دسکتاپ رقیب به نام Vivaldi را در سال ۲۰۱۶ راه اندازی کرد.

با این آخرین بروزرسانی در مرورگر دسکتاپ اپرا واضح است که این شرکت به دنبال حفظ رقابتی است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع