برآمدگی کمتر در دوربین آیفون‌های نسل بعد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند سال به سال و با معرفی محصولات بهتر توسط شرکت‌های سازنده تلفن همراه بهتر می‌شود و در این بین دستگاه‌های پرچمدار کمپانی‌هایی نظیر اپل، سامسونگ، هوآوی و گوگل نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند. حالا، اگرچه سنسورها از نظر سایز بزرگ‌تر و از نظر پردازش سریع‌تر شده‌اند اما لنزهای جلوی آنها فرقی نکرده‌اند و تقریباً همانی باقی مانده‌اند که چند سال پیش بودند.

در بین تمام کمپانی‌های بزرگ، یک شرکت چینی تقریباً ناشناخته یعنی اوپو با گوشی رنو ۱۰ ایکس زوم کاری کرده تا نشان دهد دوربین گوشی‌های هوشمند تا چه اندازه می‌تواند ببیند. البته هوآوی پی ۳۰ پرو هم چنین کاری را صورت داده و تا حدودی نیز موفق بوده است. این دو موبایل نامبرده از شیوه پریسکوپی استفاده می‌کنند که چندین لنز کوچک پشت سر یک‌دیگر جای گرفته‌اند.

در جدیدترین پتنت‌هایی که به نظر می‌رسد به اپل مربوط می‌شوند، مشاهده می‌کنیم که این کمپانی آمریکایی برنامه دارد تا کیفیت تصویربرداری را در آیفون‌های نسل بعد افزایش دهد. در هر دوی این تصاویر عبارت Folded lens system (سیستم لنز تاشده) به چشم می‌خورد که یا سه و یا پنج عدد لنز شکننده دارند. این پتنت‌ها لنزهایی را نشان می‌دهند که از درون یک منشور نور را منعکس کرده‌اند بنابراین نیازی نیست تا حتماً در پشت گوشی قرار گرفته باشند.

با چنین روش قرارگیری لنزها، تولیدکنندگان گوشی می‌توانند فاصله میان هر سنسور و لنز را افزایش دهند و اندازه برآمدگی دوربین را کم کنند تا تمامی سخت‌افزار لازم نظیر ثابت کننده اپتیکال عکس‌ها و یا ابزارهای لازم جهت فوکوس خودکار بهتر در جای خود قرار گیرند.

این شیوه سه لایه‌ای فاصله کانونی ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری به وجود می‌آورد و دوربین را قادر خواهد ساخت تا زاویه دید ۱۸ تا ۲۸ درجه‌ای را پوشش دهد بنابراین بهترین لنزهای تله فوتو را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. در این بین، شیوه پنج لایه‌ای را می‌توان در دوربین‌های معمولی با زاویه دید ۲۸ تا ۴۱ درجه‌ای به کار برد و فاصله کانونی ۵۰ تا ۸۵ میلی‌متری را به وجود آورد.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، سایر شرکت‌ها تا کنون از دوربین‌های کناری استفاده کرده‌اند اما بیشتر برای زوم کردن به کار رفته‌اند ولی آن‌طور که از این پتنت‌ها برداشت می‌شود، اپل می‌خواهد شیوه مشابهی را برای لنزهای تله فوتو و معمولی خود به کار گیرد. البته به خاطر داشته باشید که وقتی یک شرکتی پتنتی را منتشر می‌کند، لزوماً به معنای تولید قطعی آن تنظیمات نیست.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع