حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

دولت استرالیا: هوش مصنوعی توازن جهانی قدرت را تغییر می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هوش مصنوعی از مفاهیم پرطرفدار و پرکاربرد در دنیای امروز فناوی محسوب می‌شود و کشورهای متعددی به‌دنبال پیش‌گامی در آن هستند.

بسیاری از کارشناسان جهانی اعتقاد دارند فناوری‌های درحال رشد همچون هوش مصنوعی، شبکه‌ی 5G، رایانش کوانتومی و موارد مشابه، توازن قدرت را در جهان تغییر می‌دهند. دکتر توبیاس فیکین، مقام قانونی استرالیا در رویکردهای سایبری نیز چنین اعتقادی دارد. او در کنفرانس امنیتی CyberCon در ملبورن، درباره‌ی فناوری‌های جدید و تأثیر آن‌ها بر جهان می‌گوید:

با توجه به رویکرد کنونی فناوری، ملت‌هایی که در خط مقدم هوش مصنوعی قرار دارند، در خط مقدم اقتصاد جهانی در قرن ۲۱ هم قرار خواهند داشت. مفاهیم ژئوپلیتیک امروز به‌گونه‌ای شکل می‌گیرند که یک دهه قبل، هیچ تصوری از احتمال به واقعیت پیوستن رویکردهای کنونی نداشتیم. ما باید به‌دنبال استراتژی‌های جامع در فناوری باشیم. باید مطمئن شویم که در گفتمان جدید نقش داریم. حوزه‌هایی که درحال شکل‌دهی به دنیای فناوری هستند، باید در استراتژی جامع جدید لحاظ شوند. علاوه بر خود فناوری و فرایندهای توسعه‌ای آن، باید قانون‌گذاری مربوطه را نیز در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم که موجب جذب فناوری‌های در محیط جهانی می‌شود. چنین برنامه‌ای قطعا چالش بزرگی به‌همراه خواهد داشت.

در ادامه بخوانید:

فیکین در بخشی از صحبت‌هایش اشاره‌ی مستقیمی به 5G و چالش‌های پیش روی آن داشت. او این فناوری را به‌عنوان زنگ خطر اصلی توسعه در دنیای کنونی نام برد. فیکین اشاره‌ی مستقیمی به چین نداشت، اما از مفهوم کلام او می‌توان به استدلالی برای ممنوعیت استفاده از تجهیزات شرکت چینی هواوی در زیرساخت‌های 5G پی برد. وزیر امور خارجه‌ی استرالیا در ماه مارس اعلام کرده بود که ممنوعیت استفاده از تجهیزات شرکت چینی نهایی شده است و جایی برای بحث ندارد.

فیکین در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به فناوری 5G گفت:

از نظر من، این فناوری یکی از چالش‌های متعددی خواهد بود که در مسیر پیش‌روی ما قرار دارد. وقتی بخواهیم در خط مقدم مسیر فناوری حرکت کنیم و منافع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را در نظر داشته باشیم، قطعا با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهیم بود.

از نظر من دولت‌های متعددی با چالش مشابه روبه‌رو هستند. آیا کشورها پیش از عرضه‌ی فناوری 6G متوجه آن می‌شوند یا مجددا شاهد تکرار اشتباه‌های آن‌ها در نسل‌های قبلی خواهیم بود؟ هنوز پاسخ روشنی برای این سؤال‌ها وجود ندارد.

هوش مصنوعی

دولت استرالیا در کتار اظهارنظر مقام‌های تصمیم‌گیر، اقدام‌های مستقیمی برای همکاری بیشتر با بخش فناوری در کشور انجام می‌دهد. فیکین اقدام‌های مستقیم را به‌صورت همکاری با شرکت‌های بزرگ بیان می‌کند. از نظر او شرکت‌های فناوری امروز به سازمان‌های عظیمی تبدیل شده‌اند که سوددهی بالایی را از اقتصاد مبتنی بر داده و فضای آنلاین کسب کرده‌اند. فیکین شرکت‌های فناوری را وضعیتی نوسانی از لحاظ شکل‌دهی به ایده‌های موجود و تفکر و تصمیم‌گیری درباره‌ی روندهای جهانی توصیف می‌کند. از نظر او شرکت‌های فناوری از مهم‌ترین بازیگران تأثیرگذار در آینده‌ی جهان هستند.

دولت استرالیا علاوه بر برنامه‌ریزی سند استراتژیک، همکاری کاربردی با شرکت‌های فناوری را هم انجام می‌دهد

همکاری نزدیک دولت استرالیا و تمایل رو به رشد نسبت به بخش غیردولتی، نشان‌دهنده‌ی تغییری اساسی در استراتژی‌‌‌های سیاسی کشور است. استرالیایی‌های تاکنون تمرکز فعالیت‌های سایبری خود را روی موضوع‌های مرتبط با امنیتی ملی معطوف کرده بودند. به‌علاوه آن‌ها همکاری‌هایی هم با سازمان ملل متحد داشتند تا به توسعه‌ی استانداردهای رفتاری بین‌المللی در فضای سایبری کمک کنند.

استرالیا همیشه از بازیگران مهم تلاش‌های دیپلماتیک برای شناسایی رفتارهای خطرناک سایبری بوده است. آن‌ها در رخدادهای گوناگون، حمله‌های سایبری به کشورهای جهان را ردگیری می‌کردند و اظهارنظرهای مستقیمی هم نسبت به برخی کشورهای دیگر داشتند. در مجموع، استراتژی دیپلماتیک این کشور در فضای سایبری همیشه با عبارت «فضای سایبری باز، آزاد و امن» مطرح می‌شود. اکنون فیکین اعتقاد دارد که مفاهیم مذکور، تحت تأثیر چالش‌های متعدد قرار دارند:

کشورهای مشخصی هستند که تصمیم به حمله‌ی مستقیم به ما دارند. آن‌ها آزادی‌های قابل‌توجه آنلاین را که در فضای سایبری ما وجود دارد، به‌عنوان ضعفی بنیادی در امنیت می‌بینند و به‌دنبال سوء استفاده از آن هستند. چنین کشورهایی تلاش می‌کنند تا از ساختارهای موجود ما،‌ برای پیش‌گامی در قرن ۲۱ پیش رو استفاده کنند.

ما در آستانه‌ی تغییر قرار داریم. اگر اکنون به‌صورت جدی در فرایندها شرکت نکرده و منافع خود را نشان ندهیم، توسط عوامل دیگر شکل‌دهی می‌شویم. استرالیا باید در فضای فناوری گسترده‌تری فعالیت کند و منافع استرالیایی را مدنظر داشته باشد. وگرنه ارزش‌ها و اصولی روی کشور تأثیر می‌گذارند که هیچ شباهتی به فرهنگ لیبرال دموکراتیک ما نخواهند داشت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع