هوآوی به زودی مجوز استفاده از خدمات گوگل‌پلی اندروید را دریافت خواهد کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بر اساس خبرهایی که در اوایل هفته‌ی جاری در نیویورک تایمز منتشر شد، هوآوی به زودی در برخی از زنجیره‌های تامین ایالات متحده وارد می‌شود. همانطور که از خبرهای پیشین می‌دانید، کمپانی هوآوی به دلایل امنیتی در لیست گروه‌های بازرگانی ممنوعه قرار گرفت. قرار گرفتن در این لیست سبب شده بود تا این کمپانی چینی تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند از دسترسی به تمامی مولفه‌ها و نرم‌افزارهای زنجیره‌ی تامین ایالات متحده منع گردد. در سال ۲۰۱۸ میلادی این شرکت ۱۱ میلیارد دلار برای تجهیزات مستقر در ایالات متحده هزینه کرد. اما این ممنوعیت سبب شده بود تا هوآوی مجوز استفاده از خدمات گوگل‌پلی اندروید را به همراه برخی دیگر از اپلیکیشن‌های اصلی این سیستم‌عامل نظیر Play Store، Maps، Search، Gmail و YouTube را از دست بدهد. در نهایت سری جدید Mate 30 هوآوی که در طی چند هفته‌ی اخیر رونمایی شده است، از سیستم‌عامل اوپن سورس AOSP به عنوان یک نسخه‌ از اندروید با نمای اختصاصی هوآوی بهره می‌برد.

کمپانی هوآوی در ابتدای سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بود که به منظور غلبه بر سامسونگ و اپل قصد دارد تا ۳۰۰ میلیون گوشی هوشمند به سراسر جهان ارسال نماید و تا پایان سال جاری به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند جهان شناخته شود. اما اکنون بدون پشتیبانی Google Play Services نسخه‌ی اندروید در پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند سال، دسترسی به این عنوان در بازارهای خارج از چین کمی غیر ممکن به نظر می‌رسد. در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹ این شرکت ۱۱۸ میلیون گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده است. در حالی که بر اساس این آمار، حدود ۲۴ درصد نسبت به نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داشته است. اگر به همین صورت شرایط ادامه پیدا می‌کرد، قطعا هوآوی می‌توانست تا پایان سال جاری در رقابت با سامسونگ و اپل پیروز شود. اما متاسفانه این شرایط پایدار نبود و تحریم‌های ایالات متحده مانع از پیشرفت این کمپانی شد. شایان ذکر است که کمپانی هوآوی توانست در شش ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ از اپل پیشی بگیرد ولی این کمپانی با معرفی آیفون ۱۱ انتظارات کاربران گوشی‌های هوشمند را بالاتر برد.

اکنون نیز هوآوی می‌تواند رشد شگفت‌انگیزی داشته باشد اما تا زمانی که ممنوعیت حمل هوآوی به کشورهای آمریکایی برداشته نشود، قطعا در رده‌ی سوم باقی خواهد ماند.

برخی از شرکت‌های آمریکایی حمل‌ونقل و انتقال خدمات را مجددا آغاز کردند

در گزارش تایمز آمده است، در طی جلسه‌ای که هفته‌ی گذشته برگزار شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به شرکت‌های آمریکایی چراغ سبز نشان داد تا بتوانند برخی از خدمات خود را به هوآوی ارائه نموده و حتی حمل و نقل با این کمپانی را آغاز نمایند. اما این چراغ سبز نمی‌تواند به این عنوان باشد که هوآوی هم‌اکنون به هیچ‌عنوان تحریم نیست، اگر به خاطر داشته باشید پس از مذاکره‌ی میان دونالد ترامپ و Xi Jinping در ماه ژوئن سال جاری، چین متعهد شد که تمامی محصولات کشاورزری ایالات متحده را خریداری نماید و آمریکا نیز در عوض به کمپانی هوآوی خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارائه نماید. اکنون درخصوص تجهیزات صحبت می‌کنیم که قطعا برای امنیت ملی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما این عقیده تایید شد که هوآوی قصد دارد از ایالات متحده به عنوان یک بهانه برای چانه‌زنی و دستیابی به شرایط مطلوب در بازار چین در طی معاملات جدید استفاده نماید. اکنون این موضوع مشخص شد که چین هرگز محصولات کشاورزی ایالات متحده را خریداری نکرد و از طرفی دیگر دونالد ترامپ نیز اجازه‌ی دسترسی هوآوی به تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌های مستقر در ایالات متحده را نداد. مجوزهای لازم برای ارائه‌ی خدمات و حمل و نقل به هوآوی توسط وزارت کشور صادر می‌شود که سخنگوی وزارت کشور ایالات متحده اعلام کرد ” هم‌اکنون بر اساس وضع موجود، ارائه‌ی هرگونه خدمات به هوآوی منتفی می‌شود.”

هوآوی به زودی مجوز استفاده از خدمات گوگل‌پلی اندروید را دریافت خواهد کرد

در طی گزارش منتشر شده آمده است که با وجود این ممنوعیت برخی از شرکت‌های آمریکایی بر روی محموله‌های خود، برچسب کالاهای غیر آمریکایی و یا ارسال مواد لازم برای شرکت‌های خارج از Micron Technology آمریکا را می‌زنند و از این طریق تراشه‌های سخت‌افزاری مختلفی را برای هوآوی ارسال می‌کنند. از همین رو پس از بررسی‌های انجام شده توسط وزارت کشور ایالت متحده گویا هوآوی بزرگترین مشتری سال گذشته‌ی این ایالت شناخته شده است. اکنون با مشاهده‌ی لیست اشخاص و تصمیم‌گیری مبنی بر تحویل قانونی کالاها، دوباره ارسال کالا و خدمات به هوآوی از سر گرفته خواهد شد.

ایالات متحده به دلیل قوانین حاکم در چین از هوآوی به منزله‌ی یک تهدید امنیت ملی یاد کرد که گویا به دولت کمونیست اجازه می‌دهد تا از شرکت‌های آمریکایی اطلاعات جمع‌آوری نماید. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد گمان کنند گوشی‌های هوآوی و تجهیزات شبکه‌ی آن‌ها دارای یک فضای داخلی است که اطلاعات مربوط به شرکت‌های آمریکایی و مصرف‌کنندگان را به پکن ارسال می‌کند اما هوآوی به شدت این موضوع را تکذیب کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع