جزئیات مفصل دوربین گوشی هوشمند پیکسل ۴

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در طول سه سال گذشته، تلفن‌های پیکسل گوگل به خاطر قدرت عکاسی خود شهرت خوبی به دست آورده‌اند. با پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال، این شرکت یک سخت‌افزار دوربینی و ماهیچه‌های نرم‌افزاری جدید را به بازار عرضه کرد.

این گوشی‌های اندرویدی پرچم‌دار جدید که طی روز سه‌شنبه از آن پرده‌برداری شد، به یک دوربین ثانویه ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است. این دوربین یک عضو کلیدی در حالت عکس‌برداری عمودی است که توجه شما را با استفاده از هوش مصنوعی بهتر، بر روی سوژه متمرکز خواهد کرد. این حالت پرتره جدید اکنون با دقت بیشتری کار می‌کند و در حال حاضر موضوعات بیشتر و سبک‌های ترکیبی بیشتری را مدیریت می‌کند.

دوربین اضافی؛ ویژگی که خود گوگل آن را فاش کرده‌، تنها یکی از پیشرفت‌های عکاسی در پیکسل ۴ است. سایر مهارت‌های این شرکت در زمینه فناوری عکاسی محاسباتی شامل: بزرگنمایی بهتر، مشاهده زنده +HDR برای تنظیم دقیق‌تر عکس‌ها و حالت Night Sight برای عکس‌برداری از ستاره‌ها می‌شود.

ویژگی‌های جدید مطمئن‌ترین روش برای دوام این شرکت در بازار پر جنب‌و‌جوش تلفن‌های هوشمند است. گوگل می‌داند که بسیاری از مردم وابسته به تلفن‌های هوشمند هستند. در مقایسه با گوشی‌های هوشمند سامسونگ و اپل، محصولات گوگل به مانند نقطه‌ای در این بازار هستند. در خردادماه (ژوئن) گوگل چشم‌انداز خود را با عرضه گوشی ارزان‌قیمت Pixel 3A بهبود بخشید. اما برای موفقیت، گوگل علاوه بر این‌ها به اتحاد بهتری از فروشندگان و شرکای خرده‌فروشی دیگر نیز نیاز دارد تا بتواند مشتریان گلکسی سامسونگ را به سمت گوشی‌های خود هدایت نماید.

بهبود عکاسی چیزی است که گوگل به‌تنهایی می‌تواند انجام دهد، و عکاسی زمینه‌ای مهم است. ما بیشتر و بیشتر عکس می‌گیریم تا زندگی خود را ثبت کرده و همچنین لحظات خود را با دوستانمان به اشتراک بگذاریم. تعجبی ندارد که گوگل تعدادی از عکاسان حرفه‌ای تمام‌وقت را استخدام می‌کند تا محصولات این شرکت را ارزیابی کنند. خبرگزاری CNET با رهبران ساخت دوربین پیکسل ۴ یعنی مهندس ارشد مارک لووی (Marc Levoy) و مدیر محصول ایزاک رینولدز (Isaac Reynolds) نشستی داشته تا درباره بهره‌گیری این تلفن از همه فناوری‌های جدید اطلاعاتی را کسب نماید. خود لووی عکس‌برداری محاسباتی را در جریان رویداد پیکسل ۴ معرفی کرد و حتی تعدادی از مباحث ریاضی پشت این قضیه را نیز آشکار ساخت. وی در حین بحث درباره ترفندهای به‌کاررفته در عکس‌برداری محاسباتی آیفون ۱۱ گفت که این موضوع درباره علوم سخت نیست، بلکه درباره فیزیک ساده است.

دوربین اصلی پیکسل ۴ دارای یک حسگر۱۲ مگا پیکسلی با درجه گشودگی f1.7 بوده، در حالی که دوربین تله‌فوتوی آن به یک حسگر ۱۶ مگا پیکسلی با درجه گشودگی دیافراگم f2.4 مجهز است. دوربین تله‌فوتوی این گوشی در واقع عکس‌هایی با وضوح ۱۲ مگا پیکسلی را ضبط می‌نماید. استفاده از بریدگی (crop) متراکم‌تر آن هم تنها از پیکسل‌های مرکزی، باعث می‌شود تا بزرگنمایی بیشتری صورت گیرد و همچنین پردازش بهتری جهت رسیدن به وضوح ۱۶ مگاپیکسلی انجام شود. به گفته لووی، گوگل از حسگرهای ساخت شرکت سونی استفاده می‌کند.

دو روش برای دیدن سه بعد:

برای جداسازی یک سوژه نزدیک از یک پس‌زمینه دور، پیکسل ۴ از حالت برجسته‌بین در عکس‌های پرتره استفاده می‌نماید. انسان‌ها با مقایسه دیدگاه‌های مختلف دو چشم خود، اطلاعات مکانی را از نو می‌سازند. پیکسل ۴ نیز دارای چنین مقایسه‌هایی است؛ فاصله یک میلی‌متری کوتاه بین دو لنز کوچک آن و یک فاصله طولانی‌تر در حدود ۱۰ برابر، بین دو دوربین آن. این شکاف‌های دوگانه با طول‌های متفاوت، اجازه می‌دهد تا دوربین این گوشی عمق دید مرتبط با سوژه‌های نزدیک و دور را تشخیص دهد. رینولدز می‌گوید:

شما می‌توانید از بهترین‌های هر کدام استفاده کنید. وقتی یکی ضعیف می‌شود، دیگری وارد می‌شود.

این دو شکاف به شکل عمود بر محور هستند، یعنی هنگامی‌که یکی از این دو  لنز بالا و پایین را پردازش می‌کند، دیگری چپ و راست را محاسبه می‌نماید. این مهم باید دقت دید سه بعدی را بهبود بخشد، به خصوص در مورد چیزهایی مانند حصار که دارای خطوط عمودی بسیاری هستند.

لووی که در مانتین ویو کالیفرنیا یعنی همان دفتر مرکزی گوگل، نشسته بود، عکس‌ها را در MacBook Pro خود جهت بازبینی نتایج بررسی می‌کرد. در یک عکس، موتور سیکلتی در اوج شکوه مکانیکی خود، تمامی عرض عکس را در بر گرفته بود. در عکس دیگری، یک مرد به‌اندازه‌ای از دوربین فاصله دارد که شما می‌توانید از سر تا نوک پای او را ببینید. پس‌زمینه تار و نرم هر دو عکس، در حالت پرتره پیکسل ۳ غیرممکن بود.

بزرگنمایی پیوسته:

گوگل از شما می‌خواهد که در مورد دوربین دوگانه ۴ پیکسل این شرکت به‌عنوان یک واحد مجهز به انعطاف‌پذیری بزرگنمایی پیوسته فکر کنید. فاصله کانونی لنز تله فوتو، ۱.۸۵ برابر دوربین اصلی است، اما پیکسل ۴ به‌صورت دیجیتالی تا ۳ برابر بیشتر و با همان کیفیت، می‌توانند بزرگنمایی اپتیکال داشته باشد. این به دلیل فناوری گوگل به نام Super Res Zoom است که به‌طور هوشمندانه لرزش دست را از یک صغف به یک نقطه قوت تبدیل می‌کند. تکان‌های کوچک به دوربین اجازه می‌دهند تا داده‌های صحنه‌ای دقیق‌تری را جمع‌آوری کند و بدین شیوه، عکس‌ها را بهتر بزرگ نماید. لووی می‌گوید:

من به‌طورمعمول بزرگنمایی ۴، ۵ و یا ۶ برابری را استفاده می‌کنم و حتی در مورد آن فکر هم نمی‌کنم.

آیفون ۱۱ دارای یک دوربین فوق‌ وسیع بوده، چیزی که پیکسل ۴ فاقد آن است. اما لووی گفت که بزرگنمایی به داخل را نسبت به بیرون ترجیح می‌دهد. وی در هنگام عرضه پیکسل ۴ ابراز کرد:

زاویه باز می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما ما فکر می‌کنیم که تله فوتو مهم‌تر است.

 

دید +HDR در هنگام ترکیب‌بندی عکس‌ها:

HDR فناوری طیف پویای گوگل برای ثبت جزئیات در هر دو محیط روشن و تاریک است. این روش با ترکیب کردن سریع نه عکس دارای نوردهی کم در یک عکس واحد، کار می‌کند؛ یک فرآیند بسیار فشرده که تا به حال، تنها بعد از گرفتن عکس رخ می‌داد. با این حال، پیکسل ۴، +HDR را همزمان با عکس‌برداری شما در صحنه اعمال می‌کند. به گفته لووی این به شما ایده بهتری را از چیزی که خواهید دید، می‌دهد، بنابراین نیازی نیست که نگران ضربه زدن بر روی صفحه برای تنظیم نوردهی باشید.

دوربین‌های مجزا، روشن و تاریکی عکس را کنترل می‌کنند:

+Live HDR به گوگل اجازه می‌دهد تا کنترل دوربین بهتری را ارائه دهد. به جای تنها یک اسلایدر نوردهی جهت روشن یا تاریک کردن عکس، پیکسل ۴، اسلایدرهای جداگانه‌ای را برای مناطق روشن و تاریک به‌کار می‌گیرد. این به آن معنی است که می‌توانید بدون نگرانی، یک چهره تاریک را در پیش‌زمینه نشان دهید، بدون آن که نگران باشید آسمان پشت سر وی محو شود. همچنین می‌توانید جزئیاتی لباس عروسی سفید و کت‌وشلوار تیره را نیز بهتر نشان دهید. لووی می‌گوید:

رویکرد دوگانه کنترل منحصربه‌فرد است، و این موضوع تنها در میان گوشی‌های هوشمند صدق نمی‌کند. بلکه هیچ دوربینی وجود ندارد که بر روی دو متغیر نوردهی کنترل زنده داشته باشد.

از ستاره‌ها عکس‌برداری کنید:

در سال ۲۰۱۸، گوگل حالت +HDR را با استفاده از Night Sight گسترش داد؛ یک توانایی سنت‌شکن برای عکاسی در رستوران‌های تاریک و در خیابان‌های شهری در هنگام شب. در یک شب صاف، پیکسل ۴ می‌تواند با حالت ویژه عکس‌برداری ستاره‌ای، یک گام نیز به جلوتر بردارد. این گوشی ۱۶ عکس ۱۵ ثانیه‌ای را ضبط کرده و سپس آن‌ها را در یک مدت زمان ۴ دقیقه‌ای نوردهی و سپس کاهش نویز می‌دهد و درنهایت، همه را با هم در یک عکس ترکیب می‌نمایند.

تصحیح رنگ با استفاده از هوش مصنوعی:

دوربین‌های دیجیتال تلاش می‌کنند تا رنگ‌هایی مانند سایه آبی، چراغ‌های خیابانی زرد ،و نور نارنجی شمع که می‌توانند عکس‌ها را معیوب کنند، جبران نمایند. اکنون پیکسل ۴ می‌تواند این تعدیلات را که با نام تراز سفیدی شناخته می‌شوند، اعمال کند. این ویژگی بر اساس بخشی از یک نرم‌افزار هوش مصنوعی که با استفاده از عکس‌های واقعی بیشماری آموزش‌ دیده، کار می‌کند. نمونه‌ای از این قابلیت، زنی است که در یک غاز یخی ایستاده، اما صورت وی همچنان رنگی طبیعی را نشان می‌دهد.

بوکه بهتر:

ویژگی مناطق خارج از فوکوس که به صورت حلقه‌هایی در می‌آیند، بوکه نامیده می‌شود. این قابلیت در پیکسل ۴ بهبود پیدا کرده تا بیشتر شبیه به چیزی باشد که یک دوربین SLR تولید می‌نماید. این مهم به این دلیل است که بیشتر محاسبات موردنظر بر روی داده‌های تصویری خام صورت می‌گیرند. منابع نقطه‌ای نور اکنون دیسک‌های سفیدی را در بوکه تولید می‌کنند، نه برای مثال رنگ خاکستری.

داده‌های عمق برای ویرایش بهتر:

پیکسل ۴ توانایی ثبت اطلاعات صحنه سه‌بعدی که نقشه عمق نامیده می‌شود را در هر عکس دارد. این کار توانایی ویرایش قدرتمندی را برای ابزارهایی مثل Adobe Lightroom فراهم می‌سازد. این اپلیکیشن می‌تواند نقشه‌های عمق را در عکس‌های آیفون ویرایش نماید. تمامی این ویژگی‌ها نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری گسترده در عکاسی محاسباتی هستند؛ چیزی که اپل آن را با  Night Mode ،Smart HDR و Deep Fusion نشان داده است. لووی اذعان کرد که گوگل مجبور است سریع‌تر بدود و عمیق‌تر نیز نفس بکشد تا بتواند این موفقیت را حفظ کند. وی گفت:

اپل توجه بیشتری به کار گوگل می‌کند و اگر از ما تقلید نماید، آنگاه این نشانی از تأیید اقدامات گوگل است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع