اطلاعات پردازنده ۲۴ هسته‌ای AMD Ryzen Threadripper 3960X فاش شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ظاهرا 3960X نخستین مدل از نسل سوم پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن تردریپر AMD است که از ۲۴ هسته‌‌ی پردازشی و ۴۸ ترد استفاده می‌کند.

طبق بنچمارک لو‌رفته‌ی جدید، رایزن تردریپر 3960X نام یکی از پردازنده‌های نسل سومی جدید AMD است که از ۲۴ هسته‌ی پردازشی بهره می‌گیرد. بنچمارک مذکور مربوط به یکی از بازی‌های ویدئویی به‌نام Ashes of the Singularity که در آن به پردازنده‌ی جدید AMD اشاره شده است. 

بنچمارک مربوط به پردازنده‌ی جدید AMD را افشاگری معروف با نام کاربری TUM_APISAK پیدا و در فضای وب منتشر کرده است. او پس از بررسی بنچمارک بازی Ashes of the Singularity، نام پردازنده‌ی AMD Ryzen Threadripper 3960X را به‌وضوح دید و آن را بدون توضیح اضافی، در صفحه‌ی توییترش منتشر کند. بنابراین، به‌نظر می‌رسد 3960X نام پردازنده‌ی موردانتظار ۲۴ هسته‌ای جدید AMD باشد که از ۴۸ ترد بهره می‌گیرد. درواقع، 3960X قرار است مدل اولیه‌ی پردازنده‌های نسل سوم تردریپر AMD باشد که تاریخ عرضه‌ی آن‌ها نوامبر ۲۰۱۹ (آبان و آذر ۱۳۹۸) تعیین شده است. 

AMD Ryzen Threadripper 3960X

با نگاهی به پردازنده‌های فعلی سری تردریپر متوجه می‌شویم مدل 2970X از ۲۴ هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند و از این لحاظ، به پردازنده‌ی موردانتظار نسل سومی 3960X شباهت دارد؛ موضوعی که می‌تواند به این معنی باشد پردازنده‌های نسل سومی سری رایزن تردریپر قرار است به‌طور کلی از تعداد هسته‌های بیشتری از نسل قبل بهره‌مند باشند. 

برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند پردازنده‌ی 3970X از ۳۲ هسته‌ی پردازشی و پردازنده‌ی 3980X از ۴۸ هسته‌ی پردازشی برخوردار هستند. درضمن، پیش‌بینی می‌شود پرچم‌دار پردازنده‌های نسل سومی رایزن تردریپر، یعنی AMD Ryzen Threadripper 3990X، از ۶۴ هسته‌ی پردازشی و ۱۲۸ ترد استفاده کند. به‌خاطر داشته باشید اعداد یادشده صرفا از روی حدس و گمان کارشناسان مطرح شده‌اند و نمی‌توانیم با قطعیت درباره‌ی تعداد هسته‌های پردازنده‌های جدید AMD صحبت کنیم. البته در گزارشی دیگر و به‌نقل از منابعی غیررسمی، به این اعداد اشاره شده است.

رایزن تردریپر ای ام دی / AMD Ryzen Threadripper

با همه‌ی این‌ها، فراموش نکنید این خبر را منبعی مطمئن فاش کرده است و آن‌طورکه وب‌سایت Videocardz گزارش می‌دهد، روز گذشته نیز جزئیات بیشتری از پردازنده‌های AMD ازطریق فهرست AMD Master Product افشاگر شناخته‌شده‌ی دیگری به‌نام Komachi فاش شده بودند. این شایعه‌های جدید درکنار گزارش‌ها و شایعه‌های پیشین می‌توانند تا حدی تأیید کنند تراشه‌های نسل سوم رایزن تردریپر توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۲۸۰ وات خواهد داشت. این توان طراحی حرارتی مشابه توان طراحی حرارتی پردازنده‌ی سرور ۶۴ هسته‌ای Epyc است که در نگاه اول عجیب به‌نظر می‌آید.

با کنار هم قراردادن شایعه‌های مختلف، این سؤال مطرح می‌شود: آیا در پردازنده‌های خانواده‌ی تردریپر نسل سوم، پردازنده‌ای با ۶۴ هسته را شاهد خواهیم بود؟ گرچه اعداد و ارقام به‌دست‌آمده از توان طراحی حرارتی خلاف این موضوع را ثابت می‌کنند، درهرصورت باید تمامی احتمالات را در نظر گرفت. فراموش نکنید این نخستین‌باری نیست که اخباری غیررسمی درباره‌ی احتمال تجهیز پردازنده‌های سری تردریپر به ۶۴ هسته منتشر می‌شود و پیش‌تر نیز اخباری در‌این‌باره شنیده‌ شده است.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره پردازنده‌ی جدید AMD چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع