ناسا از لباس فضانوردان خود در ماموریت ماه در سال ۲۰۲۴ رونمایی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ناسا روز سه شنبه ۱۵ اکتبر دو لباس فضایی را ارائه داد که برای پرواز به ماه و مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراسم معرفی مذکور در دفتر مرکزی ناسا در واشنگتن برگزار شد.

طبق اعلام ناسا لباس فعلی برای سطح ماه، یک قدم بزرگ به جلو در مقایسه با برنامه آپولو است.

ناسا روز سه شنبه ضمن رونمایی از لباس فضانوردی جدید، انعطاف پذیری آن را نمایش داد و به قابلیت چرخش و خم شدن آن در قسمت کمر اشاره کرد که در لباس‌های نسل قبلی دیده نشده است. کفش‌های لباس فضانوردی جدید نیز انعطاف پذیر بوده و به فضانورد اجازه می‌دهد تا به راحتی بر سطح ماه قدم بردارد.

نسل بعد لباس فضانوردی ناسا موسوم به xEMU، بر اساس لباس فضانوردی سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی اما با انعطاف پذیری بالا و در سایزهای مختلف ساخته شده است.

جیم براندینستاین، رئیس بخش اطلاع رسانی ناسا در این زمینه گفت: ” اگر نسل آپولو را به یاد داشته باشید، نیل آرمسترانگ و ادوین آلدرین روی سطح ماه می‌پریدند، اکنون می‌توانیم واقعاً روی سطح ماه قدم برداریم، و این تفاوت بسیار بزرگی با نسل قبل است.”

لباس جدید فضانوردی فاقد کابل است که پیش از این فضانوردان از آن شکایت داشتند، همچنین لباس جدید دارای توانایی بهتری برای مقابله با نفوذ اشعه و گرد غبار روی سطح ماه می‌باشد.

یکی از چالش‌های ناسا با لباس‌های فضانوردی فعلی این است که فقط در سایزهای محدودی موجود بوده و هر فضانوردی نمی‌تواند آنها را بپوشد. لباس فضانوردی xEMU به خاطر تولید اجزای آن در ابعاد مختلف و همچنین قابلیت تنظیم شدن در قسمت شانه، توسط طیف وسیعی از فضانوردان با سایزهای متفاوت قابل پوشیدن است.

غبار سطح ماه حین فرود فضاپیما روی سطح آن به اطراف پخش شده و وارد تجهیزات و لباس فضانوردی فعلی می‌شود. این موضوع یکی از چالش‌های ناسا در ماموریت آپولو بود که با لباس فضانوردی xEMU حل شده. در لباس جدید هیچ زیپ یا کابلی به کار نرفته و اجزای اصلی آن به خوبی درزگیری شده است.

لباس فضانوردی نسل بعد ناسا مقاومت بالایی در دماهای بسیار بالا داشته و فضانورد می‌تواند به کمک آن ماموریت خود را در دمای منفی ۱۵۶ درجه تا ۱۲۱ درجه سانتی گراد انجام دهد.

ابن لباس فضانوردی امکان پیاده روی طولانی در سطح ماه به مدت ۸ ساعت را می‌دهد، ضمن اینکه برای یک ساعت هم برای موارد اضطراری از منابع ذخیره شده برخوردار است.

خاطر نشان می‌شود که یک لباس برای محافظت از فضانورد در داخل سفینه طراحی شده و دیگری برای پیاده روی بر روی سطح ماه.

وی گفت: ” لباس‌های فضانوردی معرفی شده برای برنامه ماه ارائه شده است و برای سفر به مریخ از لباس‌های مشابه با تغییرات اندکی در آنها استفاده خواهد شد.”

نمونه اولیه لباس فضانوردی xEMU ظاهر زیبایی دارد ولی هنوز مدت زمان زیادی تا آماده شدن آن برای ماموریت باقی مانده.

ناسا قرار است سال ۲۰۲۱ یک بازبینی دیگر در این لباس کرده و سپس آن را در زمینه‌های مختلف از جمله اتاق خلاء برای شبیه سازی سطح ماه آزمایش کند.

ناسا برای بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۴ دو لباس فضانوردی xEMU خواهد ساخت و پس از آن تولید تجاری آن را برای ماموریت‌های فضایی دیگر آغاز خواهد کرد.

اگر اوضاع برای ناسا و لباس فضانوردی جدید خوب پیش برود، تا دو سال دیگر فضانوردان با این لباس به ایستگاه فضایی بین المللی رفته و یک راهپیمایی فضایی با آن انجام خواهند داد.

یادآوری می‌شود که ناسا در نظر دارد تا برای سال ۲۰۲۴ فضانورد به ماه بفرستند و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا اواسط دهه ۲۰۳۰ فرود بر روی مریخ نیز باید صورت پذیرد.

باید به این مسئله نیز توجه کرد که ناسا قبل از هر اتفاقی که می‌تواند رخ دهد، باید پولی را که برای رساندن مأموریت جاه طلبانه ماه خود نیاز دارد، بدست آورد.

دولت دونالد ترامپ برای تسریع برنامه‌هایی برای بازگشت انسان‌ها به ماه، مبلغی در حدود ۱٫۶ میلیون دلار دیگر برای ناسا در سال آینده درخواست کرده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا کنگره این بودجه را برای آژانس مناسب خواهد کرد یا خیر. البته یکی از دلایل مخالفت‌های کنگره می‌تواند این باشد که در صورتحساب‌های پیشنهادی تأمین اعتبار برای سال آینده، پرداخت این پول به آژانس ناسا درج نشده است. اگر ناسا پول لازم برای تهیه شرکت‌های زمینی را نداشته باشد، برنامه فضایی ناسا ممکن است از بین برود یا در تاریخ آن چندین سال تاخیر بیافتد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع