حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ربات OpenAi توانست مکعب روبیک را با یک دست حل کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت اوپن ای آی (OpenAI) به دستاورد دیگری در توسعه ربات‌های خودآموز دست یافت. مهندسین این شرکت می‌گویند دست رباتیک آن‌ها به نام داکتیل (Dactyl)، موفق به حل مکعب روبیک شده است.

پژوهشگران آمریکایی، نوعی سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که به یک دست رباتیک مکعب روبیک را حل می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند مکعب روبیک را با یک دست حل کند. این کار آن قدر مهارت می‌خواهد که حتی انسان‌ها نیز در حل آن با مشکل روبرو می‌شوند و هر کسی توانایی حل مکعب روبیک را با یک دست ندارد.

شرکت اوپن ای آی با انتشار ویدیویی نحوه حل مکعب روبیک توسط دست رباتیک داکتیل را نشان داد که بیش از هر چیز مهارت و چالاکی فوق العاده این دست رباتیک را نشان می‌دهد.

دست رباتیک داکتیل با حرکاتی لرزان اما دقیق، مکعب روبیک را به طور کامل حل می‌کند. حل کردن معما چند دقیقهای طول می‌کشد ولی دست رباتیک بالاخره موفق به انجام آن می‌شود و مکعب روبیک را به طور کامل با یک دست حل می‌کند. شرکت سازنده برای آموزش حل مکعب روبیک به طور مستقیم داکتیل را برنامه نویسی نکرده. تیم توسعه دهنده به کمک هوش مصنوعی پیشرفته با قابلیت یادگیری عمیق، آن را راهنمایی کرده تا خودش مکعب روبیک را حل کند.

شرکت اوپن ای آی معتقد است دستاورد مذکور پرش بلندی به سمت چالاکی اندام‌های رباتیک و همچنین هوش مصنوعی این شرکت خواهد بود و به دست رباتیک داکتیل اجازه می‌دهد تا کارهای جدید را پس از یادگیری به کمک شبیه سازی، در دنیای واقعی انجام دهد.

پژوهشگران در این پروژه، طوری هوش مصنوعی آن را آموزش دادند که بتواند یک دست رباتیک محصول شرکت شدو ربات (Shadow Robot) را کنترل کند. هوش مصنوعی با آموزش یاد گرفت از روشی موسوم به “یادگیری تقویتی” استفاده کند که با آزمون و خطا همراه است. پیتر ولیندر (Peter Welinder)، از اعضای این گروه پژوهشی گفت: این سیستم هنگامی کار خود را آغاز کرد که هیچ چیز در مورد نحوه حرکت دادن دست و یا نحوه واکنش مکعب نسبت به فشار وارد شده نمی‌دانست.

پیتر ویلیندر در ادامه صحبت‌هایش در رابطه با این تکنولوژی و پیشرفت آن‌ها می‌گوید:بسیاری از ربات‌ها می‌توانند مکعب روبیک را حل کنند و ساخت یک روبات که دوباره ای کار را انجام بدهد هدف تیم ما نبود؛ شرکت‌های بسیار زیادی هستند که روبات‌هایی هوشمند طراحی می‌کنند تا کارهای مختلفی مثل حل مکعب روبیک انجام بدهند اما تفاوت داکتیل با آن‌ها در این است که دست رباتیک ما بسیار هدفمند ساخته شده. تا پیش از این نمی‌شد از یک ربات برای انجام چندین کار استفاده کرد. ما قصد داریم رباتی را بسازیم که مثل انسان توانایی انجام کارهای مختلف را دارد.

ولیندر افزود: مدت زمان مورد نیاز برای حل مکعب توسط ربات، به نحوه حرکت مکعب بستگی دارد. حل مکعب در بهترین حالت و بیشترین تلاش، حدود سه دقیقه زمان می‌برد.

هنگامی که هوش مصنوعی در ساخت مکعب روبیک، موفق می‌شد، آن را ثبت می‌کرد و برنامه‌ریزی آن طوری بود که سعی کند رتبه خود را در ساخت مکعب به بالاترین مقدار برساند.

کمپانی اوپن ای آی با این موفقیت یک گام دیگر به هدفی که بسیاری از شرکت‌های سازنده ربات و توسعه هوش مصنوعی در سر می‌پرورانند نزدیک شد: توسعه رباتی که قابلیت یادگیری داشته و بتواند بدون آموزش‌های طولانی مدت و برنامه نویسی، کارهای روزمره را انجام دهد.

لیلیان ونگ (Lilian Weng)، از اعضای این گروه گفت: آموزش هوش مصنوعی برای درست کار کردن با مکعب، به خاطر تعداد نقاط تماس میان مکعب و دست، کاری چالش‌ برانگیز بود.

مسئولیت نحوه حل مکعب روبیک در این پژوهش، بر عهده هوش مصنوعی نبود. پژوهشگران در این سیستم، از حسگرهای تصویری و یک الگوریتم پیچیده حل مکعب استفاده کردند تا دستورالعمل‌هایی در مورد حرکت به هوش مصنوعی ارائه دهند؛ در نتیجه هوش مصنوعی توانست بر حرکات فیزیکی مورد نیاز تمرکز کند. هوش مصنوعی با این آموزش یاد گرفت که اشتباهاتی مانند چرخش تصادفی مکعب را نیز اصلاح کند.

شرکت اوپن ای آی امیدوار است دستاورد آنها به تولید ربات هایی که توانایی انجام کارهای سخت را دارند منجر شده و بتوان آنها را برای انجام امور منزل و حتی کار در کنار انسان‌ها به خدمت گرفت. آن‌ها امیدوار هستند که بتوانند نهایتا هوش مصنوعی آموزش دیده را برای کنترل دست در انجام کارهایی مانند نقاشی یا ساخت اوریگامی به کار ببرند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع