اکسپریا ۵ دربرابر اکسپریا ۱: چه فرق‌هایی وجود دارد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت سونی به‌تازگی از تلفن‌هوشمند جدید خود رونمایی نموده است، تلفن‌هوشمندی به نام سونی اسکپریا ۵. دستگاه مذکور درست ۴ ماه پس از عرضه‌ی پرچمدار اسبق این شرکت یعنی اکسپریا ۱ (در ماه مه میلادی) رونمایی شد. به‌نظر می‌رسد برای کهنه شدن اکسپریا ۱ کمی زود باشد اما باید دید که تفاوت تازه‌وارد کوچک سونی می‌تواند نگاه‌ها را به‌سوی خود جلب کند یا نه؟ و دیگر اینکه تفاوت این دستگاه با برادر بزرگ‌ترش چیست؟

‌یک گوشی کامپکت امروزی!

سال‌ها پیش، هنگامی که بسیاری از شرکت‌ها درحال ساخت نسخه‌های کوچک و کامپکت پرچمداران خود با سطح تجهیزات پایین بودند، سونی با سری تلفن‌های هوشمند «Compact» خود وارد این عرصه شد؛ نسخه‌های کامپکت سونی دراصل همان پرچمداران این شرکت اما در لباسی کوچک‌تر بودند.

درگذر چند نسل اخیر مشخص شده که هدف از ساخت سری کامپکت برای سونی خیلی روشن و واضح نبوده است. ایده‌ی تولید محصولی این‌چنینی بسیار عالی بود، به آن این مورد را هم اضافه کنید که سونی تقریبا تنها سازنده‌‌ی گوشی‌های کامپکت قدرتمند بازار بود. با این‌ همه، مدتی است که علاقه‌ی خریداران به خرید دستگاه‌هایی این‌چنینی کم شده است.

حال بیایید به اکسپریا ۵ تازه‌وارد دربرابر اکسپریا ۱ نگاهی بیاندازیم. اسکپریا ۱ به یک نمایشگر ۶٫۵ اینچی مجهز بود درحالی که گوشی جدید دارای یک نمایشگر ۶٫۱ اینچی است که صدالبته نه کوچک به‌نظر می‌رسد و نه کامپکت! در مقایسه متوجه خواهید شد که اکسپریا ۱ چندان هم نسبت به اکسپریا ۵ بزرگ‌تر نیست. نسبت نمایش کامپکت جدید سونی ۲۱:۹ است.

در پایین می‌توانید تفاوت این دو دستگاه را از نظر اندازه و ابعاد ببینید:

سخت‌افزار و دوربین

اکسپریا ۵ به یک پردازنده‌ی Snapdragon 855 و رم ۶ گیگابایتی مجهز است و همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، اکسپریا ۱ هم به همین سخت‌افزار تجهیز شده است. واقعا تفاوت در چیست؟! شاید در دوریبن این دستگاه‌ها… . اکسپریا ۵ یک مادول در سمت چپ و بالای بدنیه‌ی پشتی خود دارد که سه دوربین را در خود جای داده است و شامل یک دوربین ۱۲MP اصلی، یک دوربین ۱۲MP تله‌فوتو و یک ۱۲MP دیگر مجهز به لنز سوپرواید است؛ شایان‌به‌ذکر است که اکسپریا ۱ هم درست همین مشخصات را دارد! در جلو هم هر دو دستگاه مجهز به دوربینی ۸MP هستند.

درحقیقت تنها تفاوت این دو دستگاه در نمایشگرشان است. نه تنها اندازه‌شان باهم فرق دارد بلکه رزولوشن متفاوتی هم دارند. اکسپریا ۵ با نمایشگر ۶٫۱ اینچی‌اش دارای رزولوشن ۱۰۸۰x2520P (فول‌اچ‌دی پلاس) است، درطرف دیگر اکسپریا ۱ ۶٫۵ اینچی، ۴K است که یعنی دارای رزولوشنی ۱۶۴۴x3840P است. گوشی جدیدتر (اکسپریا ۵) درهراینچ از نمایشگر خود ۴۴۹ پیکسل را جای می‌دهد و طبق انتظار، بسیار واضح و خوب این کار را انجام می‌دهد.

کدام یک بهتر است؟

اکسپپریا ۵ کمی از اکسپریا ۱ کوچک‌تر هست ولی باریک‌تر و نازک‌تر از آن نیست، حتی تفاوت وزن آن هم چندان به‌چشم نمی‌آید. سخت‌افزار و دوربین هم بین این دو دستگاه یکسان است اما اکسپریا ۵ به فناوری ۴K مجهز نیست (که البته و با توجه به نیازهای شما ممکن است یک حسن هم محصوب شود!)

شاید از تفاوت اصلی بین این دو دستگاه بپرسید… . درکل باید گفت که به‌نظر می‌رسد که اکسپریا ۵ انتخاب معقولانه‌تری نسبت به مدل بزرگ‌تر خود باشد. سونی هنوز قیمت دقیق تلفن جدید خود را اعلام نکرده است ولی قول داده که آن را با یک باندل هندزفری‌های نویزگیر و بی‌سیم WF1000-XM3 (به‌قیمت ۲۳۰ دلار) همراه خواهد کرد.

اکسپریا ۱ با نرخی ۹۴۹ دلاری عرضه شد. انتظار می‌رود که برادر کوچک‌ترش ارزان‌تر هم باشد؛ احتمالا چیزی حدود ۷۹۹ دلار؛ این قیمت باتوجه به قیمت دیگر رقبای این محصول در بازار پیش‌بینی شده است.

در آخر باید گفت که با وجود این حقیقت که اکسپریا ۵ یک گوشی کامپکت نیست اما واقعا ارزش خرید بالایی دارد… .

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع