حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

گوگل و مایکروسافت و آمازون درآمد خود از بازار سرویس‌های ابری را افزایش می‌دهند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل و مایکروسافت و آمازون روزبه‌روز سهم بیشتری از بازار سرویس‌های ابری را به‌خود اختصاص می‌دهند؛ فرایندی که موجب افزایش روزافزون درآمد آن‌ها شده است.

درحال‌حاضر، گوگل و مایکروسافت و آمازون به‌عنوان سه شرکت بزرگ حاضر در دنیای فناوری شناخته می‌شوند. در سال‌های اخیر، این شرکت‌ها تمرکز ویژه‌ای بر بازار زیرساخت‌ ابری کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که اکنون بیشترین سهم را در این بازار به‌خود اختصاص داده‌اند و به‌عنوان سه غول بزرگ فناوری ابری شناخته می‌شوند.

در ادامه بخوانید:

درآمدی که گوگل و آمازون و مایکروسافت از بازار زیرساخت ابری در چارک مالی اخیر به‌دست آورده‌اند، در نوع خود درخورتوجه است. این درآمد درمجموع حدود ۲۲ میلیارد دلار اعلام شده است که درمقایسه‌با سال گذشته، افزایش تقریبا ۶ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. براساس دیدگاه کارشناسان گروه Synergy Research، نرخ اجرای کل بازار زیرساخت ابری در ماه جاری نیز حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است. این نخستین‌بار است که بازار نوپای مذکور چنین رقمی را تجربه می‌کند.

سهم هریک از شرکت‌های گوگل و مایکروسافت و آمازون در بازار زیرساخت ابری با یکدیگر متفاوت است؛ تفاوتی که ازطریق اعداد و ارقام آشکار می‌شود و درادامه، به آن اشاره خواهیم کرد؛ اما پیش از پرداختن به این موضوع، بهتر است چند نکته را مدنظر قرار دهیم. نخست آنکه گوگل در چارک مالی اخیر، به درآمدهای ابری خود اشاره‌ی دقیقی نکرده است؛ بنابراین، برای بررسی سهم این شرکت از بازار زیرساخت ابری باید به اطلاعات آماری چارک مالی گذشته گوگل مراجعه کرد.

گفتنی است گوگل درآمد بخش زیرساخت ابری را با درآمد بخش «نرم‌افزار به‌عنوان سرویس» یا همان درآمد حاصل از اجاره‌ی نرم‌افزارهای انحصاری خود ترکیب و رقم واحدی را در گزارش‌های مالی خود ثبت می‌کند. این در حالی است که مایکروسافت برای ثبت درآمد مربوط به اجاره‌ی نرم‌افزارهای اختصاصی‌اش، بخش جداگانه‌ای در گزارش‌های مالی در نظر می‌گیرد؛ به‌همین‌دلیل، تعیین دقیق این موضوع تا حدی دشوار به‌نظر می‌رسد که هرکدام از سه شرکت مذکور به‌طور جداگانه چه درآمدی از بازار زیرساخت ابری دارند و سهم آن‌ها از این بازار چقدر است؛ هرچند این موضوع تخمین‌زدنی است. با این توضیح، می‌توان به سهم گوگل و مایکروسافت و آمازون از بازار زیرساخت و سرویس ابری نگاهی انداخت.

سرویس ابری آمازون

ابتدا بهتر است از آمازون و سرویس AWS این شرکت شروع کنیم. آمازون در میان رقبایش، خالص‌ترین آمار را در بخش سرویس‌های ابری ارائه می‌دهد. علاوه‌بر‌آن، سهم این شرکت از بازار زیرساخت ابری هم رقم درخورتوجهی است و به ۳۳ درصد می‌رسد؛ آماری که موجب شده است بسیاری از کارشناسان آمازون را پیشتاز فعلی این بازار بدانند. در ماه جاری میلادی، آمازون درآمد حاصل از بازار زیرساخت ابری را ۹ میلیارد دلار اعلام کرده است که حدود ۴۰ درصد از کل درآمد این بازار را تشکیل می‌دهد. به‌موجب رقم مذکور، نرخ اجرا حدود ۳۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

باتوجه‌به آنکه منبع درآمد اصلی آمازون تجارت الکترونیک است و بازار زیرساخت ابری نوعی تجارت جانبی برای این شرکت به‌شمار می‌رود، آمار مالی آمازون در این بازار کاملا مناسب ارزیابی می‌شود. البته نرخ رشد کلی درآمد آمازون در بازار زیرساخت ابری در طول سال گذشته از ۴۵ به ۳۵ درصد کاهش یافته است. با‌این‌حال، جان دینسدیل، یکی از کارشناسان گروه Synergy Research، شرکت فعال در حوزه‌ی تحلیل و بررسی صنعت شبکه و ارتباطات، معتقد است ثابت نگه‌داشتن نرخ رشد درآمد برای شرکت‌ها یا صنایعی که به نرخ رشد بسیار زیادی در حوزه فعالیت خود دست یافته‌اند، کار بسیار دشواری خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، او نرخ رشد فعلی آمازون در بازار زیرساخت ابری را مناسب می‌داند و افول آن درمقایسه‌با سال گذشته را طبیعی توصیف می‌کند.

سرویس ابری مایکروسافت

پس از آمازون به مایکروسافت می‌رسیم که توانسته است در دوره‌ی مالی اخیر، به‌کمک سرویس آژور عملکرد مثبتی از خود نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که میزان درآمد این شرکت از تجارت سرویس‌ هوشمند ابری ۱۱ میلیارد دلار اعلام شده است. البته باید به این نکته توجه کرد سرویس هوشمند ابری مایکروسافت نه‌تنها آژور، بلکه سرویس‌های دیگری مانند SQL سرور، ویندوز سرور، ویژوال استودیو و خدمات مشاوره و پشتیبانی را شامل می‌شود.

یکی از موفقیت‌های اخیر مایکروسافت در این بازار پیروزی بر آمازون و تصاحب قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا موسوم به JEDI بود. به‌طور حتم، توافق یک‌دهه‌ای با پنتاگون می‌تواند رونق چشمگیری به تجارت ابری مایکروسافت ببخشد. البته این شرکت همچنان ۱۶ درصد از سهم بازار زیرساخت ابری را به‌خود اختصاص داده است و پس از آمازون در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

مایکروسافت هم درست مانند آمازون، با مشکل مشابهی دست‌به‌گریبان و کاهش درخورتوجهی در میزان رشد درآمد ابری درمقایسه‌با سال گذشته تجربه کرده است؛ به‌گونه‌ای که کاهش رشد درآمد ابری این شرکت از ۷۶ به ۵۹ درصد را در یک سال اخیر شاهد هستیم. جان دینسدیل عملکرد سرویس آژور مایکروسافت را هم مانند سرویس AWS آمازون طبیعی می‌داند و اعتقاد دارد میزان رشد ۶۰ درصدی سرویس آژور در سال بسیار خیره‌کننده است. از دید او کاهش نرخ رشد درآمد برای تجارتی که چنین رشد چشمگیری را در دوره‌ی زمانی نه‌چندان طولانی ثبت کرده، کاملا طبیعی است.

سرویس ابری گوگل

درپایان، نوبت به گوگل می‌رسد که درمقایسه‌با دو رقیب خود، سهم کمتری از بازار زیرساخت ابری دارد. در‌حال‌حاضر، سهم گوگل از این بازار فقط ۸ درصد است و با آنکه سهمش هنوز دورقمی نشده، رشد فزاینده و محسوسی را تجربه می‌کند. برای کسب موفقیت بیشتر در بازار ابری، گوگل سال گذشته یکی از مدیران سابق اوراکل، توماس کوریان را جایگزین دیان گرین در بخش سرویس‌های ابری خود کرد.

مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، در چارک مالی گذشته درآمد این شرکت در بازار زیرساخت ابری را حدود دومیلیارد دلار اعلام کرد؛ رقمی که نرخ اجرا را حدود هشت‌میلیارد دلار برآورد می‌کند. به‌بیان ساده، می‌توان گفت گوگل فقط در ۱۸ ماه توانسته است میزان درآمد ابری خود را دوبرابر کند. البته باید به این نکته کرد که رقم یادشده علاوه‌بر سرویس‌های زیرساخت ابری گوگل سایر ابزارهای ابری تجاری این شرکت مانند G Suite و درآمد حاصل از اجاره نرم‌افزارهای گوگل را هم دربر می‌گیرد. به‌هر‌حال، گوگل و مایکروسافت و آمازون توانسته‌اند آینده‌ی روشنی در بازار زیرساخت ابری برای خود ترسیم کنند و عملکرد مثبت و رو‌به‌رشدی در این بازار داشته باشند.

دیدگاه خود درباره‌ی سهم درآمدی مایکروسافت و آمازون و گوگل از بازار سرویس‌های ابری را با ما و دیگر کاربران تک تایمز به‌اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع