نوکیا به دنبال جبران تصمیمی اشتباه در مورد تراشه‌های ۵G

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سال گذشته زمانی که نوکیا می‌خواست تأسیسات ۵G خود را گسترش دهد، تصمیم گرفت تراشه‌های مربوط به این شبکه ارتباطی را بسازد. در آن زمان، خط تولید چیپ‌ست‌های ReefShark این کمپانی که آنتن‌های MIMO، زیرساخت‌های دریافت اشعه معمولی و رادیوهای بیسیم تولید می‌کرد، برنامه خود را بر آن داشت تا از زمینه قابل برنامه‌نویسی FPGA بهره ببرد. این نوع تراشه را خودِ مشتریان می‌توانند کدنویسی کنند بنابراین کمپانی فنلاندی می‌توانست پیش از آن‌که رقابت با سایر شرکت‌ها آغاز گردد، محصولش را وارد بازار نماید. اما مدیرعامل نوکیا یعنی راجیو سوری (Rajeev Suri) باید قبول می‌کرد که انجام چنین کاری سبب می‌شود تا هزینه‌های ساخت پردازنده‌ها افزایش یابد و سود این کمپانی با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو گردد. آن‌طور که FierceWireless خبر می‌دهد، پس از اینکه گزارش‌های مالی نوکیا در سه‌ماهه اخیر در هفته گذشته منتشر شد، مشخص گردید که این شرکت انتظار دارد درآمدش در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با افت روبه‌رو شود.

نوکیا می‌خواهد تولید پردازنده‌های ۵G مخصوص مشتریان را ادامه دهد و برای تحقق بخشیدن به این هدف تا کنون ۳۵۰ نفر را در فنلاند استخدام کرده است. چنین برنامه‌ریزی حداقل ۲ سال زمان می‌خواهد تا به نتیجه قابل قبولی برسد. ساندرو تاوارس (Sandro Tavares) مدیر بازاریابی شبکه‌ای نوکیا در سطح جهانی می‌گوید که این کمپانی مدت طولانی است که روی ساخت این چیپ‌ست‌ها کار کرده و توانسته تعدادی از آنها را بسازد و جایگزین نمونه‌های فعلی کند.

تاوارس یادآور می‌شود:

دلایل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی نوکیا آن است که می‌تواند ویژگی‌های مربوط به افزایش بهره‌وری را در این چیپ‌ست‌ها قرار دهد و از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری نیز آنها را برنامه‌نویسی نماید اما حالا مشکلی به نام کاهش درآمد و افزایش نیروی کار پیش آمده است. تراشه‌های FPGA هم هزینه اولیه بیشتری روی دست کمپانی سازنده می‌گذارند و هم نیازمند انرژی بیشتری برای تولید هستند

به علاوه، این برند فنلاندی در آن زمان می‌خواست فرآیند Alcatel Lucent را با استفاده از چیپ‌ست‌های FPGA به کار گیرد زیرا فکر می‌کرد این تصمیم بهترین اقدامی است که می‌تواند انجام دهد. تاوارس همچنین مدعی شده که یکی از تأمین‌کنندگان قطعات اولیه فعلاً آنها را از اقدامات خود ناامید کرده است. راجیو سوری هم می‌گوید این شرکت تنها در حال ساخت تراشه‌های مخصوص به خودش نیست زیرا همزمان با برخی سازندگان پردازنده نظیر اینتل نیز همکاری دارد اما باز هم این اقدامات باعث نخواهد شد تا هزینه‌های نوکیا کاهش یابد و به نظر می‌رسد این شرایط حداقل تا سال ۲۰۲۱ یعنی زمان ساخت اولین وسایل ۵G ادامه پیدا کند.

یکی از تحلیلگران ادعا دارد که مشکلات نوکیا بدتر از این هم می‌شوند و به معضلات به وجود آمده با چیپ‌ست‌های FPGA خلاصه نخواهد شد. استفان پونگراتز (Stefan Pongratz)، مدیر تولید گروه صنعتی Dell’ Oro می‌گوید:

رقابت بر سر ساخت قطعات مخصوص شبکه نسل ۵ ارتباطات بسیار سریع‌تر و شدیدتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت در حال پیش‌روی است. در این بین، نوکیا باید با چندین مشکل دیگر به غیر از ادغام Alcatel Lucent دست و پنجه نرم کند

کمپانی فنلاندی تقریباً با همه چهار اپراتور برتر ایالات متحده قراردادی به امضا رسانده و متعهد شده تا زیرساخت‌ها و ابزارهای ۵G را به دست این شرکت‌ها برساند بنابراین او مجبور است تا به سؤالات در مورد تأخیر در عرضه تأسیسات شبکه نسل ۵ ارتباطات اپراتور Sprint که قرار بود در ماه آگوست عرضه گردد، پاسخ دهد. همه این اتفاقات البته تقریباً با کارهایی که نوکیا تا پیش از این در زمینه ۵G انجام می‌داد همخوانی دارد. این شرکت متهم به نداشتن ثبات در کادر مدیریتی بخش ۵G شده زیرا در یک بازه زمانی یک ساله سه نفر مختلف پست مدیرعاملی این قسمت را عهده‌دار شده‌اند. این بخش را حالا تامی اوییتو (Tommi Uitto) مدیریت می‌کند و در مقابل اینکه هیچ دستاوردی نداشته ولی تا کنون از سوی مدیرعامل، راجیو سوری حمایت می‌گردد. سوری در مورد اوییتو می‌گوید:

او و تیمش برنامه جامعی تدارک دیده‌اند تا نشان دهند نوکیا در بازار رقابتی ۵G موفق خواهد شد و بی‌درنگ و خستگی‌ناپذیر در حال واقعیت بخشی به وعده‌ای که دادند هستند. تامی مدیر قابلی است و از پشتیبانی کامل من برخوردارست. ما می‌خواهیم نیروی کار خود را دچار تغییراتی کنیم تا بتوانیم روی موضوعات مهمی نظیر زیرساخت‌های ۵G که مدنظر داریم ادامه فعالیت دهیم. ما در حال استخدام کارگر از فنلاند و سایر مناطق دنیا هستیم و تصمیم گرفته‌ایم افراد زیادی را از زمینه‌های شغلی گوناگون به برنامه تولید امکانات شبکه ۵G خود بیاوریم

در روزهای ابتدایی ماه جاری میلادی، شایعاتی به گوش رسید که مقامات دولت ترامپ به شدت از نوکیا و رقیب جدی او یعنی اریکسون حمایت کرده‌اند. این اقدامات آنها می‌تواند نشان دهد که ایالات متحده پشتیبان کمپانی‌هایی است که با برترین سازنده قطعات ۵G در دنیا یعنی هوآوی رقابت می‌کنند. بر اساس باورهای سیاستمداران آمریکایی، کمپانی چینی خطری برای تهدید امنیت ملی به شمار می‌رود هرچند این شرکت برنامه دارد تا انعقاد قرارداد با بانک‌های دولتی تسهیلاتی برای مشتریان خود به وجود آورد. در سمت دیگر، مقامات دولت ترامپ امیدوارند تا این تصمیم هوآوی را با هموار کردن مسیر سازوکارهای مالی برای نوکیا و اریکسون جبران کنند که البته اخیراً خبری به گوش نرسیده که آیا چنین گزینه‌ای هنوز روی میز آمریکایی‌ها هست یا خیر.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع