علی بابا گزارش مالی سه ماهه دوم ۲۰۲۰ را منتشر کرد: رشد تجارت الکترونیک و محاسبات ابری

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

علی بابا به‌عنوان یک مرکز خرید اینترنتی و فروشگاه آنلاین مشهور و معتبر، کسب درآمد دلاری و سود قابل‌توجهی را در گزارش مالی اخیر خود به ثبت رسانده است.

علی بابا شرکت بزرگ و شناخته‌شده‌ای است که اکنون به‌عنوان یک هولدینگ در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند. این شرکت چینی نزد بسیاری از مردم به‌عنوان یک مرکز خرید اینترنتی و فروشگاه آنلاین شناخته می‌شود. علی بابا هم مانند بسیاری از شرکت‌های مشابه گزارش‌های مالی خود را در بازه‌های زمانی سه‌ماهه منتشر می‌کند. از همین رو به‌تازگی شاهد انتشار گزارش مالی جدید این شرکت هستیم.

در ادامه بخوانید:

همان گونه که پیش‌تر هم اشاره شد، سال مالی شرکت‌های فعال در دنیای فناوری گاه با یکدیگر و حتی با سال تقویمی متفاوت است. به همین دلیل در شرایطی که اکنون بسیاری از شرکت‌های معتبر گزارش سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۹ خود را منتشر می‌کنند، علی‌بابا اقدام به انتشار گزارش مالی چهارک دوم سال مالی ۲۰۲۰ کرده است. گزارشی که در آن دو بخش تجارت الکترونیک و محاسبات ابری این شرکت به‌عنوان موفق‌ترین بخش‌های علی بابا از نظر  کسب درآمد دلاری و سود معرفی شده است.

درآمد علی بابا در دوره‌ی مالی اخیر ۴۰ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. میزان درآمد بخش محاسبات ابری یا رایانش ابری این شرکت هم حدود ۶۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که میزان افزایش درآمد آمازون در بخش محاسبات ابری خود در دوره‌ی مالی اخیر، یعنی از ماه ژوییه تا سپتامبر، نسبت به سال گذشته تنها ۳۵ درصد بوده است. این رقم در طول پنج سال اخیر کمترین رشد درآمدی سرویس AWS به شمار می‌رود. باتوجه به اینکه آمازون یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در بازار محاسبات و سرویس ابری محسوب می‌شود، می‌توان از طریق مقایسه‌ی آمار ذکرشده به عملکرد قدرتمند علی‌بابا در بخش سرویس‌های ابری طی چارک دوم سال مالی ۲۰۲۰ پی برد.

انتشار گزارش مالی اخیر بر قیمت سهام علی بابا در آمریکا هم تأثیر مثبتی گذاشته است؛ به گونه‌ای که هر سهم این شرکت اکنون با قیمتی مابین ۱۷۸.۲ تا ۱۷۹ دلار به فروش می‌رسد.

alibaba

درآمد علی بابا در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ برابر با ۱۱۹ میلیارد یوان چین معادل ۱۶.۶۵ میلیارد دلار آمریکا بوده است. این رقم حدود ۱.۱ درصد بیشتر از برآورد پیشین وال استریت یعنی ۱۶.۴۷ میلیارد دلار است. میزان درآمد خالص علی بابا برای سهام‌داران این شرکت هم در این دوره‌ی مالی ۷۲.۵۴ میلیارد یوان معادل ۱۰.۱ میلیارد دلار براورد می‌شود.

همان گونه که اشاره شد، بخش تجارت الکترونیک به‌عنوان یکی از موفق‌ترین بخش‌های علی‌بابا در دوره‌ی مالی اخیر شناخته می‌شود و از نظر کسب درآمد به میزان ۸۵ درصد رشد داشته است. این رشد موجب شده است تا میزان درآمد به ازای هر سهم علی بابا در دوره‌ی مالی اخیر به ۱.۸۳ دلار برسد؛ رقمی که ۳۶ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این در حالی است که برآورد وال استریت از این شاخص حدود ۲۱ درصد کمتر بوده و معادل ۱.۵۱ دلار به ازای هر سهم است.

در گزارش مالی اخیر علی بابا شاخص درآمد پیش از بهره و مالیات و استهلاک رقم منفی ۷۳ میلیون دلار به ثبت رسیده است. حاشیه سود برای این شاخص در چارک دوم سال مالی جدید منفی ۶ درصد بوده است. رقم ثبت‌شده در دوره‌ی زمانی مشابه سال گذشته منفی ۴ درصد بوده که نسبت به دوره‌ی مالی جاری بیشتر است. یکی از دلایل مهم کاهش این شاخص نسبت به سال قبل سرمایه‌گذاری کلان علی بابا در زیرساخت‌های این شرکت برای ترقی فناوری و استعدادها است.

علی بابا / alibaba

بخش سرویس‌های ابری، دیگر بخش موفق علی بابا در دوره‌ی مالی اخیر به شمار می‌رود. میزان درآمد این بخش در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ حول و حوش ۹.۲۹۱ میلیارد یوان معادل ۱.۳ میلیارد دلار قرار دارد. این رقم افزایش ۶۴ درصد را براساس مقیاس سال به سال نشان می‌دهد. علی بابا رشد درآمد سرویس‌ ابری خود را نتیجه‌ی افزایش تعداد مشتریان این سرویس‌ می‌داند. بنابر تأیید این شرکت در ماه اوت امسال حدود ۵۹ درصد از شرکت‌های ثبت‌شده در چین مشتریان سرویس‌های ابری علی بابا بوده‌اند.

افزایش مشتریان علی‌بابا را علاوه بر تعداد شرکت‌ها در تعداد کاربران این شرکت هم می‌توان مشاهده کرد. در طول دوره‌ی ۱۲ ماهه‌ای که به ماه ژوئن امسال (حول و حوش خردادماه) منتهی می‌شود، تعداد کاربران جدید علی بابا حدود ۱۹ میلیون نفر اعلام شده است. رقم یادشده تعداد کاربران سالانه‌ی این شرکت چینی را به بیش از ۶۹۳ میلیون نفر می‌رساند. این در حالی است که تعداد کاربران موبایل فعال و ماهانه علی بابا به ۷۸۵ میلیون نفر رسیده‌ است.

مدیرعامل علی بابا، دنیل ژانگ بر تداوم سرمایه‌گذاری در تجارت دیجیتال و پیشرفت و رونق آن تأکید دارد. او معتقد است که هدف اصلی علی بابا رساندن تعداد مشتریان خود به یک میلیارد نفر تا سال مالی ۲۰۲۴ میلادی است. او همچنین افزایش حجم تجارت ناخالص سالانه به رقم ۱۰ تریلیون یوان چین در طول همین بازه‌ی زمانی چهار ساله را یکی دیگر از اهداف مهم خود و شرکتش می‌داند.

علی بابا

   

برای تحقق‌بخشیدن به این هدف علی بابا قصد افزایش سرمایه‌گذاری خود در بخش تجارت الکترونیک را دارد. به همین منظور این شرکت ماه گذشته بخش تجارت الکترونیک شرکت ارتباطاتی NetEase که با نام کوالا شناخته می‌شود را با مبلغی به ارزش ۲ میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت NetEase یکی از مشهورترین شرکت‌های چینی به شمار می‌‌رود و با این معامله علی بابا موفق به افزایش پتانسیل رشد خود در بخش تجارت الکترونیک شده است.

علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که به آن اشاره شد، همکاری اخیر علی بابا با MongoDB موجب شده است تا این پلتفرم مبتنی بر پایگاه داده بتواند در چین هم مورد استفاده قرار بگیرد؛ فرایندی که پشتیبانی از این پلتفرم توسط علی بابا و رونق‌گرفتن هرچه بیشتر استفاده از سرویس‌های ابری علی بابا در چین را به‌همراه دارد.

علی بابا در طول ۲۰ سالی که در چین به فعالیت‌ می‌پردازد موفق به ایجاد تغییرات اساسی در بحث تجارت دیجیتال شده است. مدیران این شرکت معتقدند که بازار چین اکنون چه در بخش عمومی و دولتی و چه در بخش صنایع سنتی برای تبدیل الگوها و فرایندهای تجاری از طریق دیجیتال‌کردن فهرست اموال، گردش کار، مدیریت منابع، بینش مشتریان و سایر جنبه‌های مربوط به تجارت آماده است.

باید دید که در آینده‌ی نزدیک علی بابا با اهدافی که در سر دارد، چه میزان از رشد را در کسب درآمد دلاری و سود تجربه خواهد کرد؛ رشدی که احتمالا روند مثبت یا منفی آن در گزارش‌های مالی بعدی این شرکت چینی بازتاب خواهد یافت. آیا شما آینده را برای علی بابا روشن پیش‌بینی می‌کنید؟ درصورت تمایل می‌توانید نظرات خود در این‌ زمینه را با تک تایمز و خوانندگان آن در میان بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع