تولید برچسبی که کنترل بدن را به عهده می‌گیرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


سیستم جدیدی با نام BodyNet ادعا دارد که با استفاده از یک سری سنسورهای نرم و سبک وزن و منعطف، می‌تواند حرکات بدن، ضربان و تنفس را درک کنند. این اندازه گیری‌های دقیق و بیسیم سپس با یک برچسب به گیرنده‌هایی که بر روی لباس فرد نصب می‌شود، فرستاده می‌شود.

تاکنون این فناوری بر روی یک نفر امتحان شده و همانطور که در عکس می‌توانید مشاهده کنید، این گیرنده کمی سنگین و قدیمی است. اما این تیم قصد دارد تا پس از 3 سال کار، طراحی آن را اصلاح و بهبود ببخشد. همچنین پزشکان امیدوارند تا بتوانند از آن برای ردیابی اختلالات خواب و بیماری‌های قلبی استفاده کنند. 

به گزارش تک تایمز از خبرآنلاین، به گفته مهندس شیمی Zhenan Bao، «ما تصور می‌کنیم که تا چندین سال آینده بتوان سنسوری که تمام بدن و فیزیولوژی آن را پوشش بدهد بدون آنکه تداخلی در رفتار طبیعی فرد ایجاد کند، تولید کنیم.»

 

در حالی که بسیاری از مهندسان بر روی سنسورهای مشابهی کار کرده‌اند که روی پوست می‌چسبند، اما طراحی تیم استنفورد از یک سیستم بیسیم بی‌نظیر استفاده می‌کند. آنتن‌های موجود در آن از یک جوهر فلزی ساخته و بر روی یک برچسب پلاستیکی مانند پوست انسان چاپ شده که می‌تواند به راحتی خم و کشیده شود. 

با حرکت بدن، جریان الکتریکی که از طریق این جوهر فلزی در حال عبور است تغییر و منجر به اندازه گیری دقیقه‌ای از فیزیک شخص می‌شود. اما در حالی که این آنتن منعطف امکان تماس با پوست را فراهم می‌کند، تمام این حرکات می‌تواند موجب ایجاد تداخل در امواج رادیویی ارسال شده به گیرنده شود. 

برای برطرف کردن چنین مشکلی، مهندسین مجبور به طراحی نوع کاملا جدیدی از ارتباط بیسیم شدند که به آنتن‌ها علی رغم کشش‌ها و انقباضات اجازه ارسال سیگنال‌های قوی به گیرنده را بدهد.

اکنون محققان در تلاشند تا عرق، دما و سنسورهای دیگر را در این برچسب بگنجانند و همچنین بتوانند آن را به قدری کوچک کنند تا بتوان روزی آن را در الیاف لباس‌ها ببافند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع