توسعه نرم‌افزار گلکسی اس ۱۱ و تعطیلی بخش تولید هسته‌های سفارشی شرکت سامسونگ

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هفته گذشته کشف شد که سامسونگ تصمیمات نهایی خود را در مورد گزینه‌های طراحی و پیکربندی حاضر در خانواده گلکسی اس ۱۱ سال آینده گرفته است. همانند روال پیش‌تر، ما می‌توانیم شاهد لبه‌های باریک‌تر و همچنین شکاف‌های کوچک‌تری در نمایشگر Infinity – O گوشی‌های گلکسی S11e، گلکسی اس ۱۱ و گلکسی +S11 باشیم. انتظار می‌رود که این گوشی‌های جدید در بهمن‌ماه امسال (فوریه)، درست قبل از مراسم MWC ۲۰۲۰ در بارسلونا معرفی شوند. این مراسم سال آینده میلادی از تاریخ ۵ لغایت ۸ اسفند ۱۳۹۸ (۲۴ الی ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ میلادی) برگزار خواهد شد.

سه روز پیش، توییتی از جانب مکس وینباخ (Max Weinbach) که یکی از اعضای فروم XDA است، نشان داد که سامسونگ توسعه نرم‌افزار مورداستفاده در نسخه آمریکایی سه مدل گلکسی اس ۱۱ خود را آغاز کرده است. وینباخ همچنین اضافه کرد که هر سه مدل این گوشی از شبکه ۵G پشتیبانی خواهند کرد و این موضوع به این معنی است که آن‌ها به مودم‌هایی نیاز دارند که با هر دو شبکه mmWave و طیف فرعی ۶GHz شبکه ۵G کار کنند. به‌احتمال‌زیاد تراشه اسنپدراگون X55 در هر سه مدل این گوشی استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که این تراشه همان مودم ۵G است که اپل  احتمالاً در مدل‌های ۲۰۲۰ آیفون‌های خود از آن‌ها استفاده خواهد نمود. در ایالات‌متحده، گوشی‌های کلکسی اس ۱۱ از تراشه موبایلی اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها توسط واحد ریخته‌گری خود سامسونگ و با استفاده از فرآیند تولید ۷nm EUV این شرکت تولید خواهند شد. فناوری ۷ نانومتری به تعداد ترانزیستورهای موجود در یک مدار مجتمع اشاره دارد. هرچه این عدد کم‌تر باشد، می‌توان ترانزیستورهای بیشتری را درون تراشه قرار داد و درنهایت، تراشه‌ها قدرتمندتر و مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به مدل‌های پیشین خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال، اسنپدراگون ۸۵۵ که توسط فرآیند ۷ نانومتری شرکت TSMC ساخته‌شده‌، عملکردی بهتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ دارد.

ماه گذشته هنگامی‌که سامسونگ تراشه Exynos ۹۹۰ را معرفی کرد، انتظار می‌رفت که آن را در تولید گوشی‌های گلکسی اس ۱۱ خارج از ایالات‌متحده مورد استفاده قرار دهد، اما توییت وینباخ نشان داد که این تراشه در مدل‌های پرچم‌دار ۲۰۲۰ سامسونگ به‌کار نخواهد رفت. این موضوع بدین معنی است که تراشه Exynos ۹۸۳۰ در نسخه‌های بین‌المللی گلکسی اس ۱۱ به‌کار گرفته خواهد شد. در خبرهای مرتبط نیز آمده است که سامسونگ تصمیم گرفته‌ که کسب‌و‌کار هسته‌های سفارشی‌شده را تعطیل کرده و ازاین‌پس از هسته‌های شرکت ARM برای پردازنده‌های رده‌بالای خود استفاده نماید. یک شایعه حاکی از آن است که تراشه Exynos 9830 شامل چهار هسته پردازشی Cortex-A77 می‌شود؛ یعنی قدرتمندترین پردازنده‌ای که تاکنون توسط این تولیدکننده طراحی‌شده است. تراشه ۹۹۰ Exynos مجهز به دو هسته‌های سفارشی‌شده ساخته‌ سامسونگ و همچنین ۴ هسته Cortex-A55 برای انجام کارهای روزمره است.

اجرایی کردن این تصمیم‌ها در تاریخ ۱۰ دی‌ماه (۳۱ دسامبر) انجام خواهد شد و آن بخش‌هایی که از این شرکت جدا می‌شوند، دوباره احیا نخواهند شد. میشل گلیز (Michele Glaze)، سخنگوی سامسونگ گفت که تصمیم توقف تولید هسته‌های سفارشی‌شده، جهت رقابتی نگه‌داشتن تراشه‌های Exynos سامسونگ صورت گرفته است. تحلیلگران اشاره‌کرده‌اند که درحالی‌که هسته‌های مرکزی تراشه‌های سامسونگ قدرتمند بوده‌، اما آن‌ها مقدار زیادی انرژی مصرف می‌نمایند. چندین شایعه پیرامون سامسونگ وجود دارند که یکی از آن‌ها به یک واحد پردازش گرافیکی سفارشی‌سازی‌شده توسط این شرکت اشاره دارد. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارند که می‌گویند سامسونگ در حال کار بر روی گوشی‌های هوشمند مخصوص بازی است و این دستگاه‌ها از این تراشه گرافیکی استفاده می‌کنند. حتی صحبت‌هایی هم وجود دارند که می‌گویند سامسونگ یک معماری جدید گرافیکی را برای تلفن‌ها و ابررایانه‌ها ساخته‌ است. اما تا زمانی که سامسونگ هیچ‌کدام از این موارد را رسماً اعلام نکند، این قضایا همچنان در حد شایعه باقی خواهند ماند.

هر سه مدل گلکسی اس ۱۱ از رابط کاربری One UI 2.0 بهره خواهند برد. این رابط، نسل دوم رابط کاربری این شرکت است که محتوای قابل‌اجرا را جهت استفاده از یک دست، به پایین صفحه منتقل می‌کند. ازآنجاکه صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند هرساله بزرگ‌تر می‌شود، بسیاری از کاربران دیگر نمی‌توانند به آیکون‌های بالای نمایشگر گوشی خود دسترسی داشته باشند، مگر اینکه دستگاه را با یک دست بگیرند و با دست دیگری کارهای خود را انجام دهند، اما با رابط کاربری جدید سامسونگ، دیگر این کار لازم نیست.

ما هنوز سه ماه با مراسم MWC ۲۰۲۰ فاصله داریم، این بازه زمانی مدت زیادی جهت درز شایعات پیرامون گوشی‌های پرچم‌دار جدید شرکت سامسونگ است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع