حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

انقراض نخستین پستاندار کره زمین بر اثر تغییرات آب و هوا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اولین پستاندار روی زمین در اثر تغییرات اقلیمی نظیر افزایش سطح آب دریا،‌ سیل و فرسایش ساحل منقرض شد و زنگ خطر نابودی گونه‌های مشابه را به صدا درآورد.

دولت استرالیا در هفته‌ی جاری،‌ انقراض جانور جونده‌ی کوچکی به‌نام «Bramble Cay melomy» را اعلام کرد. این جونده که به موش دم موزاییکی نیز شهرت دارد، به نام محل زندگیش یعنی جزیره‌ی برامبل که در ارتفاع یک متری بالای سطح دریا قرار دارد، شناخته می‌شود. سه سال قبل نیز دولت کوئیزلند پس از تلاش‌های ناموفق و خسته‌کننده برای پیدا کردن شواهدی از وجود این موش، اطلاعیه‌ی مشروحی منتشر کرد که احتمال انقراض این‌گونه را محتمل می‌دانست.

تنها زیستگاه این پستاندار جزیره‌ی مرجانی کوچکی در گوشه‌ی شمالی دیواره‌ی بزرگ مرجانی در نزدیکی پاپوآ گینه نو بود. این جزیره‌ی شنی که حدود ۳۳۵ در ۱۵۲ متر مساحت دارد و تقریباً یک متر از سطح دریا بالاتر است، در سال‌های اخیر آماج طوفان‌های شدیدی بوده که در اثر تغییرات اقلیمی رخ داده است. طبق گزارش‌ها، این آب‌های سنگین منجر به نابودی ۹۷ درصد از پوشش گیاهی جزیره شد که تنها منبع غذایی این موش به‌حساب می‌آمد.

براساس گزارش سال ۲۰۱۶ آخرین فردی که این جانور را زنده دیده بود، ماهیگیری بود که می‌گفت آن را در اواخر سال ۲۰۰۹ دیده است. اکنون به‌نظر می‌رسد که همان موش آخرین بازمانده‌ی این‌گونه‌ی جانوری بوده است. پژوهشی در سال ۱۹۹۸ برآورده کرده بود که جمعیت این جانور از صدها موردی که دو دهه قبل گزارش شده بود به ۹۳ مورد رسیده است. پژوهش دیگری در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ به ترتیب به ۱۰ و ۱۲ مورد از این‌گونه اشاره می‌کرد. طبق برنامه‌ی احیا که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد،‌ افزایش سطح آب دریا،‌ سیل و فرسایش ساحل به‌عنوان عوامل بالقوه‌ی تهدیدکننده‌ی این جانور معرفی شده بود.

انقراض اولین پستاندار روی زمین

مقاله‌های مرتبط

متأسفانه اقدامات چندانی متعاقب برنامه‌ی احیای ۲۰۰۸ انجام نشد و این خطرات بالقوه شکل واقعی به خود گرفت. به‌همین دلیل اطلاعیه‌ی دولت استرالیا نباید باعث شگفتی و تعجب شود. زمانی‌که ایالت کوئیزلند احتمال انقراض این‌گونه‌ی جانوری را در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد،‌ تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسان را عامل اصلی نابودی این جانور معرفی کرد و آن زمان در تیتر اخبار روز دنیا قرار گرفت. اکنون دوباره همین موضوع به تیتر اخبار تبدیل شده و حتی فاکس‌نیوز با انتشار مقاله‌ای درباره‌ی انقراض این موش، نسبت به افزایش سطح آب دریا که مثل بمب زمان است و در اثر ذوب‌شدن یخ‌های سرزمین جنوبی اتفاق می‌افتد، هشدار داد. اعلام مجدد انقراض این جانور شاید بتواند توجه افکار عمومی را نسبت به جلوگیری از نابودی گونه‌های مشابه جلب کند یا قبل از اینکه خیلی دیر شود، حداقل دولت‌ها را به فکر اتخاذ تلاش‌های پیشگیرانه بیندازد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.