فناوری روز دنیا در هوش مصنوعی برگ برنده دیجی‌کالانکست برای ورود به بازار جهانی است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز –  نزدیک به یک سال از استارت مسیر دیجی‌کالانکست گذشته و این روزها پر قدرت‌تر و صد البته برنامه‌ریزی شده‌تر از هر زمانی در حال ادامه مسیر خود است.

سوله چهارم کارخانه نوآوری جعبه‌های آشنایی دارد. جعبه‌هایی که با نماد دیجی‌کالا تزیین شده و خواه‌ناخواه شما را به توقف وا می‌دارد. سوله بزرگی که دیزاینش متفاوت است و محل اسقرار دیجی‌کالانکستی‌ها است. وارد سوله که می‌شوم نگاه‌ها انرژی خاصی به آدم تزریق می‌کند. در حالی پیش روی امیر صالحی برای استارت مصاحبه می‌نشینم که گاها نگاه کنجکاوم بر اطراف می‌لغزد و در تلاشم تمرکزم را حفظ کنم. شما هم به همراه من به سوله چهارم کارخانه بیایید، از کنار افرادی که غرق در دنیای لپ‌تاپ پیش رویشان هستند، بگذرید. در اتاق جلسات دیجی نکستی‌ها بنشینید تا با هم مسیر دیجی‌کالانکست را مرور کنیم و پای صحبت‌های مدیرعامل این مجموعه بنشینیم و نگاهی به برنامه‌های آینده دیجی‌کالانکست داشته باشیم.

تجارت الکترونیک پیشرو در کل دنیا

امیرصالحی، مدیرعامل دیجی‌کالانکست در رشته کارآفرینی در سوئد تحصیل کرده و در حوزه E-Commerce و استارتاپ‌ها با شرکت‌های خطرپذیر متعددی، در کل اروپا وارد همکاری شده است.

امروز صالحی در حالی در دیجی‌کالانکست مدیریت مجموعه را عهده‌دار است که پیش از این در مجموعه‌های به نام دیگری در ایران فعالیت کرده است.

صالحی نگرشی بلندمدت را ضمیمه مسیرشان کرده و قرار است در آینده در صحنه‌های بین المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. مدیرعامل دیجی‌کالانکست در گفتگو با خبرنگار تک تایمز صحبت‌هایش را با اشاره به تولد یک سالگی دیجی‌کالانکست شروع می‌کند و می‌گوید: «اول آبان ۹۷ تیمی ۵ نفره در یکی از اتاق‌های فضای اشتراکی زاویه استارت کار خود را زدیم. فرآیند ساخت شرکت تا افتتاح زمان زیادی برد اما امروز در واقع بیش از یک سال از تولد کاری دیجی‌کالانکست گذشته است.»

او با اشاره به این مهم که سخت‌ترین کار در مسیر «ساخت تیم» است، اضافه می‌کند: «مدل کاری ما از ابتدا متفاوت بود. از طرفی از تولد اکوسیستم استارتاپی ایران مدت زمان زیادی نمی‌گذرد. انتخاب افرادی که تجربه کاری زیادی داشته باشند، سخت است و همین مورد حرکت در این مسیر را سخت‌تر کرده است.»

صالحی با عنوان این مطلب که تمرکز اولیه دیجی‌کالانکست در زمینه هوش مصنوعی بوده، تصریح می‌کند: «در حال حاضر E-Commerce یا همان تجارت الکترونیک در کل دنیا پیشرو است. ما به عنوان اولین شرکت که بازوی نوآوری در دیجی‌کالا هستیم، نیاز داشتیم هوش مصنوعی را وارد گروه دیجی‌کالا کنیم.»

به اعتقاد صالحی مسیر دیجی‌کالا و دیجی‌کالانکست یکی است؛ با این تفاوت که در اول راه دیجی‌کالانکست تلاش کرده آنچه که فقدانش در دیجی‌کالا حس می‌شد را تقویت کنند. به باور صالحی دیجی کالا در اول مسیر دیجی‌کالانکست به الگوریتم‌های هوش مصنوعی همانند لاجستیک و فرآیند ارسال نیازمند بوده است. او به‌عنوان مثال می‌گوید: «با توجه به مارکت پلیس شدن دیجی‌کالا، استارتاپ‌های حمایت شده توسط دیجی‌کالا‌نکست با هوش مصنوعی می‌توانند در مسیر شناخت روندهای کنترل و نظارت بر فروش فروشنده‌ها، رنکینگ، مدل‌های رنکینگ و ارتقای رنکیگ مثمرثمر باشند.»

استارت کمپ زمستانی هوش مصنوعی دیجی‌کالانکست در آذر ماه

مدیرعامل دیجی‌کالانکست در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی فعالیت‌های کمپ هوش مصنوعی دیجی‌کالا‌نکست می‌گوید: «در اولین کمپ هوش مصنوعی توانستیم به ۶ تیم خوب که حاصل فعالیت ۵ ماهه آن‌ها محصولات قابل قبول در حوزه هوش مصنوعی بود دست پیدا کنیم. همان‌طور که در جریان هستید، در بحث نوآوری دیجی‌کالا، داده‌هایی را از طریف ایمیل دانشگاه در اختیار دانشجوها قرار می‌دادیم. داده‌هایی که بیش از ۹ بار توسط تیم‌های مختلف چک شد تا بحث حریم خصوصی افراد و کاربران زیر سوال نرود. در کمپ، داده‌های بیشتر در اختیار افراد قرار دادیم. داده‌هایی که صرفا متعلق به دیجی‌کالا بود و همچنان توجه به حریم خصوصی افراد برای‌مان اولویت داشت. با توجه به همین داده‌ها تیم ها در نهایت توانستند محصول خوبی را تولید و ارتقا دهند.»

دیجی‌کالانکستی‌ها در کمپ خدمات متفاوتی در اختیار تیم ‌ها قرار می‌دهند؛ خدماتی که مدیرعامل دیجی‌کالانکست در توضیحش می‌گوید: «منتورهای تخصصی، زیرساخت و سرور مهم‌ترین نکاتی است که در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهیم. در نهایت روی تیم‌هایی که بهترین باشند سرمایه‌گذاری می‌کنیم. فرآیند سرمایه‌گذاری توسط دیجی‌کالانکست صورت می‌گیرد و حتی در مواردی ممکن است این مورد توسط خود دیجی کالا شکل گیرد.»

او با اشاره به اینکه کمپ زمستانی دیجی‌کالانکست پیش روست، تصریح می‌کند: «فرم تقاضای کمپ زمستانی هم‌اکنون باز است و افراد می‌توانند از طریق وب‌سایت اقدام به ثبت‌نام نمایند. در ابتدا از افراد آزمون گرفته می‌شود و پذیرفته شده‌ها به کمپ ورود پیدا می‌کنند. قبول شده‌ها در فرآیند تیم‌سازی شرکت می‌کنند و سپس ایده‌ها را به تیم‌‌ها تزریق می‌کنیم.»

به باور مدیرعامل دیجی‌کالانکست یکی از مشکلات تیم‌ها این است که ایده را بدون شناسایی بازار، استارت زده و در نهایت با عدم مشتری روبه‌رو می‌شوند. او با اعلام این مهم، می‌گوید: «در حال حاضر مرجع ما برای ایده گروه دیجی‌کالا است. گروهی که شامل دیجی‌پی، فیدیبو، دیجی‌کالافِرش و … است.  ایده‌ها و نیازها را از آن طریق شناسایی می‌کنیم و از صنعت به سوی تیم‌ها انتفال می‌دهیم.»

او با طرح مثالی در این زمینه اضافه می‌کند: «برای مثال در حال حاضر با تیم دیجی‌پی پروژه مشترکی داریم. در هفته اول آذر ماه، همزمان با کمپ هوش مصنوعی از برنامه فین‌تک دیجی‌پی نیز رونمایی و تیم‌هایی را به همکاری دعوت خواهیم کرد. استارت کمپ زمستان در آذر ماه است و احتمالا تا اواخر فروردین سال آینده ادامه داشته و به نتیجه برسد.»

مدیرعامل دیجی‌کالانکست با عنوان این مطلب که حجم زیادی از کار دیجی‌کالا‌نکست قرار است در شش ماه دوم سال اتفاق بیفتد، می‌گوید: «در حال حاضر در حال نهایی کردن سرمایه‌گذاری روی چند استارتاپ هستیم.»

مخاطب خاص دیجی‌کالانکست

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کمپ اول آنطور که باید اطلاع‌رسانی نشد، آیا در دومین پروژه درصدد رفع این روند برآمده‌اید؟ تاکید می‌کند: «بله، شاید آنطور که باید دیده نشد. این را به پای این نکته باید بگذاریم که در اول راه بودیم. از طرفی ایده‌های دیجی‌کالا‌نکست کمی متفاوت است و فیلتر شدید در رابطه با قبول کردن ایده‌ها داریم. به دلیل تمرکز  بیش از حد در همین فیلتر، اجازه اپلای به هر ایده‌ای داده نشده است. با توجه به اینکه روی هوش مصنوعی تاکید داریم، مخاطبان خاصی داریم. دیتا ساینتیست (افرادی که می‌توانند از لابه‌لای این حجم از داده‌های متنوع، تصاویر دقیق و عمیق درباره فاکتورها مختلف از رفتارهای مشتری بگیر تا شرایط آینده را استخراج کنند) و مهندسین هوش مصنوعی هستند.»

صالحی معتقد است دید دیجی‌کالانکست در زمینه کمپ و آکادمی دید بلندمدت است و حاصلش شاید در ۳ تا ۴ سال آینده دیده شود. به همان صورت در رابطه با واحد پژوهش دیجی‌کالا نیز دیدی بلندمدت و ده ساله دارند. او در این راستا اضافه می‌کند: «از پروژه‌های لاجستیک (زمانی که برای مهیا کردن منابع، مورد نیاز است) و حتی هوافضا و به‌طور خلاصه پروژه‌هایی که بکر هستند و در ایران به آنها پرداخته نشده است استقبال و حمایت می‌کنیم. پروژه‌هایی که نوآوری در آنها موج می‌زند و در آینده قابلیت تبدیل به استارتاپی قوی دارند. در این زمینه علاوه بر دانشگاه‌هایی که با آنها همکاری می‌کنیم، در تلاش هستیم با دانشگاه‌های کل کشور وارد همکاری شده و ایده‌ها را بورسیه کنیم. حتی محقق‌های مستقل که ایده‌هایی دارند جدا از فضای دانشگاهی، می‌توانند با مراجعه به سایت تقاضا همکاری داده و در صورت تایید، وارد تیم شوند.»

او اضافه می‌کند: «سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دیجی‌کالانکست نیز در برنامه‌هایی است که می دانیم در حال حاضر مشتری لازم را دارند و بازار به آن ایده‌ها نیاز مبرمی دارد.»

چشم‌انداز بین‌المللی دیجی‌کالانکست

مدیرعامل دیجی‌کالا‌نکست با عنوان این مطلب که در حوزه هوش مصنوعی نگاهی بین‌المللی دارند. نگاهی که استارتاپ‌های ایرانی را به میدان رقابت با رقبای خارجی مشابه دعوت می‌کند و زمینه ارز آوری را می‌سازد؛ چرا که علاوه بر داشتن متخصصان عالی در هوش مصنوعی در زمینه قیمت، مزیت بزرگی در دست داریم که می‌تواند برگ برنده ما باشد؛ ادامه می‌دهد: «در سال‌های آینده در حیطه‌های رباتیک و اینترنت اشیا (IoT) نیز ورود خواهیم کرد. از آنجایی که زیر ساخت و ملزم راه این دو حیطه با هوش مصنوعی گره خورده است، درصدد برآمدیم تا امسال را با تمرکز بر هوش مصنوعی استارت مسیر را بزنیم تا در اواسط سال آینده در این دو حیطه که سخت افزاری نیز هستند، قدم بگذاریم.»

دیجی‌کالانکستی‌ها جدیدا آکادمی دیجی‌کالا را نیز راه‌اندازی کرده‌اند. صالحی در رابطه با نحوه فعالیت آکادمی می‌گوید: «آکادمی حدود دو ماه است متولد شده است. در آکادمی در تلاشیم دورهمی و ورکشاپ‌های تخصصی متفاوتی بسازیم. رویدادهای خاصی که افراد علاقه‌مند به موضوعات مختلف می‌توانند با حضور در آن به اطلاعاتی که علاقه‌مند هستند، دست پیدا کنند و مهارت‌های خود را افزایش دهند. به زودی قرار است در رابطه با دیجیتال مارکیتینگ رویدادی برگزار کنیم.»

شناسایی و استخدام افراد

به باور مدیرعامل دیجی‌کالانکست یکی از مهم‌ترین اهداف آنها در برگزاری رویدادها شناسایی افراد و تکمیل نیاز تیم‌هایشان است. او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: «همین رویدادها یکی از راه‌های شناسایی افراد است. علاوه بر رفع نیاز نیروی انسانی تیم‌های دیجی‌کالانکست، در مواردی حتی به خود دیجی‌کالا معرفی شده و برای ادامه مسیرشان در دیجی‌کالا استخدام می‎شوند.»

صالحی در انتها با اشاره به اینکه دیجی‌کالانکست در زمینه سرمایه‌‌گذاری مشترک نیز از ایده‌های مهم و دقیقی که در زمینه‌‌های مرتبط با هوش مصنوعی در ارتباطند، استقبال می‌کند، تاکید کرد: «اگر تیمی معیارهای مدنظر ما و اخلاق حرفه‌ای مدنظر ما که برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد را دارا باشند؛ حتی اگر از قبل سرمایه‌گذاری جذب کرده باشند بازهم استقبال می کنیم.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع