حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

خریدهای سخت‌افزاری گوگل چه سرنوشتی داشتند؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل برای فعالیت بهتر در بازار سخت‌افزار، فرایندهای خرید و ادغام متعددی انجام داد که برخی از آن‌ها موفق و برخی با شکست همراه بودند.

گوگل در جدیدترین فعالیت خرید و ادغام، شرکت فیت‌بیت را تصاحب کرد. خرید فیت‌بیت، سازنده‌ی سخت‌افزارهای مشهور ردگیری سلامت و ساعت‌های هوشمندی همچون Versa، خبر مهمی بود که در هفته‌های اخیر بار دیگر نام غول موتور جست‌وجو را در صدر تیترها قرار داد. این حرکت، قدمی مهم از سوی گوگل محسوب می‌شود تا ورودی جدی به حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی داشته باشد. البته باتوجه به تاریخچه‌ی آن‌ها در فعالیت‌های سخت‌افزاری، بدبین بودن نسبت به آینده‌ی فیت‌بیت دور از انتظار نیست.

در ادامه بخوانید:

تاریخچه‌ی گوگل در خرید شرکت‌های سخت‌افزاری، با موفقیت‌های آن چندان همراه نیست. اکثر شرکت‌های خریداری‌شده یا شکست خوردند یا با دیگر برندهای گوگل ادغام شده‌اند. درنهایت فهرست خریدهای گوگل که از مراحل اولیه‌ی آزمایشی به سلامت عبور کرده‌اند، آن‌چنان بلند نیست.

در وضعیت کنونی نمی‌توان هیچ اظهارنظر قطعی درباره‌ی موفقیت یا شکست فیت‌بیت داشت. البته با نگاهی به تاریخچه‌ی گوگل می‌توان ایده‌ای پیرامون آینده‌ی خرید جدید سخت‌افزاری به‌دست آورد. در ادامه‌ی این مطللب تک تایمز نگاهی به بزرگ‌ترین خریدهای گذشته‌ی اهالی مانتین ویو در بازار سخت‌افزار داریم و سرنوشت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

Motorola Mobility

گوگل در سال ۲۰۱۱ کسب‌وکار موتورولا را در بخش موبایل خریداری کرد. خریدی که لقب یکی از مشهورترین فعالیت‌های خرید و ادغام را در تاریخ غول موتور جست‌وجو به خود اختصاص داد. هزینه‌‌ی ۱۲/۵ میلیارد دلاری خرید بخش موبایل موتورولا، آن را با فاصله‌ای زیاد در صدر فهرست خریدهای سخت‌‌افزاری گوگل قرار می‌دهد.

One Hyper موتورولا

تصمیم گوگل برای خرید موتورولا، از جنبه‌های گوناگون توجیه می‌شد. اهالی مانتین ویو تصمیم داشتند تا کنترل کاملی روی هزاران پتنت موتورولا در صنعت موبایل به‌دست بیاورند تا از آن‌ها برای نبردهای قانونی متعدد مرتبط با اندروید از سوی رقبا (خصوصا اپل)، استفاده کنند. گوگل همچنین تصمیم داشت تا با معرفی محصولات پایین‌رده با کیفیت بالا، ورودی قدرتمندانه با بازار سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند در بازارهای روبه‌رشد داشته باشد.

با وجود تمامی دلایل و توجیه‌های بالا، برنامه‌های گوگل طبق طرح‌های اولیه پیش نرفتند. غول موتور جست‌وجو در سال ۲۰۱۴ خبر از فروش بخش موبایل موتورولا به تولیدکننده‌ی چینی، لنوو داد. فروش موتورولا تنها درآمدی ۲/۹ میلیارد دلاری برای گوگل به‌همراه داشت که نسبت به قیمت خرید، درصد بسیار پایینی محسوب می‌شد. البته آن‌ها سهم عمده‌ای از پتنت‌های موبایلی را حفظ کردند.

بخش تحقیق و توسعه‌ی HTC

خرید HTC منجر به توسعه‌ی آسان‌تر گوشی‌های هوشمند پیکسل شد

خرید کل بخش گوشی‌های هوشمند موتورولا، آخرین تلاش گوگل برای ورود جدی به کسب‌وکار تولید سخت‌افزاری نبود. آن‌ها در سال ۲۰۱۷ خبر خرید بخش عمده‌ای از زیرمجموعه‌ی تحقیق و توسعه‌ی HTC را به رسانه‌ها اعلام کردند. به‌علاوه حقوق غیراجرایی بخشی از مالکیت‌های معنوی شرکت تایوانی نیز در قرارداد مذکور در اختیار گوگل قرار گرفت. هزینه‌ی این قرارداد برای گوگل، ۱/۱ میلیارد دلار عنوان شد.

گوگل و HTC در توسعه‌ی اولین گوشی هوشمند پیکسل، همکاری نزدیکی با یکدیگر انجام دادند و اولین محصول همکاری در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. پیکسل به‌صورت کامل توسط گوگل طراحی شده بود و عبارت Made by Google در تبلیغات بازاریابی آن دیده می‌شد. البته HTC نقش بسیار مهمی در فرایندهای توسعه و ساخت آن گوشی هوشمند داشت.

u19e htc / اچ تی سی یو ۱۹ ای

خرید بخش تحقیق و توسعه‌ی HTC، رویکردی استراتژیک از سوی گوگل بود تا در توسعه‌ی گوشی‌های بعدی برند پیکسل، نیازی به عقد قرارداد با شرکت‌های ثانویه نباشد. درنتیجه حداقل بخشی از فرایند طراحی و توسعه‌ی گوگل پیکسل 3 و هر گوشی هوشمند پیکسل پس از آن، توسط تیمی انجام می‌شود که گوگل از HTC به زیرمجموعه‌ی خود افزود. به‌هرحال قرارداد اخیر ضربه‌ی بزرگی را به HTC وارد کرد که با از دست دادن حدود نیمی از طراحان بااستعداد خود، شرایط نابسامانی را تجربه می‌کند.

Nest Labs

دو مهندس سابق اپل، در سال ۲۰۱۰ شرکت Nest Labs را راه‌اندازی کردند. اولین محصول آن‌ها با برند Nest در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد که ترموستانی با قابلیت یادگیری هوشمند بود. محصول بعدی،‌ دستگاه تشخیص خانگی مونوکسید کربن، چند سال بعد عرضه شد.

گوگل در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد خرید نقدی ۳/۲ میلیارد دلاری را به نست ارائه کرد که در کمتر از ۲۴ ساعت اجرا شد. گوگل در آن زمان متعهد شده بود که نست با برند مستقل به فعالیت خود ادامه خواهد داد و به‌نوعی یک دارایی مجزا با برند منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. البته ساختار جدید قابلیت هماهنگی بالایی با فرهنگ سازمانی نست پیدا نکرد؛ فرهنگی که به‌خاطر ساختارهای مدیریتی متعدد در معرض انتقاد قرار داشت.

nest

اهالی مانتین ویو در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ی خود مبنی بر حفظ نست به‌عنوان برند مستقل را تغییر دادند و فرایند ادغام آن با برند گوگل را شروع کردند. رویکرد جدید، چالش‌های مدیریتی بیشتری را در نست به‌همراه داشت و منجر به ترک شرکت از سوی مدیرعامل و مدیر ارشد محصول شد. به‌هرحال گوگل در ادامه رویکرد خود را پیش برد و حتی اعلام کرد که از برند Google Nest برای همه‌ی محصولات خود در بازار خانه‌ی هوشمند استفاده خواهد کرد. حتی محصولاتی که مستقل از زیرمجموعه‌ی نست ساخته شدند نیز همین برند را خواهند داشت. تصمیم گوگل به‌قدری جدی بود که حتی برند تثبیت‌شده‌ی Google Home Hub هم به Google Nest Hub تغییر یافت.

Dropcam

گوگل در فاصله‌ی کمی پس از خرید نست، شرکت دراپ‌کم را خریداری کرد. خرید سخت‌افزاری جدید با قیمت ۵۵۵ میلیون دلار، به نست امکان داد تا یکی از مهم‌ترین محصولات خود یعنی Nest Cam را توسعه دهد. دراپ‌کم در زمان فروش به گوگل تنها دو محصول به‌نام‌های Dropcam و Dropcam Pro داشت. نست با استفاده از این محصولات و بهینه‌سازی کلی آن‌ها، نست‌کم را طراحی و تولید کرد که به‌عنوان نسل جدید دراپ‌کم پرو به بازار عرضه شد.

Dropcam

هم‌بنیان‌گذار دراپ‌کم از فروش شرکتش به گوگل ابراز پشیمانی می‌کند

گوگل و نست پس از عرضه‌ی محصول جدید با بهره‌گیری از طراحی دراپ‌کم، تصمیم به انتقال کاربران آن به اپلیکیشن جدید گرفتند. آن‌ها کاربران قدیمی دراپ‌کم را به استفاده از اپلیکیشن جدید نست تشویق کردند که به‌نوعی یک نسخه‌ی بهینه‌سازی شده از اپلیکیشن اصلی دراپ‌‌کم بود. پس از پیاده‌سازی این تغییرات، برند دراپ‌کم به‌صورت کامل در گوگل ادغام شد. گرگ دافی، هم‌بنیان‌گذار دراپ‌کم امروز به‌شدت از فروش شرکتش به گوگل ابراز پشیمانی می‌کند.

Cronologics

فیت‌بیت اولین شرکت فعال در حوزه‌ی پوشیدنی‌ها نیست که توسط گوگل خریداری می‌شود. غول موتور جست‌وجو در سال ۲۰۱۶ شرکت Cronologics را خریداری کرد که البته هزینه‌ی خرید آن اعلام نشد. این شرکت پیش از فروش به گوگل تنها یک محصول به‌نام CoWatch توسعه داده بود که آن را در تصویر پایین مشاهده می‌کنید.

Cronologics

کوواچ قابلیت‌هایی همچون هماهنگی با آمازون الکسا دارد و امکان ارسال دستورهای صوتی مستقیم از ساعت را به کاربر می‌دهد. برچسب قیمتی این ساعت هوشمند در زمان عرضه ۲۷۹ دلار بود. کرونولاجیکس در توسعه‌ی ساعت هوشمند خود رویکردهای مثبتی را در پیش گرفته بود، اما دلیل گوگل برای خرید شرکت، تنها طراحی‌ها و توسعه‌های مذکور نبود. آن‌ها می‌خواستند تیم کرونولاجیکس روی توسعه‌ی سیستم‌عامل Android Wear متمرکز شود که بعدا به Wear OS تغییر نام داد.

گروه کورونولاجیکس پیش از پیوستن به گوگل مشغول توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود برای گجت‌های پوشیدنی بود. آن‌ها از اندروید لالیپاپ به‌عنوان پایه‌ی سیستم‌عامل استفاده کرده بودند. درنهایت برند کرونولاجیکس هم در گوگل ادغام شد.

Titan Aerospace

شرکت هوافضای تایتان یکی از جذاب‌ترین خریدهای سخت‌افزاری تاریخ گوگل محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۱ و با هدف طراحی و تولید هواپیمای بدون سرنشین تأسیس شد که با انرژی خورشیدی، توانای پرواز تا پنج ساعت را داشته باشد. فیسبوک ابتدا برای خرید تایتان ابراز علاقه کرده بود. غول شبکه‌های اجتماعی می‌خواست از محصول آن‌ها برای ارائه‌ی اینترنت پرسرعت در نقاطی از جهان استفاده کند که از لحاظ لجستیکی دشواری‌های زیادی داشتند. به‌هرحال گوگل سریع‌تر عمل کرد و تایتان را در سال ۲۰۱۴ خرید.

Titan Aerospace

گوگل پس از خرید شرکت هوایی تایتان، آن را به زیرمجموعه‌ی پروژه‌ی آزمایشی خود موسوم به Google X افزود و نام آن را به Project Titan تغییر داد. اهالی مانتین ویو امیدوار بودند که تایتان در توسعه‌ی هواپیمای خود موفق شود تا (مانند طرح فیسبوک) از آن برای ارائه‌ی اینترنت به مناطق محروم استفاده کند. متأسفانه پروژه در سال ۲۰۱۷ متوقف شد و باقی‌مانده‌ی شرکت و اعضای تایتان در گوگل ادغام شدند. پروژه‌ی مذکور سپس به‌نام Loon ادامه یافت که همان طرح قبلی را با پرواز بالن پیگیری می‌کند.

شرکت‌های متعدد رباتیک

هیچ‌یک از خریدهای گوگل در حوزه‌ی رباتیک منجر به عرضه‌ی ربات با برند گوگل نشد

هنوز هیچ محصولی در صنعت رباتیک با برند گوگل عرضه نشده است. البته غول موتور جست‌وجو سابقه‌‌ای طولانی در توسعه‌های رباتیکی دارد. آن‌ها در سال ۲۰۱۳ سه شرکت رباتیکی را به‌نا‌م‌های Meka Robotics و Redwood Robotics و Boston Dynamics خریداری کردند.

مکا روباتیکس روی پروژه‌های ارتباط انسان با ربات متمرکز بود و اعضای رباتیک بدن و ماشین‌های انسان‌نما تولید می‌کرد. ردوود رباتیکس شرکتی متشکل از مکا و دیگر سازمان‌های مشابه بود که توسعه‌ی بازوهای رباتیک برای استفاده توسط انسان‌ها را به‌عنوان تمرکز فعالیت انتخاب کرده بود. هر دو شرکت در پروژ‌ه‌ی Google X ادغام شدند و از آن زمان هیچ خبر خاصی درباره‌ی آن‌ها منتشر نشده است.

Boston Dynamics

بوستون داینامیکس را می‌توان مشهورترین شرکت رباتیکی جهان دانست که با توسعه‌ی ربات‌هایی همچون BigDog اعتبار خوبی کسب کرده است. این شرکت هم مانند همتایان خود به پروژه‌ی Google X افزوده، اما در سال ۲۰۱۷ با قیمتی نامشخص به سافت‌بانک فروخته شد. 

Fitbit

درنهایت به جدیدترین خرید سخت‌افزاری گوگل یعنی فیت‌بیت می‌رسیم. از آن‌جایی که زمان زیادی از قرارداد خرید نگذشته است، نمی‌توان اظهارنظر مشخصی پیرامون آینده‌ی آن داشت. احتمال اتخاذ رویکرد مشابه با کرونولاجیکس و استفاده از تیم فیت‌بیت برای توسعه‌ی Wear OS دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. ازطرفی تکرار اشتباه موتورولا و فروش مجدد نیز گزینه‌ی محتملی نخواهد بود.

Fitbit

برخی کارشناسان، رویکردی ترکیبی شبیه اقدام‌های گذشته‌ی گوگل با HTC و Nest Labs را برای فیت‌بیت پیش‌بینی می‌کنند. گوگل احتمالا گجت‌های پوشیدنی جدیدی با برند فیت‌بیت تولید می‌کند؛ شاید عبارت‌هایی همچون Fitbit by Google یا موارد مشابه به‌عنوان برند محصولات جدید انتخاب شود. در ادامه می‌توان پیش‌بینی کرد که پوشیدنی هوشمندی با برند اختصاصی گوگل عرضه شود. همچنین پوشیدنی‌های جدید احتمالا از پتنت‌های برند Fossil هم بهره خواهند برد که ابتدای سال جاری توسط گوگل خریداری شد.

اگر همکاری فیت‌بیت با گوگل به‌خوبی پیش برود، می‌توان آینده‌ی به‌صورت ادغام تیم آن شرکت در غول موتور جست‌وجو را پیش‌بینی کرد که روی توسعه‌ی گجت‌های پوشیدنی با برند گوگل فعالیت خواهند کرد. درنهایت باتوجه به سابقه‌ی گوگل، یک پیش‌بینی بیش از همه محتمل به‌نظر می‌رسد: برند مستقل فیت‌بیت عمر زیادی نخواهد داشت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع